دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

تمام شهروندانی که در مجتمع‌های مسکونی زندگی می‌کنند باید به برخی باید‌ها و نباید‌های این نوع زندگی توجه کنند.

برای نمونه  مواد آتش‌زا نباید در داخل آپارتمان نگهداری شوند بلکه با اجازه و اطلاع مدیریت باید در انبار قرار گیرند. هرگونه دستکاری تجهیزات مشترک بدون اطلاع مدیریت ساختمان ممنوع است.

در مجتمع‌های فاقد نگهبان باز و بسته کردن در‌های ورودی محوطه یا ساختمان با آیفون و به وسیله افراد بالغ، پس ازشناسایی انجام پذیرد. گاهی دیده می‌شود بچه‌ها کلید آیفون را حتی پس از ورود، دوباره فشار می‌دهند و در نتیجه در‌ها باز می‌ماند.

بازی‌کردن بچه‌ها در قسمت‌های مشترک در صورت تایید هیات مدیره فقط در ساعت‌های تعیین شده و در محل‌های مقرر مجاز است. مسئول حرکات و رفتار فرزندان اولیای آنها هستند و در قبال هرگونه عمل خلاف، آنها باید جوابگو باشند.

مراسم آیینی، جشن و سوگواری باید با اجازه مدیریت و پس از اطلاع به همسایه‌ها در سالن اجتماعات مجتمع برگزار شود. در صورت نبود این سالن، در داخل مجتمع کمترین میزان سر و صدا انجام گیرد. از نصب بلندگو و چادر خودداری شود.

بهتر است مراسم از ساعت 15 تا حداکثر 22 انجام پذیرد. هر‌گونه پخت و پز در قسمت‌های مشترک ممنوع است و در داخل بخش‌های اختصاصی فقط در حد‌معقول مجاز است. سرو صدای میهمانی‌دادن در حد‌معمول (به طوری که موجب آزار دیگر ساکنان نشود) حداکثر تا ساعت 24 مجاز است. در ایام هفته حداکثر تا ساعت 23 و در شب‌های تعطیل و آخر هفته مراسم بدرقه و خداحافظی باید در داخل آپارتمان – نه در راه پله یا هال عمومی – انجام شود.

نام درشت، تاریخ مخدوش

در حالی که متخصصان تغذیه روی توجه به تاریخ انقضای محصولات غذایی تاکید دارند برخی تولید کننده‌ها این توجه را فقط به نام محصول خود معطوف می‌کنند. شاهد این مورد نیز نام درشت چاپ شده روی محصول آنها و تاریخ تولید و انقضای مخدوش و نامرئی در کنار آن است. جالب اینجاست که مورد ناخوانا بودن تاریخ تولید و انقضای محصولات خوراکی در مورد دارو‌ها که از حساسیت بیشتری برخوردارند بیشتر به چشم می‌خورد. برخی ورقه‌های قرص و کپسول فاقد چنین تاریخی هستند.

قیمت سلیقه‌ای

با اینکه فلسفه چاپ قیمت روی محصولات، جلوگیری از گرانفروشی است اما گاهی اوقات دیده می‌شود که فروشنده‌ها این قیمت‌ها را خط زده و قیمت مورد نظر خود را روی آن می‌نویسند. این موضوع حتی به حوزه کتاب نیز سرایت کرده و قیمت‌های خط خورده در این بازار به امری عادی بدل شده است.

به هر حال از آنجا که قانون‌مداری در تمام حوزه‌ها لازمه نزدیک شدن به یک جامعه ایده‌آل و خالی از برخورد‌های سلیقه‌ای است، بازرسان می‌توانند با برخورد جدی با این مورد رضایت شهروندان و به ویژه دوستداران کتاب را جلب کنند. تمام اینها در حالی است که گرانی کتاب یکی از مهم‌ترین عوامل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور است.

خواسته‌های نابجای اتوبوسی

از آنجا که خدمات ناوگان اتوبوسرانی پایتخت روز به روز با خواسته‌های مسافران خود را تطبیق می‌دهد بد نیست به برخی خواسته‌های راننده‌ها و شرکت واحد اتوبوسرانی نیز توجه کنیم.

برای نمونه همه شاهد آن هستیم که با وجود ممنوع بودن باز کردن در‌های اتوبوس در محدوده‌های غیر از ایستگاه، باز هم تعدادی از مسافران اصرار دارند با تحت فشار گذاشتن راننده وی را وادار به باز‌کردن در‌ها کنند. این درحالی است که گاهی ترافیک سنگینی بابت این خواسته‌های نابجا شکل می‌گیرد.

برخی دیگر نیز اصرار دارند بدون تهیه بلیت وارد اتوبوس‌های بلیتی شوند. این در حالی است که درآمد شرکت‌ واحد از محل فروش همین بلیت‌های به ظاهر‌ کم‌بها تامین می‌شود و بنابراین خرید آنها سهم بسزایی در بهبود کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی کشور دارد، پس مسافر قانونمندی باشیم تا خودمان از مزایای آن برخوردار شویم.

کد خبر 104401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز