گروه اقتصادی: با وجود سیاست‌ها و وعده‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی در زمینه نبود کمبود در تولید و عرضه مرغ و تخم‌مرغ و علی‌رغم عرضه تخم‌مرغ به قیمت کیلویی 950 تومان برای کاهش قیمت‌ها، نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ ادامه دارد.

درحالی‌که تا پیش از افزایش قیمت‌ها قیمت هر کیلو تخم‌مرغ 750 تومان بود دستگاه‌های متولی تنظیم بازار با عرضه تخم‌مرغ به قیمت 950 تومان با توجیه حمایت از تولیدکننده تلاش کردند تا روند افزایش قیمت این فرآورده را متوقف کنند.

اما در روزهای اخیر قیمت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، روغن مایع، شکر و برخی دیگر از کالاهای مصرفی در سطح شهر افزایش یافته و برخی از این اقلام در مراکز عرضه مستقیم نیز کمتر عرضه می‌شود.

افزایش قیمت تخم مرغ و مرغ

با وجود وعده‌های معاونت پشتیبانی امور دام سازمان بازرگانی استان تهران و مسئولان میادین میوه و تره‌بار مبنی  بر تعدیل قیمت تخم‌مرغ در سطح 950 تومان در هر کیلو روند افزایشی قیمت این فرآورده تداوم دارد به‌نحوی ‌که اکنون در میادین میوه و تره‌بار تخم‌مرغ بسیار کم عرضه می‌شود.

این درحالی است که پیش از این مدیرعامل سازمان میادین اعلام کرده بود با توافق صورت گرفته با وزارت بازرگانی در 9 میدان اصلی میوه و تره‌بار روزانه 100 تن تخم‌مرغ عرضه خواهد شد. گرچه رحمان چراغعلی اعلام کرده بود که وزارت بازرگانی عرضه تخم‌مرغ به قیمت 20 درصد کمتر از بازار در میادین راضی نشده است، با این روند اکنون در میادین صف‌های طویل برای خرید تخم‌مرغ تشکیل شده و در فروشگاه‌های سطح شهر نیز قیمت‌ها به شانه‌ای 2 هزار و 800 تا 3 هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر درحالی‌که از چندی پیش مرغ منجمد در مراکز عرضه مستقیم توزیع نمی‌شود اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه شکم خالی در این مراکز به 1650 تومان رسیده است. اما روند افزایش قیمت این فرآورده در فروشگاه‌های سطح شهر شتاب بیشتری دارد به‌نحوی که هر کیلو مرغ تازه در این مراکز هزار و 900 تا 2 هزار تومان عرضه می‌شود.

عرضه تخم‌مرغ در سطح شهر

این در حالی است که از چند روز پیش در شکلی نامتعارف شرکت پشتیبانی امور دام به عرضه تخم مرغ در میادین وخیابان های اصلی شهراقدام کرده است .

معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام با تأیید این مطلب به خبرنگار ما می‌گوید: در این شیوه با استفاده از 40 دستگاه خودرو در میادین اصلی سطح شهر تخم‌مرغ به شکل مستقیم و با قیمت مصوب عرضه می‌شود. در این چارچوب روزانه 47 الی 48 تن تخم‌مرغ بدین شیوه عرضه می‌شود.

طباطبایی می‌افزاید: گرچه اکنون مسئولان در حال بررسی این شیوه عرضه هستند اما روز گذشته به‌دلیل کمبود، تخم‌مرغ به این شیوه عرضه نشده است و احتمالاً از امروز توزیع مستقیم تخم‌مرغ در 9 میدان اصلی شهر دوباره آغاز می‌شود. علاوه بر این عرضه تخم‌مرغ از طریق میادین میوه و تره‌بار نیز انجام می‌شود.

نابسامانی قیمت گوشت قرمز

همچنین قیمت گوشت قرمز که از مدتی پیش روند افزایش را آغاز کرده بود در روزهای اخیر نابسامانی قیمت بیشتری را شاهد بوده است.

در حالی‌که براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی این فرآورده در هفته منتهی به 10 آذرماه بهای انواع گوشت قرمز 6/0 الی 9/0 درصد افزایش یافته است این روزها قیمت گوشت قرمز رو به افزایش است به‌نحوی که اکنون قیمت گوشت گوساله بدون استخوان در میادین 6هزار و 150 و گوشت ران گوسفندی 5 هزار و 950 تومان است قیمت این فرآورده‌ها در فروشگاه‌های سطح شهر به‌ترتیب 6 هزار و 700 و 6 هزار و 500 تومان است.

همچنین در این فروشگاه‌ها گوشت گوسفندی شقه‌ای به قیمت 5 هزار و800 تومان عرضه می‌شود که روند افزایشی 200 تا 300 تومانی را نشان می‌دهد.

سایر اقلام مصرفی

در گروه انواع روغن‌های نباتی و جامد نیز روند افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد به‌نحوی که اکنون قیمت انواع روغن جامد و مایع به‌طور متوسط 10 درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت شکر و قند نیز افزایش یافته است و گرچه شکر به قیمت 660 و قند850 تومان در هر کیلو در میادین عرضه می‌شود اما در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌ها 800 تا هزار تومان است.

در گروه صیفی و سبزی نیز قیمت گوجه‌فرنگی در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته و در میادین نیز این محصول عرضه نشده یا به قیمت بیش از 500 تومان با کیفیت نامرغوب عرضه می‌شود قیمت سیب‌زمینی نیز که در سطح شهر 600 تا 700 تومان است در میادین میوه و تره‌بار 400 تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 10332

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز