چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

با اینکه هنوز برای نگارنده مشخص نشده که چرا تمام حوادث شب عید پر رنگ‌تر و غم‌انگیزتر از باقی ایام سال محسوب می‌شوند و به قول معروف همه می‌گویند «شب عیدی کار دست خودت ندی»

اما آنچه مشخص است اینکه، هر سال شب عید، برخی افراد برای پاک کردن شیشه‌ها یاد مرد عنکبوتی می‌افتند و بدون توجه به الفبای احتیاط، به پاک کردن شیشه‌ها در ارتفاع بالا مشغول می‌شوند.

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید نبود هیچگونه ابزار محافظتی و ایمنی، امکان سقوط را بالا می‌برد. حال آنکه نگاهی به شیشه‌پاک‌کن‌های حرفه‌ای نشان می‌دهد که این کار نیاز به ابزار‌آلاتی دارد که خرید و استفاده از آنها از شهروندان معمولی بر‌نمی‌آید.

بنابراین برای اینکه شب عیدی کار دست خودتان ندهید بدون بالا رفتن از پنجره‌ها و فقط با یک تیغه شیشه‌شور دارای دسته بلند می‌توانید شیشه‌ها را پاک کنید. از سوی دیگر شیشه‌های بیرون ساختمان نیز با بارش نخستین باران مجددا به شکل نخست باز می‌گردد و بنابراین یک گردگیری ساده از آن نیز می‌تواند به مثابه خانه‌تکانی شب‌عید تلقی شود.

کم‌فروشی در حوزه کتاب

گویا این اواخر کم‌فروشی به حوزه کتاب‌ هم سرایت کرده است. چنانچه تعداد حروف‌ کمرنگ و غیرقابل تشخیص برخی کتاب‌های زبان و غیره را درشمار کم‌فروشی‌های این حوزه قرار دهیم آمار این تخلف حسابی بالا می‌رود.

معلوم نیست در حالی که مسئولان در مورد محتوای کتاب‌ها دقت می‌کنند چرا این دقت در مورد کیفیت چاپ و دیگر حقوق خریداران رعایت نمی‌شود. در حوزه کتاب‌های زبان‌های خارجی، گاهی زبان‌آموزان بعد از ساعت‌ها جست‌وجو در دیکشنری تازه در‌می‌یابند  که یکی از حروف لغت مورد نظر، به قدری کمرنگ است که از صفحه کتاب محو شده است بنابراین مطابق تصویری که مشاهده می‌کنید باید آن را به جمله اضافه کنند.

آجیل‌های پیاده‌رو نشین

دستفروش‌ها می‌دانند که پر کردن ظرف آجیل شب عید، جیب پر پول می‌خواهد و مرد دست‌و‌دلباز. بنابراین از آنجا که جیب پر پول و مرد دست و دلباز هر دو به یک اندازه کمیاب هستند به همین مناسبت  در روز‌های پایانی سال پدیده دستفروشی آجیل بیش از هر زمان دیگری در سال قابل مشاهده است.

در برخی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر شاهد دستفروش‌هایی هستیم که روی پیاده‌رو بساط پهن می‌کنند و آجیل می‌فروشند حال آنکه هیچ نوع پوشش محافظی در برابر گرد و غبارو آلودگی هوا روی این محصولات مشاهده نمی‌شود.

قیمت‌های ارزان‌تر این محصولات نسبت به محصولات داخل مغازه‌ها باعث می‌شود برخی شهروندان وسوسه بشوند و این محصولات را خریداری کنند. به استثنای مواردی که فروشنده تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده و سلامت محصول وی بر خریدار ثابت شده است، بهتر است آجیل از مراکز شناخته‌شده‌ای که محصولات را در شرایط بهداشتی عرضه می‌کنند خریداری شود تا تنها به دلیل اندکی ارزان‌تر بودن قیمت آجیل‌های پیاده‌رویی سلامت خریداران به خطر نیفتد.

جای پارک اختصاصی

معلوم نیست این تصور که با یک تکه پارچه‌‌نوشت یا حتی نوشته‌های کوچک‌تر می‌توان برای خود جای پارک تهیه کرد از کجا آمده است. حال آنکه جای پارک اختصاصی فقط به وسیله تابلو‌های اداره راهنمایی و رانندگی جنبه قانونی به خود می‌گیرد و بدون آنها هیچ ضمانت اجرایی ندارد؛

به این معنی که شهروندان می‌توانند در نقاط مجاز حتی با وجود چنین هشدار‌های غیر قانونی پارک کنند. به نظر می‌رسد افزایش این هشدار‌ها و تابلو‌های غیرقانونی به علت کاهش جای پارک باشد. اما به هر حال این موضوع به‌هیچ‌وجه وجهه قانونی به این نوع اشغال جای پارک نمی‌دهد. به طور حتم مسئولان نیز باید با این اقدام غیرقانونی برخورد کنند.

کد خبر 102281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز