گروه بورس: با خرید 17 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا توسط سایپا تلاش شرکت‌های شبه دولتی و بخش خصوصی برای کنترل مدیریت 2خودروساز بزرگ کشور در گام اول با شکست مواجه شد.

به گزارش همشهری، خرداد 4 72 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری رنا به قیمت 70‌میلیارد تومان بدون هیچ رقابتی به شرکت سرمایه‌گذاری سایپا فروخته شد.

ظرف روزهای گذشته ماراتن سنگینی برای تصاحب این بلوک آغاز شده بود چراکه خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا به‌عنوان مالک بخشی از سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در مدیریت سهام این دو شرکت بزرگ خودرو ساز تاثیر‌گذار است.بنابراین خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا با توجه به آنکه قرار بود ظرف روز‌های اخیر 2بلوک 18درصدی سهام این دو شرکت فروخته شود بسیار با اهمیت بود.

به این ترتیب با خرید سهام این شرکت توسط سرمایه‌گذاری سایپا سهام این شرکت همچنان در دست سازمان گسترش و نوسازی به نمایندگی از دولت باقی ماند و خریداران شبه دولتی و خصوصی در گام اول برای به‌دست آوردن کنترل مدیریت  خودروسازان ناکام ماندند.

پیش‌بینی می‌شد یکی از رقبای خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا ائتلاف شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و گروه بهمن باشد که طی روز‌های اخیر خرید سهام این شرکت را هدف گرفته بود اما به‌نظر می‌رسد با توجه به آنکه منوچهر منطقی مدیرعامل سابق شرکت ایران خودرو هم‌اکنون به‌عنوان مشاور هیأت‌مدیره گروه بهمن فعالیت می‌کند، هدف اصلی این گروه سهام ایران خودرو است.

منوچهر منطقی سال‌ها مدیریت شرکت ایران خودرو را برعهده داشت و بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای این شرکت که پیش‌بینی می‌شود ظرف سال‌های آینده به سود دهی برسند در زمان وی پایه‌ریزی شده و  او  به‌خوبی از این موضوع مطلع است.

از سوی دیگر اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که برخی شرکت‌های خصوصی قصد داشتند با تشکیل یک کنسرسیوم این میزان سهام را خریداری کنند که به‌دلیل کمبود منابع مالی طرح‌شان به در بسته خورد.

همچنین برخی قطعه سازان نیز در حال تدارک کنسرسیومی برای خرید بلوک سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا بودند که به‌دلیل ناهماهنگی و اختلاف نظر موفق به تشکیل چنین اتحادی نشدند.

شنیده‌های دیگر حاکی از آن است که یک قطعه ساز بزرگ نیز پس از آنکه از تشکیل چنین کنسرسیومی ناامید شده است، نقدینگی کلانی را در اختیار یک کارگزار قرار داده تا این کارگزار اقدام به خرید سهام خرد شرکت ایران‌خودروکند و هدف این قطعه‌ساز کسب 2 کرسی در هیأت‌مدیره این شرکت خودروساز است.

به این ترتیب، روز گذشته با خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا یک شرکت زیرمجموعه، مالک سهام شرکت اصلی می‌شود، چرا که شرکت سرمایه‌گذاری رنا خود مالک 9 درصد از سهام سایپاست و مالک اصلی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نیز گروه خودروسازی سایپاست.

هنوز مشخص نیست آیا انجام این معامله با قوانین و آیین‌نامه‌های بورس منطبق است یا خیر و آیا خرید سهام این شرکت توسط سایپا با قوانین حاکمیت شرکتی مطابق است یا نه؟
بر این اساس بافروش بلوک سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا به سایپا سهام این شرکت همچنان در دست سازمان گسترش باقی‌ماند و ائتلاف‌های تشکیل شده توسط شبه‌دولتی‌ها نیز با شکست مواجه شدند اگرچه با وجود تحرک فراوان گروه‌های خریدار قبل از انجام معامله هیچ رقابتی در این مبادله انجام نشد و هنوز اطلاعات چندانی در مورد اینکه چرا دیگر خریداران دررقابت شرکت نکردند در دست نیست.

کد خبر 108239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز