دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: افزایش هزینه های نبرد امریکا در افغانستان سبب شده است تا رئیس جمهور این کشور موعدی را برای خروج نظامیان امریکایی از خاک افغانستان تعیین کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، باراک اوباما پس از بازدید 6 ساعته از کابل در سفری غیر منتظره، اکنون به واشنگتن بازگشته است.

این اولین سفر اوباما به افغانستان از زمان روی کار آمدن وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود.

اوباما با استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای ناتو و نظامیان آمریکایی در افغانستان دیدار کرد و در گفتگوهای خود با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان وی را به ریشه کن کردن فساد و تقویت نظام قضایی این کشور ترغیب کرد.

اوباما، فرمانِ اعزام سی هزار نظامی دیگر به افغانستان را صادر کرده است اما در عین حال اواسط سال آینده را به عنوان موعد خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان تعیین کرده است.

گارت برنز در حالیکه تصاویری از اوباما در پایگاه نیروی هوایی باگرام پخش می‌شد گزارش داد اوباما از نظامیان آمریکایی به علت فداکاری هایشان در میدان نبرد افغانستان تشکر نمود و عهد کرد که نیروهای ائتلافی سرانجام افراطیون خشن در این کشور را شکست خواهند داد.

اوباما گفت هدف عملیات گسترده ما روشن است، قصد ما برچیدن، شکست دادن و نابود کردن القاعده و متحدان افراطی ان است. اوباما پیش تر با همتای افغان خود حامد کرزای دیدار کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا، پیشرفت‌های افغانستان در بعد نظامی را تحسین کرد، اما از کرزای خواست تا فساد را در این کشور ریشه کن کند.

دولت آمریکا روابط چندان خوشایندی با کرزای نداشته است و سفر اوباما به افغانستان فرصتی برای رئیس جمهور دو کشور بود تا درباره زمینه‌های همکاری گفتگو کنند.

خبرنگار دویچه وله افزود از زمان روی کار آمدن اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا، نبرد افغانستان مرگبارتر شده و هزینه‌های آن نیز افزایش یافته است.

واکنش مردم آمریکا به نبرد افغانستان نیز متفاوت بوده است. این مسئله احتمالا اوباما را وادار خواهد کرد تا به موعد تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در اواسط سال دو هزار و یازده میلادی، پایبند باشد. 

کد خبر 103956

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز