سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: پس از مدت‌ها کش و قوس و اختلاف نظر، سرانجام دیروز بورس تهران اعلام کرد:

18 درصد از سهام شرکت ایران‌خودرو در روز 31 خردادماه برای فروش عرضه می‌شود؛ همزمان گمانه زنی‌ها در مورد خریداران احتمالی شدت گرفته است.

به گزارش همشهری، قرار است در پایان ماه جاری 6 میلیارد و 300 میلیون سهم شرکت ایران خودرو از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بورس تهران عرضه شود.

عرضه این میزان سهام از مدت‌ها پیش با مخالفت‌های دوره‌ای دولت به‌دلیل حساسیت‌های موجود به تعویق افتاده بود تا اینکه هیات واگذاری در نهایت ابتدای سال‌جاری موضوع عرضه سهام این شرکت را به تصویب رساند.

اما همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام این شرکت رایزنی‌ها در بین شرکت‌های شبه دولتی برای خرید این میزان سهام شدت گرفت. درواقع ماراتن خرید سهام خودرو سازان از زمان عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا در مبادلات هفته گذشته آغاز شد و تلاش برخی شرکت‌های شبه‌دولتی در این زمینه به در بسته خورد.

بر این اساس، از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سمند و سرمایه‌گذاری سایپا به‌عنوان  خریداران احتمالی این میزان سهام نام‌برده می‌شود.از سوی دیگر گفته می‌شود یک قطعه‌ساز بزرگ هم عزم خود را جزم کرده تا بلوک 18درصدی سهام ایران خودرو را از آن خود کند.

در واقع حضور این شرکت قطعه‌ساز معادلات پنهانی برای خرید سهام شرکت ایران خودرو را برهم زده و باعث تشدید رایزنی‌ها برای موفقیت در روز عرضه سهام ایران خودرو شده است.
گفته می‌شود این قطعه‌ساز در گام اول با گماردن یک کارگزار در بورس، در حال خرید سهام خرد ایران‌خودرو است. این قطعه ساز پس‌از آنکه تلاش گروهی قطعه سازان برای تشکیل کنسرسیوم ناکام ماند به‌صورت تدریجی اقدام به خرید سهام خرد شرکت ایران خودرو کرده و کسب یک کرسی از هیأت‌مدیره ایران خودرو را هدف‌گذاری کرده است.

این قطعه‌ساز که سابقه فروش قطعات با قیمت‌های کمتر را در کارنامه خود دارد به‌نظر می‌رسد بیش از آنکه در اندیشه بنگاه‌داری ایران‌خودرو باشد، ترجیح می‌دهد قراردادهای ساخت قطعه را به شکل انحصاری از آن خود کند.

درصورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا و سمند موفق به خرید سهام بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو شوند، سهام این شرکت خودروسازی همچنان در دستان سازمان گسترش باقی می‌ماند؛ چرا که این دو شرکت سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری رنا هستند و این شرکت نیز 9 درصد از سهام هریک از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد؛

ضمن اینکه براساس قوانین اصل 44 معادل 20 درصد از سهام این خودروساز بزرگ کشور همچنان به نمایندگی از دولت در دست سازمان گسترش باقی می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود با خرید سهام توسط این دو شرکت سرمایه‌گذار، 47 درصد از سهام ایران‌خودرو همچنان دردست سازمان گسترش و نوسازی صنایع باقی بماند. علاوه بر این بخشی از سهام این شرکت نیز به‌عنوان سهام عدالت واگذار شده که به نوعی با اعمال مدیریت دولت کنترل می‌شود.

نحوه واگذاری

براساس اعلام بورس تهران قیمت بلوک سهام ایران خودرو، به قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه 80 درصد به شرط آنکه کمتر از 3 هزار ریال نباشد محاسبه می‌شود؛ ضمن اینکه کارگزاران خریدار درصورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را نقدا یا به‌صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده باشند.

مهلت پرداخت مبلغ این معامله و اسناد تضمینی مورد نظر فروشنده حداکثر 30 روز کاری تعیین شده است.

کد خبر 108804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز