شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

اغلب ساکنان مجتمع‌های مسکونی سر‌و‌صدای بلند برخی همسایه‌ها را به عنوان مهم‌ترین عامل نقض حسن همجواری مطرح می‌کنند.

این در حالی است که ساکنان دارای فرهنگ زندگی در مجتمع‌های مسکونی مواردی را رعایت می‌کنند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. برای نمونه  ایجاد سر و صدای غیر متعارف از ساعت یک تا چهار بعدازظهر و نه شب تا نه صبح روز بعد ممنوع است.

صدای رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل پخش موسیقی نیز در این ساعت‌ها ‌باید فقط در داخل آپارتمان محل سکونت آنها قابل شنیدن باشد. هرگونه کاری به خصوص کارهای ساختمانی که ایجاد صدای ناهنجار کند،

باید با هماهنگی مدیریت ساختمان فقط در ساعت 8 و30 دقیقه تا 13و30 دقیقه و همچنین 15 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه روزهای غیر تعطیل انجام شود. پارکت‌های چوبی و کفپوش‌های پلاستیکی را فقط می‌توان پولیش کرد و نباید آنها را با سنگ یا سرامیک و دیگر پوشش‌هایی که صدا را تشدید می‌کند، تعویض کرد.

در مواردی که کف منزل سنگ،سرامیک یا چوب باشد و راه رفتن و کشیدن اجسام بر روی آن در طبقه پایین صداهای ناهنجار ایجاد کند، توصیه می‌شود دست‌کم 75 درصد کف، با قالی یا موکت پوشانده شود.  مدیران ساختمان باید توجه کنند که ریختن مواد اسیدی حاصل از کف‌سایی به داخل فاضلاب ساختمان موجب گرفتگی و فرسایش لوله‌های فاضلاب می‌شود.

کوچه، زیرسیگاری نیست!  

یک بالکن‌ خوش آب و هوا، یک منظره عالی و یکی دو متر مکعب ته‌سیگار کف کوچه، همه و همه نشان دهنده حضور شهروندی است که کوچه را با زیر‌سیگاری اشتباه گرفته و علاوه بر سلامتی و پول خود، حقوق دیگران را دود می‌کند.

معلوم نیست با وجود رشد فرهنگ احترام به حقوق دیگران چرا برخی همچنان اصرار دارند ته‌سیگار‌های خود را از بالکن و پنجره به بیرون پرتاب کنند. منظره‌ای که آنها در کوچه یا پشت مجتمع‌مسکونی رقم می‌زنند به هیچ‌وجه چشم‌نواز نیست و بنابراین همسایه‌ها، ساکنان کوچه و حتی رهگذران می‌توانند تذکر دهند.

شعبه‌ ندارد

برای همه ما پیش آمده که قربانی خرید محصولات و غذا‌هایی شویم که در فروشگاه‌ها و رستوران‌های همنام شعبه مورد نظر ما فروخته می‌شوند. گویا سوءاستفاده از نام فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به یک رویه عادی بدل شده است که هیچکس نیز جلودار آن نیست.

حال آنکه برخی فروشنده‌ها به اصطلاح خون‌دل می‌خورند تا خوشنام و معروف شوند. اما در یک چشم بر‌هم زدن متوجه می‌شوند که نام مغازه، دکور، شعار تبلیغاتی و حتی ظاهر فروشنده‌های آنها شبیه‌‌سازی شده و چند متر پایین‌تر، به قول معروف مشتری‌های آنها را بر می‌زنند.

درج نام و شماره شعبه‌های مجاز، درج عبارت « شعبه‌ ندارد» و در پایان شکایت هم هیچ تاثیری ندارد و باید با این نوع «سرقت‌خوشنامی» سوخت و ساخت.

ساعت قدیم و جدید

باز ساعت رسمی کشور یک ساعت رفت جلو وپرسش‌های مربوط به ساعت قدیم یا جدید شروع شد. اما جدای از این موضوع کلیشه‌ای، نگاهی به برخی ساعت‌های مستقر در میادین شهر نیز نشان می‌دهد که پرسش‌های مردم آنچنان هم بی‌دلیل نیست.

زیرا تعدادی از این ساعت‌های زیبا و مفید هنوز با ساعت رسمی کشور هماهنگ نشده‌اند و یک ساعت عقب مانده‌اند. به هر حال از آنجا که برخی به دلیل همین تنظیم نبودن ساعت‌ها کسر کار می‌خورند و برخی نیز باید نظاره‌گر ابرو‌های گره‌زده معلم و استاد باشند، بهتر است این ساعت‌ها همیشه تنظیم شده و زمان دقیق را نشان دهند.

به گفته شهروندان ساعت‌های برخی وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها نیز بسیار مفید است و چنانچه این امکان به سایر اتوبوس‌ها و مکان‌های شهر تعمیم یابد رضایت بیشتر شهروندان را در پیش دارد.

کد خبر 104190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز