یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

قیمت گوشت مرغ در برخی فروشگاه‌های سطح شهر به 3 هزار و 400 تومان رسیده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و به‌رغم اعلام آمادگی اصناف و دستگاه‌های متولی تنظیم بازار برای عرضه مرغ تازه به قیمت 2350 تا 2650 تومان، به‌نظر می‌رسد اقدامات انجام شده در زمینه عرضه محدود این فراورده تأثیر چندانی بر جلوگیری از روند صعودی قیمت گوشت مرغ نداشته است به‌نحوی که در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به 3هزارو 400 تومان نیز رسید.

در حالی که وزارت بازرگانی و اتحادیه صنفی تولید و عرضه از اتخاذ تدابیری برای تأمین گوشت مرغ با قیمت کمتر از 2هزارو 800 تومان خبر داده و عرضه این محصول با قیمت بیشتر از این مبلغ را گرانفروشی و تخلف اعلام کرده‌اند. در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت مرغ باردیگر به رکورد تازه 3هزارو 400 تومان دست یافت.

چندی پیش رئیس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما قیمت گوشت مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران را 2هزارو 350 تومان و این قیمت در واحدهای صنفی را 2هزارو 650 تومان اعلام کرده و با بیان اینکه محدودیتی برای تأمین و عرضه مرغ به نرخ مذکور وجود ندارد، افزود: تفاوت قیمت عرضه مرغ در میادین و واحدهای صنفی سطح شهر ناشی از افزایش هزینه حمل‌ونقل و برای توزیع مرغ با تناژ کمتر در بین واحدهای صنفی سطح شهر است چرا که میادین میوه و تره‌بار مقدار بیشتری گوشت مرغ را برای عرضه تحویل گرفته و هزینه حمل و در نتیجه قیمت عرضه مرغ به مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

قاسم نوده فراهانی در زمینه نا‌کارآمدی این سیاست، افزایش قیمت مرغ به بیش از 3هزار تومان در چند هفته گذشته و عمل نکردن برخی متولیان تأمین گوشت مرغ مورد نیاز بازار شب عید با بیان اینکه قصد ورود دوباره به این موضوع را ندارد، اعلام کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیر این موضوع هستند اما آنچه مسلم است با توجه به ذخایر مطلوب هیچ مشکلی برای تأمین گوشت مرغ مورد نیاز بازار شب عید به قیمت‌های مذکور وجود نداشته و واحدهای صنفی متقاضی می‌توانند گوشت مرغ را با نرخ‌های مذکور از اتحادیه دریافت و نسبت به عرضه آن به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.

ثبات نسبی قیمت گوشت قرمز

با وجود نوسان قیمت گوشت مرغ در هفته‌های اخیر، این روزها قیمت گوشت قرمز در فروشگاه‌های سطح شهر از ثبات نسبی بیشتری برخوردار است به‌نحوی که در روزهای پایانی هفته گذشته هر کیلوگرم گوشت قرمز ران گوسفندی با نرخ 16هزار و 300 تا 16 هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد.

 همچنین قیمت هر کیلو گرم گوشت قرمز گوساله بدون استخوان و چربی بین 12هزار تا 12هزار و 500 تومان در نوسان بود که نسبت به چند هفته گذشته افزایش یا کاهش چندانی را شاهد نبوده است.

ذخیره‌سازی‌ اقلام منجمد متوقف شد

معاون وزیر بازرگانی از توقف ذخیره‌سازی اقلام منجمد خبر داده و اعلام کرده است که ذخیره‌سازی‌ اقلام منجمد از دستور کار خارج شده و از سال آینده در تنظیم بازار جایی نخواهد داشت.

محمدصادق مفتح با بیان این مطلب گفت: وزارت بازرگانی به‌صورت منطقی، به‌دنبال ذخیره‌سازی‌ اقلام منجمد نیست. این درحالی است که در تنظیم بازار اقلامی همچون گوشت مرغ، به‌دنبال آن هستیم تا شیوه‌هایی را برای تنظیم بازار تدوین کنیم که تمرکز بیشتری روی جلوگیری از نوسانات بخش تولید داشته باشد.

وی افزود: مصرف گوشت مرغ توسط مردم ثابت بوده و مرتبط با تغییر فصول نیست. از سوی دیگر، تولید مرغ در کشور نیز صنعتی است و اگر تولید نوسان نداشته باشد، به‌طور قطع قیمت نیز ثابت خواهد ماند. اگرچه درصدی نوسان به‌دلیل تغییر در نهاده‌ها، منطقی به‌نظر می‌رسد اما اینکه قیمت به‌صورت زیگزاگی در بازار، نوسان داشته باشد، پذیرفته نخواهد بود.
مفتح تصریح کرد: وزارت بازرگانی به‌دنبال این است که بتواند تنظیم بازار را با مرغ گرم تولید داخل انجام دهد، در این راستا 2 تفاهمنامه با تشکل‌های تولیدی به امضا رسیده که بر مبنای آن یک تشکل به میزان 50 هزار تن و تشکل دیگر به میزان حداقل 30 هزار تن، تعهد داده‌اند که تولید مرغ داشته باشند.

 اگرچه امسال توزیع مرغ منجمد در کشور صورت گرفت اما وزارت بازرگانی اعتقادی به تنظیم بازار با این روش ندارد.

کد خبر 103411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز