چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: اطلاعات جدید نشان می‌دهد که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران با ثبت رکورد جدیدی به 3/57 درصد در پایان سال‌جاری رسید

به گزارش همشهری، در شرایطی که بیشتر بازار‌های رقیب بازار سرمایه در رکود به‌سر می‌برند، سهامداران بورس تهران توانسته‌اند از ابتدای امسال تاکنون 57 درصد سود از محل خرید سهام به دست بیاورند که این میزان در تاریخ بورس تهران بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی برای بازار سهام محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند که رکود در بازار‌های رقیب و همچنین کاهش رکود در اقتصاد جهانی و برخی دیگر از عوامل داخلی و خارجی از جمله کاهش تنش‌های بین‌المللی، عمده‌ترین دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بورس تهران بوده است.

به‌نظر می‌رسد که رکود در بازار مسکن و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی جذابیت بازارهای رقیب را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده و سرمایه‌گذاران را به انتقال نقدینگی به سمت بورس تهران ترغیب کرده است.

ارزش بورس؛ 65 میلیارد دلار

همچنین تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که ارزش بورس تهران در آخرین روز معاملات سال‌جاری به 65 میلیارد دلار رسید. ارزش جاری بورس تهران همزمان با رشد ارزش سهام شرکت‌ها از ابتدای اسفند ماه تاکنون معادل 4 میلیارد دلار افزایش یافت و در آخرین روز معاملات به 653 هزار میلیارد ریال معادل 65 میلیارد دلار رسید.

ارزش جاری بورس تهران در پایان بهمن ماه امسال 614 هزار میلیارد ریال معادل 61 میلیارد دلار محاسبه شده بود اما با فرا رسیدن روز‌های پایانی و از ابتدای اسفند تا‌کنون، ارزش جاری بورس تهران نزدیک به 4 میلیارد دلار رشد کرد.

آخرین محاسبات ارزش بورس تهران در سال‌جاری نشان می‌دهد که ارزش جاری بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون معادل 20 میلیارد دلار افزایش یافته و از 45 میلیارد دلار به 65 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش بورس تهران در نیمه نخست سال گذشته توانسته بود برای نخستین بار به محدوده 75 میلیارد دلار برسد اما وقوع بحران جهانی زمینه‌های نزول آن را فراهم کرد و باعث شد ارزش بورس تهران در پایان سال 87 با بیش از30 میلیارد دلار کاهش از 75میلیارد دلار به 44 میلیارد دلار سقوط کند.

اما با بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران، ارزش جاری بورس تهران نیز افزایش یافت و از ابتدای امسال تاکنون معادل 20 میلیارد دلار رشد کرد.کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با عرضه سهام شرکت‌های جدید در سال جدید، ارزش بازار سهام کشور بار دیگر بتواند از مرز 75میلیارد دلار عبور کند.

کد خبر 103688

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز