دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: در حالی که طبق سند چشم‌انداز، ایران باید در تمام زمینه‌ها در منطقه به رتبه اول در افق 1404 برسد

گزارش‌های بین‌المللی که مقامات رسمی ایران نیز بر آن صحه گذاشته‌اند نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران در حال حاضر رتبه 11 تا 13 منطقه را دارد. این در حالی است که به گفته وزیر بهداشت، این رتبه در سال های اخیر تنزل نیز کرده است. شاید اگر این سخنان را فرد دیگری به غیر از وزیر بهداشت آن هم در هفته بهداشت مطرح کرده بود متهم به سیاه نمایی و ارائه آمار غلط می‌شد اما بالاترین مقام رسمی در زمینه بهداشت در ایران می‌گوید: شاخص‌های بهداشتی کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی طی چند سال اخیر افت کرده و بین 11 تا 13 است، عدالت در سلامت را نیز نتوانسته‌ایم محقق کنیم و از این نظر رتبه 99 جهانی را داریم.

البته شاید بهترین مرجع برای نظارت بر دلایل افت جایگاه سلامت عمومی در ایران، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. به‌نظر می رسد چیزی مهم‌تر از سلامت مردم برای دولت وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر با ارائه برنامه جامعی، وضعیت سلامت و بهداشت عمومی را آنچنان که شایسته ملت بزرگ ایران است، ارتقا بخشد.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی در نخستین همایش فرماندهان بهداشت و سلامت سپاه اظهار داشت: اگر بخواهیم در بخش سلامت قدرت اول منطقه باشیم، باید بدانیم که هرچه حرکت کنیم کشورهای دیگر هم حرکت می‌کنند؛ لذا سرعت حرکت را باید افزایش دهیم.

متأسفانه کشور ما در رده پایین کشورهای منطقه در زمینه پرداخت از جیب برای سلامت است که این همان موضوع عدالت در سلامت است که به‌عنوان مثال امید به زندگی فردی که در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند با فردی که در تهران زندگی می‌کند متفاوت است و تمام این موارد را در ساختار جدید وزارت بهداشت تعریف کردیم. وی با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم عدالت در سلامت را محقق کنیم، گفت:‌ در این زمینه در بین 180 کشور دنیا رتبه 99 را داریم.

وحید دستجردی تاکید کرد: بیمارستان‌های دولتی از نظر ظاهر آبرومند نیستند و افرادی هستند که از روی ناچاری به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که برای اصلاح این امر طرح‌هایی مانند بیمارستان‌های هیات‌امنایی و مشارکتی داریم. امروز مردم سالانه هزار و 400 میلیارد تومان صرف هزینه خرید سیگار می‌کنند و وزارت بهداشت باید سالانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان صرف بهبود بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات کند.

وحید دستجردی خاطرنشان کرد:‌ برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود اگر نتواند مشارکت جدی مردم و دستگاه‌های مختلف دست‌اندرکار سلامت را جلب کند، نخواهیم توانست در چشم‌انداز 20 ساله به سالم‌ترین کشور منطقه تبدیل شویم. 

وی گفت: شبکه درمانی ما در حال حاضر به بیمارستان‌ها متصل نیست که باید با نظام ارجاع این مشکل را حل کنیم. با این حال شبکه بهداشتی و درمانی پیشرفت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود؛

چرا که توانستیم میزان مرگ و میر را تا حد زیادی پایین بیاوریم.  وی با بیان اینکه باید جهش جدی در موضوع سلامت اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاخص‌های بهداشتی ما در منطقه مدیترانه شرقی در رتبه یازدهم یا دوازدهم یا سیزدهم است؛ لذا وضعیت خوبی از این نظر نداریم.

وحید دستجردی یادآور شد: در سال گذشته تمام اعتبار وزارت بهداشت 4 هزار و 100 میلیارد تومان بود که هزار و 100 میلیارد تومان آن برای آموزش و 3 هزار میلیارد تومان آن برای بهداشت و درمان هزینه شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: درست است که 3 هزار میلیارد تومان عدد کمی نیست اما وقتی این عدد را با عدد بهداشت و درمان کشورهای منطقه مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که اعتبار موجود کم است و فقط 4/5 درصد تولید داخلی ما صرف بهداشت و درمان می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید درنظر داشت که از همین مقدار اعتبار چه میزان استفاده بهینه می‌شود؛ لذا باید از یک طرف اعتبارات را افزایش دهیم و از طرف دیگر استفاده را بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه باید سیستم شبکه‌ای خود را کامل کنیم، گفت:‌ در گذشته معاون سلامت در چارت وزارت بهداشت وجود داشت که هم باید به بهداشت و هم به درمان می‌پرداخت و متأسفانه هر دوی آنها مغفول می‌ماند اما در چارت جدید این دو از هم جدا شده‌اند.

وحید دستجردی افزود: در قسمت درمانی در چارت گذشته وزارت بهداشت اصلاً مدیریت بیمارستانی وجود نداشت؛ استانداردسازی و اعتباربخشی نبود؛ حاکمیت بالینی و منشور حقوقی بیمار نیز نداشتیم و در قسمت بهداشتی، شبکه دیده نشده بود که تمام اینها در چارت جدید دیده شده است و باید حرکت جدی کنیم.

کد خبر 104909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز