گروه بورس: اگرچه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از حضور شرکت‌های هیوندایی و پژو فرانسه برای خرید سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ابراز بی‌اطلاعی کرد

اما معاون او از احتمال حضور برخی شرکت‌های خارجی در روز عرضه، برای خرید سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو خبر داد.به گزارش همشهری، همزمان با نزدیک‌شدن به زمان عرضه بلوک‌های 18 درصدی سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در روز‌های 31 خرداد و اول‌تیرماه، تب خبر‌ها بالا گرفت و گمانه‌زنی‌ها در مورد رقابت خریداران برای خرید سهام این شرکت‌‌ها افزایش یافت.

در طول روز‌های گذشته چندین گروه با تشکیل کنسرسیوم در تلاش بودند بلوک‌های سهام این دو شرکت را از آن خود کنند. از سوی دیگر وزارت صنایع نیز در فکر آن است که از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا و سمند همچنان سهام این شرکت‌ها را نزد دولت باقی نگه دارد.

تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که تلاش قطعه‌سازان برای تشکیل یک ائتلاف برای خرید سهام این دوخودروساز به در بسته خورده و قطعه‌سازان بار دیگر نتوانسته‌اند در این زمینه به توافق برسند. از سوی دیگر کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی ایران که متشکل از برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است حضور خود را منوط به اعلام حمایت وزارت صنایع از این کنسرسیوم کرده است.

همچنین کنسرسیوم‌های گروه بهمن، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ائتلاف سرمایه‌گذاری سایپا و سمند نیز به‌صورت کاملا حساب شده در تدارک خرید سهام این دو شرکت هستند.

در چنین شرایطی برخی خبر‌ها حاکی از آن است که پژو فرانسه برای خرید سهام ایران‌خودرو ابراز تمایل کرده است. از چندو‌چون این خبر اطلاع کاملی در دست نیست اما با توجه به اینکه برخی پلت‌فرم‌های ایران خودرو توسط این شرکت طراحی‌شده و بسیاری از خودرو‌های این شرکت با همکاری پژو تولید می‌شود چندان دور از ذهن نیست.

در همین رابطه غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از حضور این سرمایه‌گذاران ابراز بی‌اطلاعی کرد و به همشهری گفت: اطلاعاتی در باره اینکه سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام این دو شرکت ابراز تمایل کرده‌اند، ندارم؛ ممکن است خریداران پیشنهاد داده باشند اما خریداران از طریق کارگزاران بورس اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر خریداری پیشنهاد داده باشد در روز عرضه مشخص می‌شود، افزود: در این زمینه کارگزاران بورس از پیشنهاد خریداران مطلع هستند و پیشنهادی به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارسال نشده است. اما در عین حال معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از یک شرکت فرانسوی، شرکت‌های قطعه‌سازی و گروه بهمن به‌عنوان خریداران احتمالی شرکت ایران خودرو و سایپا یاد کرد.

غلامی افزود: به اعتقاد من اگر یک سرمایه‌گذار خارجی وارد رقابت شود و تکنولوژی را با خود وارد کند تحول عظیمی در صنعت خودرو ایجاد می‌شود بنابراین اگر هیوندایی، سایپا و پژو فرانسه، ایران خودرو را خریداری کنند بسیار خوب است.

وی در مورد درخواست سرمایه‌گذاران خارجی برای خریداری سهام ایران خودرو و سایپا گفت: چون این شرکت‌ها بورسی هستند، درخواست سرمایه‌گذاران به بورس و کارگزاران ارائه می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی اطلاعی از خریداران ندارد.

کد خبر 109909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز