گروه بورس: همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در بورس، رئیس شورای رقابت اعلام کرد:

این شورا مانع از فروش سهام این دو شرکت به به خودروسازان دیگر یا زیرمجموعه‌های این دو شرکت خواهد شد.

به گزارش همشهری، موضوع خرید سهام یک شرکت توسط زیرمجموعه‌های همان شرکت که به‌نوعی برای کاهش نفوذ شرکت‌های دیگر در هیأت‌مدیره اتخاذ می‌شود مدت‌هاست در بورس تهران جنبه عملی دارد اما همزمان با نزدیک شدن به زمان واگذاری بلوک‌های 18درصدی سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا این موضوع ابعاد رسانه‌ای پیدا کرده است.

در ابتدای خرداد ماه سهام سرمایه‌گذاری رنا براساس چنین ترکیبی در بورس تهران به فروش رسید. درواقع با خرید 17درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایپا یک شرکت زیرمجموعه مالک سهام شرکت اصلی شد چون شرکت سرمایه‌گذاری رنا خود مالک 9 درصد از سهام سایپاست و مالک اصلی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نیز گروه خودروسازی سایپاست.

بر همین اساس روز گذشته جمشید پژویان رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: درصورت خرید بلوک‌های 18 درصدی ایران‌خودرو و سایپا توسط مجموعه‌های این دو شرکت، مانع از قطعی شدن معامله این دو بلوک خواهم شد.

وی افزود: شرکت‌ها باید توجه داشته باشند اگر سهامشان در شرکت‌های اصلی به‌نحوی افزایش داشته باشد که باعث افزایش سلطه یا کنترل مدیریت آن شرکت شود شورای رقابت از این کار جلوگیری خواهد کرد. وی با بیان اینکه ما این موضوع را خلاف رویه رقابتی می‌دانیم تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی در معامله سهام شرکت‌های خودرو ساز بیفتد این موضوع را در شورای رقابت بررسی خواهیم کرد و آن شرکت باید تمام این میزان سهم را در بازار عرضه کند.

پژویان تصریح کرد: در این زمینه نامه‌ای از سوی شورای رقابت به هیات واگذاری و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ارسال شده است و در این نامه اعلام کرده‌ایم هیچ‌یک از وابستگان به 2 گروه ایران‌خودرو و سایپا نمی‌توانند خریدار بلوک‌های عرضه شده ‌باشند، در این صورت مانع از قطعیت این معامله خواهیم شد.

مواضع بورس تهران

در همین رابطه مدیرعامل شرکت بورس هم با اعلام پیگیری نامه ارسالی شورای رقابت در مورد عدم‌امکان حضور شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازها در عرضه بلوک‌های 18 درصدی سایپا و ایران‌خودرو گفت: شورای رقابت می‌تواند قبل از قطعی شدن معامله این دو بلوک اظهارنظر کند.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس، افزود: طبق قانون، شورای رقابت می‌تواند قبل از قطعی شدن معامله 2 بلوک 18درصدی سایپا و ایران‌خودرو اظهارنظر کند. وی درخصوص جایگاه شورای رقابت در این چنین مواردی خاطرنشان کرد: شورای رقابت با تکیه بر اصل 44 می‌تواند درصورت وجود انحصار و عدم‌رقابت به اینگونه مسائل ورود کرده و رسیدگی کند.

منع قانونی وجود ندارد

در همین رابطه هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه در باره خرید سهام یک شرکت توسط زیرمجموعه‌ای دیگر به همشهری گفت: در هیچ‌یک از قوانین و آیین‌نامه‌های بورس اشاره‌ای به اینکه یک شرکت زیر مجموعه نمی‌تواند به طریقی سهام شرکت اصلی را خریداری کند وجود ندارد و هر کس می‌تواند سهام هر شرکتی را خریداری کند.

وی افزود: در قانون تجارت نیز تنها به این نکته اشاره شده است که باز خرید سهام یک شرکت توسط خود شرکت ممنوع است و هیچ کجا گفته نشده است که خرید سهام توسط شرکت‌های زیرمجموعه اشکال و منع قانونی دارد.

وی در تشریح درست یا نادرست بودن خرید سهام توسط شرکت‌های خودی گفت: سناریو‌های موجود نشان می‌دهد اقداماتی برای ادغام خودروسازان در جریان است، بنابراین اگر چنین اتفاقی نیز رخ دهد بر پایه همین راهبرد انجام شده و چنانچه براساس احتمالات سهام این دو شرکت توسط شرکت‌های خودروساز خریداری شود پرونده سهام این دو شرکت به سمت ادغام پیش خواهد رفت.

کد خبر 109695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز