جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 21 اسفند در تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش ایسنا، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن این که برای شهدای نماز جمعه ـ که در استانه سالگرد شهادت آنها هستیم ـ طلب رحمت و مغفرت و علو مقام را کرد، از ملت بزرگ ایران نیز در رابطه با حضور در راهپیمایی 22 بهمن تشکر کرد.

 امام جمعه موقت تهران به سخنی از حضرت علی(ع) در خطبه 134 نهج البلاغه مبنی بر این که این دین جمعی به نام مسلمان دارد که موظفند حوزه دین را و عورتشان را حفظ کنند، گفت: مسلمانان باید هم حوزه دین و به اصطلاح بیضه دین و کیان امت اسلام را حفظ کنند و هم چنین باید عورت دین را حفظ کنند که در جهت اول باید بگویم پیاده‌روی‌هایی مثل 22 بهمن همین اعزاز حوزه است که البته فکر می‌کنند بیرون آمدن و برگشتن قیمت کمی دارد اما قیمت آن کم نیست.

وی با اشاره به سخنی از علی(ع) مبنی بر این که اگر چه امت اسلام اندکند ولی عزیز و بزرگند، تصریح کرد: این بزرگی را باید حفظ کرد و حفظ آن در وحدت و با هم بودن است تا وقتی دشمن نگاه می‌کند به هراس افتد. دوم این که جامعه اسلامی اگر عیبی دارد باید عیب خود را بپوشاند و باز نکند و نگوید.

امامی کاشانی با بیان این مطلب که اگر عیب خود را بگوییم و دشمن بفهمد خیانت کرده‌ایم، اظهار کرد: باید کیان اسلام، انقلاب، عظمت کشور و اسلام را حفظ کنیم و این وظیفه آحاد ملت است و یکایک باید در این جهت حرکت کنیم. البته نمی‌خواهم بگویم چه کسی حفظ کند و چه کسی آزاد حرف بزند بلکه همه باید حفظ کنند.

وی به نقل از پهلوان‌ترین فقه شناس شیعه یعنی صاحب جواهر که بنا به عقیده محققان و علما هیچ کتابی به جامعیت و دقت کتاب جواهر نمی‌رسد، گفت: ما در یک جامعه اسلامی وظایفی داریم که باید ببینیم آن وظایف را باید از کجا بگیریم؛ چرا که قرآن کلی است و سیره پیامبر نیز در مورد تمام ادیان بحث می‌کند پس تنها و تنها اصول و پایه و سند سیره امیرالمومنین است در مورد این که امت اسلامی چگونه باید زندگی کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که کلام علی(ع) در خطبه 134 در جواب مشورت خلیفه دوم بوده است که قصد جنگ کردن با روم را داشته آمده که او را از این کار منع کرده‌اند و فرموده‌اند اگر شکست بخورید دیگر پناهی نخواهد بود، اما اگر لشکر شکست بخورد تو پناه هستی و اگر ما کم هستیم اما باید عزیز باشیم، گفت: حضرت علی(ع) به عزت اسلام تکیه می‌کند که وظیفه ما حفظ اسلام، حفظ وحدت، ستر عورت در دنیایی چنین پر از مکر و دروغ است که علیه ما بسیجند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این که در آلمان تروریست معروف کردستان را گرفتند و بعد از 24 ساعت آزاد کردند، تصریح کرد: بعد از آزاد کردنش از او عذرخواهی می‌کنند؛ چرا که می‌دانند تروریست است، اما چون فهمیدند علیه ایران کار می‌کند از او عذرخواهی کرده و آزادش کردند، آن وقت کسی که 17 سال در ایتالیا خبرنگار و عضو صدا و سیما است را متهم می‌کنند و می‌گیرند که از این آزادی و گرفتن جریان معلوم می‌شود.

وی اضافه کرد: در مساله هسته‌ای می بینیم که چطور ما را در فشار قرار می‌دهند که در یک کار صنعتی برای ما مشکل ایجاد کنند و کشور را متهم می‌کنند به سلاح اتمی، پس با دنیایی چنین پر وحشت روبرو هستیم، لذا رهبر معظم انقلاب چند روز پیش به درستی بر دو نکته مهم یعنی وحدت و رشد علمی تاکید کردند چرا که وحدت اقشار از اهمیت بالایی برخوردار است و در مراکز علمی و دانشگاهی باید رشد پیدا کند.

امامی کاشانی خطاب به جوانان به سوابق بلند کشور ایران اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ما باید رشد کنند و از نظر علمی در رده اول باشند. استادها نیز در این راستا باید حرکت کنند. چرا وقت خود را به بازی سیاسی گذرانیم و کلاس‌ها را بی‌محتوا کنیم. اهمیت علم و وحدت و انسجام و حتی‌الامکان جمع کردن همه با هم باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان این که تندی نکنیم و به تندگویان و تندنویسان گوش نکنیم، گفت: اسلام و منطق این است که تندی غلط است.

امام جمعه موقت تهران به سخنی از علی(ع) در مورد وحدت و ستر عورت اشاره کرد و افزود: نگوییم و ننویسیم و کیان کشور را در این دنیا متزلزل نکنیم که این وظیفه ماست.

 آیت الله امامی کاشانی در آغاز خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران حاضرین را به تقوا، ورع ، دوری از گناه، علاقه به طاعت خدا، تلاوت قرآن، نماز اول وقت توصیه کرد و به بحث پیرامون یکی از اسامی خداوند یعنی رحمان پرداخت.

وی با بیان این که رحمان یعنی رحمت خدا به خاص و عام، جن و انس، خوب و بد ، دنیا و اخرت، افزود: در قرآن کریم سوره‌ای به نام الرحمن وجود دارد که به نام اسم حق تعالی می‌باشند و پیامبر اکرم (ص) به نقل از مفسران شیعه و سنی می‌فرماید برای هر چیز عروسی است و عروس قرآن سوره الرحمن است و عروس یعنی بهترین جلوه.

وی با طرح این پرسش که چطور سوره الرحمن، عروس قرآن است توضیح داد: سر این مطلب در این است که این سوره صحنه وجود را جلوی چشم بشر گذارده است و خودش را هم رحمان نامگذاری کرده یعنی کانون فیض مادی و معنوی.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با قرائت آیاتی از سوره الرحمن، معنی و تفسیر آن گفت: سوره الرحمن عروس قرآن است؛ چرا که این سوره فقط در آخرت و یا فقط در دنیا حرف نمی‌زند؛ بلکه دنیا را با تمام اعماق، پایه ها و اصولش مطرح می‌کند و می‌گوید جوانی باید به این نقطه رسد و علم باید به اوج رسد که آن نقطه و اوج خداست و اگر به آن نقطه رسید با همین زبان و دست و پا به همه ارزش‌ها رسیده است. پس انسان باید به رشد خود رسد. آن وقت از جمال خدا استفاده کرده است.

امامی کاشانی با بیان این که اگر خوب از عالم بهره گرفتیم از رب اکرام و خالق جهان عطایمان را دریافت کرده‌ایم، افزود: اگر گناه کردیم گرفتار عذاب رب جلال شده‌ایم و این بساط عالم است که باید خوب آن را فهمید و قضاوت کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که در سوره الرحمن آمده است که خداوند میزان قرار داده است تصریح کرد: میزان یعنی ترازو وجود دارد و برای این که از ماده طبیعت چگونه بهره بگیریم ترازو لازم است.

امامی کاشانی گفت: باید بخواهیم دختران و پسران اسلام ، دبیرستان، راهنمایی و دانشگاه به نماز اهمیت بدهند و به عمق نماز وارد شوند و هم چنین در ایام عید از پول درست استفاده کنند و به ارحام و بینوایان بهتر رسیدگی کنند.

کد خبر 103258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز