جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 20 فروردین تهران به امامت آیت‌الله احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته تهران، با گرامی داشت یاد شهید صیاد شیرازی که این ایام مصادف با شهادت وی است، گفت: سلام و درود خدا بر روح بلند این شهید که نشان داد یک رزمنده قرآنی و دینی است. همان طور که امامان معصوم می‌پسنیدند. همچنین یاد شهید بزرگوار اهل قلم سیدمرتضی آوینی را گرامی می‌درایم که اسوه‌ای در عرصه هنر بود و هنر متعهد را به عرصه نمایش گذاشت.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با بیان این‌که ملت ایران در پی فناوری هسته‌‌ای است، نه سلاح هسته‌‌ای، گفت: ملت ایران سلاح هسته‌‌ای نمی‌خواهد به این دلیل که دین آنها اجازه نمی‌دهد و می‌گویند در جنگ آب دشمن را مسموم کنید، درختان دشمن را نکنید، پیرها، بچه‌ها و زن‌ها را نکشید، بنابراین دین اسلام به ما اجازه نمی‌دهد سلاح کشتار جمعی داشته باشیم؛ پس از جار و جنجال دشمنان نظام نمی‌ترسیم، بلکه دین‌مان این اجازه را نمی‌دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرنگان رهبری با بیان این‌که فناوری هسته‌‌ای یک حق است، تصریح کرد: فناوری هسته‌‌ای در کشاورزی و پزشکی کاربرد دارد و انرژی آینده جهان انرژی هسته‌‌ای است؛ پس ما در این راستا فقط حق‌مان را می‌خواهیم و بیشتر از حق‌مان را نمی‌خواهیم و به فضل خدا در این زمینه محکم ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که آمریکا بیش از دو هزار و 500 کلاهک اتمی یعنی بمب اتمی آماده دارد، افزود: کشوری که لکه‌ی بزرگ ننگ هیروشیما و ناکازاکی در سال 1941 را دارد که در آن صدها هزار نفر کشته شده‌اند و آثار آن تا امروز باقی است، امروز تلاش می‌کنند که جای مجرم و مدعی را عوض کند و می‌گویند ایران می‌خواهد سلاح اتمی داشته باشد در حالیکه آمریکا خودش سلاح اتمی دارد و جنایت می‌کند، پس اگر داشتن سلاح اتمی بد است چرا شما دارید؟ و اگر خوب است چرا تا این حد جار و جنجال به راه می‌اندازید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که آمریکا امروز دست به جار و جنجال کهنه‌ای زده است که دلیل آن نیز روشن می‌باشد،‌ توضیح داد: آمریکا و استکبار به فتنه‌ی سال گذشته‌ ایران دل بسته بود و بسیار امیدوار بود که به تعبیر آنها تغییر از درون حاصل شود؛ اما با رهبری‌های مقام معظم رهبری و حضور به موقع و همراهی مردم، آمریکا در این طرح کاملا ناکام ماند، پس به همین دلیل دقیقا از روز 23 بهمن سال گذشته دور جدید تهاجمات، تهمت‌ها و حرف‌های کهنه و تکراری را آغاز کرد که نشان دهنده استیصال آنهاست.

خاتمی همچنین خطاب به جامعه جهانی گفت: اگر نگران صلح و امنیت جهانی هستید، خطر اینجاست، چرا که وقتی آمریکا پا به هر جایی می‌گذارد، ناامنی و کشت و کشتار با خود می‌برد که شاهد زنده آن عراق، افغانستان و پاکستان هستند، پس اگر نگران صلح جهانی هستید به فکر بیفتید در برابر یکه تازگی این دولت یاغی بایستید؛، چرا که این دولت، دولتی نیست که منطق سرش بشود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خطاب به آمریکا افزود: شما بیش از 31 سال است که تهدید می‌کنید و گوش مردم ما از تهدیدات شما پر است و به شما می‌گوییم که هیچ غلطی نتوانستید بکنید و نخواهید توانست.

وی خطاب به آمریکا با بیان این‌که شما یک بار در دوره هشت سال دفاع مقدس ملت ایران را آموزده‌ا‌ید، گفت: ملت ایران نشان داده زمانی که پای دین، شرف، ناموس و میهن اسلامیش به میان آید آنچنان برخوردی با متجاوزان می‌کند که مایه عبرت برای دیگران باشد پس این ملت را تهدید نکنید و با زبان تهدید با این ملت شجاع سخن نگویید که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. یعنی ملت ما با تهدیدهای شما اتحادتش بیشتر می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که بیش از 30 سال پیش امام (ره) فرمودند انقلابمان را به جهان صادر می‌کنیم، گفت: مقصود این نبوده که به جهان سلاح می‌فرستیم، بلکه این معنا که فرهنگ‌مان را صادر می‌کنیم، در نظر بوده است که این فرهنگ امروز به جهان صادر شده و مقاومت 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه نشان دهنده صدور فرهنگ انقلاب است، پس به دولت‌های استکباری نگاه نکنید؛ چرا که به شکر خدا دوستداران این انقلاب بسیار هستند و اگر آمریکا بخواهد دیوانگی کند به فضل خدا دوستداران انقلاب در سرتاسر جهان تمامی منافع آمریکا را به خطر خواهند انداخت.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: تهدیدات را بارها شنیده‌ایم پس مطمئن باشید اگر بخواهید دیوانگی بکنید، باتلاقی برایتان درست می‌شود که نخواهید توانست بیرون بیایید، چرا که بازی با ایران بازی با دم شیر است.

وی همچنین در مورد مسائل داخلی به بیانات دو هفته گذشته مقام معظم رهبری و رهنمودهای کارگشای ایشان اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع نامگذاری سال به عنوان همت مضاعف و کار مضاعف است که این نامگذاری‌ها از ابتکارات مقام معظم رهبری در راستای جهت‌گیری‌های سالیانه است که دستگاه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید خود را با آن همراه کنند، چرا که این انتخاب دقیق، کارشناسانه و گویای نیاز کشور برای پیشرفت است.

خاتمی با بیان این‌که دو مفهوم کار مضاعف و همت مضاعف مفاهیم مبهمی نیستند، اظهار کرد: این مفاهیم نیاز به برگزاری سمینار، نشست و همایش ندارند تا ببینیم مفهوم همت مضاعف و کار مضاعف چیست و برگزاری همایش در این راستا اسراف است، بلکه آنچه انتظار است تحقق همت و کار مضاعف در عرصه‌های مختلف اجرایی می‌باشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این‌که همت مضاعف در عرصه فرهنگی به این معنا است که فرهنگ دینی توسط دستگاه‌های فرهنگی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و ... به لایحه‌های مختلف اجتماعی انتقال داده شود، گفت: فرهنگ دینی فرهنگ زندگی و فرهنگ حیات است.

وی با بیان این‌که همت و کار مضاعف در عرصه فرهنگ و آموزش این است که در این عرصه درجا نزنیم و به فکر تحول باشیم، گفت: همت مضاعف در عرصه سیاسی این است که سیاسیون ما این حقیقت را به مسند بنشانند که می‌شود اختلاف سلیقه داشت و متحد بود.

وی با تاکید بر این‌که اختلاف سلیقه یک بحران نیست، بلکه فرصت است، با بیان سخنی از امیر المومنین علی (ع) گفت: باید مراقب بود اختلاف سلیقه تبدیل به تفرقه نشود و باید منطق‌مدار و حق‌محور باشیم یعنی از سوی هر کسی حرفی زده شد، اگر حرف حقی بود آن را بپذیریم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اختلاف سلیقه به تفرقه نینجامد، نباید برخورد اهانت‌آمیز داشته باشیم، چرا که در منطق نرم درست این است که ماقال را نقد کنیم و نه منقال را، چرا که این موضوع تفرقه ایجاد می‌کند، پس اگر می‌خواهیم اختلاف سلیقه به تفرقه نینجامد نیاز به فصل‌الخطاب داریم و حریم فصل‌الخطاب در قانون اساسی ما ولایت فقیه است که باید حفظ شود،‌ پس اگر التزام عملی به ولایت فقیه وجود داشته باشد، اختلاف سلیقه منجر به تفرقه نخواهد شد.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر این‌که در عرصه سیاست خارجی باید سیاست‌مان فعال باشد و نه انفعالی، گفت: نباید بنشینیم تا آنها برایمان مساله درست کنند، بلکه ما خود باید مسائل مصلحت جهانی را مطرح کنیم و نگذاریم آنها مسائل حاشیه‌ای را مطرح کنند، چرا که امروز مسئله اصلی جهان فلسطین است و شاهدیم که توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده است؛ اما این موضوع مورد غفلت جهان اسلام قرار گرفته در حالیکه فلسفه‌ تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی حمایت از فلسطین بوده است؛ اما می‌بینیم بیش از یک سال از جنگ غزه گذشته و هنوز در محاصره هستند.

وی با بیان این‌که در عرصه داخلی نیز باید مواظب باشیم مسائل فرعی را برای ما مطرح نکنند، گفت: مسئله اصلی حفظ نظام اسلامی با هویت اسلامی و با محوریت دین، اسلام، عدالت، مستضعف‌نوازی و استکبارستیزی است که باید حفظ شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که در عرصه صنعتی همت مضاعف این است که به سمت صنعت خودکفا رویم و صادرات را زیاد کرده و کیفیت را بالا ببریم،‌گفت: در عرصه اقتصادی هدفمند کردن یارانه‌ها که آرمان بلندی است و از سوی دولت‌های گذشته نیز مطرح بوده بسیار بااهمیت است و این دولت و مجلس می‌خواهد این آرمان بزرگ را به تحقق درآورد، پس همت این است که دولت و مجلس تعامل کنند تا با کمترین آسیب این امر مهم که همه آن را قبول دارند و حرکتی ارزشمند است، صورت پذیرد.

خاتمی در پایان با تاکید بر این‌که همت مضاعف و کار مضاعف باید با هم صورت پذیرد، گفت: همت مضاعف بدون کار مضاعف بلندپروازی می‌شود و کار مضاعف بدون همت مضاعف درجا زدن و در خود تنیدن است.

آیت الله سید احمد خاتمی، در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران نیز در سخنانی اظهارداشت: باید به هنگام معصیت به یاد خدا بود. معصیت میدان واقعی جنگ است، جنگی که آن را پیامبر (ص) جهاد اکبر دانست و ایستادگی در برابر این دشمن لجوج ذکر الله و یاد خداوند بودن را می طلبد.

وی با بیان این که ذکر الله به این معنا است که در هر عرصه ای در مساله حلال و حرام باید به یاد خدا بود ، گفت: صحبت این است چه کنیم که به هنگام معصیت به یاد خداوند باشیم.

وی ادامه داد: نسخه اول این است که خودمان را همواره در محضر خداوند ببینیم و باور کنیم که خداوند آگاه به اعمال ماست و اعمال ما را می بیند.

خطیب نماز جمعه امرزو تهران با بیان این که یکی از صفات خداوند که روی آن تاکید ویژه‌ای شده است مساله علم خداوند است گفت: خداوند عالم به انسان در هر عرصه‌ای است. خداوند به تمام کارهای انسان آگاهی دارد و هیچ کدام از نظر خداوند پنهان نمی‌ماند.

وی نسخه دوم در این ارتباط را این عنوان کرد که باور کنیم که اعمال ما می‌ماند و از بین رفتنی نیست.

خاتمی هم چنین گفت: باید باور داشته باشیم گناهی که انجام می‌دهیم فقط مجازات اخروی ندارد و مجازات این جهان را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر 104637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز