یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و وعده‌های مسئولان برای ثبات بازار مواد پروتئینی این روزها بازار گوشت قرمز و مرغ با افزایش قیمت مواجه شده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز که از چند ماه پیش آغاز شده و با فرارسیدن برخی مراسم و اعیاد مذهبی به اوج خود رسیده بود همچنان ادامه دارد و قیمت گوشت مرغ نیز که تا چند هفته پیش روند نزولی به‌خود گرفته و گلایه‌ دست‌اندرکاران بخش تولید را به‌دنبال داشت بار دیگر با افزایش 600 تومانی در هر کیلو مواجه شده است.

با وجود این هر روز مسئولان از ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از نابسامانی بازار مواد پروتئینی با تکیه بر ذخیره‌سازی و واردات این محصولات خبر می‌دهند. قیمت گوشت مرغ که تا چند هفته پیش به حدود 2‌هزار و 200‌تومان در هر کیلو  رسیده بود از حدود 2‌هفته پیش روند صعودی به‌خود گرفت و پس از تعطیلات چند روزه هفته گذشته به رکورد کم‌سابقه 3‌هزارو 100 تا 3‌هزار و 200‌تومان در هر کیلو افزایش یافت.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته است که از چند ماه پیش مسئولان‌ وزارت بازرگانی به‌عنوان متولی اصلی تنظیم بازار مواد پروتئینی به همراه تشکل‌های صنفی و دست‌اندرکاران تولید در جهادکشاورزی اخبار بسیاری از کفایت تولید داخلی گوشت مرغ و ذخیره‌سازی مناسب این محصول اعلام کرده و ثبات بازار گوشت مرغ را وعده کرده‌اند.

قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور که چندی پیش وعده ثبات 3‌ماهه قیمت گوشت مرغ و عرضه آن با نرخ کمتر از 2‌هزار و 500‌تومان در هر کیلو را مطرح کرده بود، پس از افزایش یکباره قیمت مرغ در هفته گذشته وعده کرد که قیمت این محصول در مدت 3روز روی رقم 2‌هزار و 650‌تومان در هر کیلو تثبیت شود اما تا روزهای نخست هفته جاری نه تنها این وعده محقق نشد بلکه قیمت گوشت مرغ در میادین میوه و تره‌بار نیز که تا پیش از این بین 2هزارو 100 تا 2هزار و 300‌تومان در نوسان بود در روزهای پایانی هفته گذشته به ‌2هزارو 650‌تومان افزایش یافت و برخی فراورده‌های دیگر مرتبط با گوشت مرغ نیز این افزایش قیمت را تجربه کردند، به‌نحوی که قیمت هر کیلو جوجه کبابی آماده طبخ به بیش از 6 هزار و 500 تومان در هر کیلو افزایش یافت.

گوشت قرمز، در انتظار کاهش قیمت

از سوی دیگر با افزایش قیمت گوشت قرمز وعده‌های مختلفی برای عرضه گوشت تازه گوساله و گوسفندی برای کاهش قیمت‌ها مطرح شد، به‌نحوی که مسئولان بازرگانی با تکیه بر برخی توافق‌های صورت گرفته از واردات دام زنده و لاشه گوسفندی به بازار تهران برای کاهش قیمت‌ها خبر دادند.

همچنین عرضه گوشت گوساله گرم با قیمت 7‌هزار و 300‌تومان از دیگر موضوعاتی بود که بارها توسط مسئولان ذی‌ربط مطرح شد. با وجود این عرضه محدود برخی فراورده‌های پروتئینی قادر به کاهش قیمت و ثبات بازار این محصولات نبوده است، به‌نحوی که قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی که تا پیش از این به 16‌هزار تومان افزایش یافته بود این روزها به 16‌هزار و 700‌تومان افزایش یافته و گوشت شقه گوسفندی نیز به نرخ بیش از 10‌هزار و 500‌تومان در هر کیلو به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

از سوی دیگر قیمت گوشت گوساله نیز که نسبت به گوشت گوسفندی از ثبات بیشتری برخوردار بوده این روزها با افزایش نسبی مواجه شده است، به‌نحوی که در هفته گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان به 12‌هزار و 500‌تومان افزایش یافته است.

کد خبر 101982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز