گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه پیش از این اعلام شده بود سال آینده 40هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

اما وزیر آموزش و پرورش در اظهارات جدیدی گفته که 64 هزار نفر سال آینده در این وزارتخانه استخدام خواهند شد. هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که سال آینده در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور ۲۰هزار معلم ورزش، ۱۰هزار مشاور و  ۱۰هزار نیروی متخصص در رشته‌های فنی و پایه استخدام خواهند شد اما وی در حاشیه سفر هیأت دولت به هرمزگان گفته که «سال آینده 64 هزار معلم استخدام می‌شوند.»

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سال‌های گذشته آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیرو مواجه بوده که این مسئله سال آینده با استخدام 64 هزار معلم و ساماندهی معلمان در استان‌های مختلف تا حدودی رفع خواهد شد. به گفته وی جذب 64 هزار معلم شامل 20 هزار معلم ورزش، 10 هزار نیروی متخصص در امور مشاوره، 10 هزار نفر متخصص در رشته‌های ریاضی و فیزیک و 24 هزار معلم حق‌التدریسی است.

سنگ بزرگ علامت نزدن

اعلام خبر استخدام 64 هزار نفر در آموزش و پرورش بی‌شک تعهداتی ایجاد می‌کند و صد البته توقعات را بالا می‌برد و از طرفی تبعاتی نیز برای این دستگاه به‌وجود می‌‌آورد.

همچنین این وزارتخانه از ابتدای سال آینده با سیل عظیم فارغ‌التحصیلان جویای کار روبه‌رو خواهد شد. این همه در حالی است که وزارت آموزش و پرورش کار مهم تغییر نظام آموزشی را نیز پیش‌رو دارد. مهم‌تر از همه اینکه آمار قابل اعتماد و اطمینانی ندارد تا بتواند براساس آن برنامه‌ریزی اصولی کند.

به هر حال این ابهام وجود دارد که سال آینده چند هزار نفر جذب آموزش و پرورش خواهند شد؛ 46 یا 64 هزار نفر؟ وزیر آموزش و پرورش در واپسین روزهای سال 88 نیز اعلام می‌کند که «براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته، 24 هزار نفر از معلمان حق‌التدریسی سال آینده استخدام خواهند شد.» البته استناد وی به قانون مصوب مجلس است که براساس آن آموزش و پرورش باید طی 5سال آینده 60 هزار معلم حق‌التدریسی را به‌تدریج استخدام کند.

یک بام و دو هوا

تغییر سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت نهم کاملا آشکار است. با آنکه وزیر پیشین آموزش و پرورش هرگز اعتقادی به استخدام نیرو نداشت، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم که هنوز 4 ماه از حضورش در این وزارتخانه نمی‌گذرد هر روز از استخدام چند هزار نفر در این دستگاه سخن می‌گوید. در دولت نهم با اجرای سیاست‌هایی مانند «طرح ساماندهی نیرو» در وزارت آموزش و پرورش، معلمان با تجربه و نخبه با استفاده از این طرح از مجموعه آموزش و پرورش خارج شدند.

بنا بر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در مرداد ماه 70 هزار نفر از 104هزار فرهنگی که تا پایان امسال بازنشسته می‌شوند فرهنگیانی هستند که تقاضای بازنشستگی پیش از موعد داشته‌اند. با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان با تجربه و متخصص، کمبود نیروی انسانی بیش از پیش در این وزارتخانه احساس شد هر چند سعی کردند تا با به کار‌گیری نیروهای آزاد شرکتی این خلأ را تا حدودی پر کنند.

6 ماه؛ استخدام 64 هزار نفر

سؤال دیگر اینجاست که آیا طی 6 ماه می‌توان کارهای اداری استخدام 64 هزار نفر را انجام داد؟ وزیر پیشین آموزش و پرورش هدفش سبکبال کردن وزارتخانه تحت مدیریتش بود و دست ‌آخر هم که با مصوبه مجلس موظف به استخدام 60 هزار نیروی حق‌التدریسی شد، دست به دامان رئیس دولت شد و برای استخدام نشدن آنها هزار و یک دلیل آورد.

در باغ سبز

با جدا شدن حاجی‌بابایی از مجلس و ورودش به وزارت آموزش و پرورش، به وضوح شاهد تغییر 180 درجه‌ای سیاست‌های این وزارتخانه هستیم، هر چه علی‌احمدی دنبال سبکبال کردن دستگاه آموزش و پرورش بود حاجی‌بابایی سعی در بزرگ‌تر کردن آن دارد.

کد خبر 103354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز