گروه اقتصادی: روند قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی در میادین میوه و تره بار متعادل می‌شود.

قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی که در روزهای گذشته روند رو به رشدی داشته است با افزایش واردات و عرضه محصولات تولید داخل به بازار کاهش می‌یابد‌.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: در روزهای اخیر با افزایش واردات گوجه فرنگی از پاکستان به صورت قاچاق یا واردات قانونی به کشور و نزدیکی زمان عرضه گوجه فرنگی بوشهر  به بازار، قیمت این محصول در حال کاهش است.

حسین مهاجران، می‌افزاید: در این فصل گوجه فرنگی از سه منطقه چابهار، بندر عباس و  بوشهر به بازار عرضه می‌شود که به دلیل سرمای زود هنگام، گوجه فرنگی چابهار 15 روز دیرتر به بازار عرضه و افزایش قیمت ها  تا 1500 تومان در میادین را شاهد بودیم.  با این روند و واردات گوجه فرنگی پاکستانی به بازار، اکنون قیمت این محصول در میادین به 350 تا 650 تومان کاهش یافته است و با تداوم  عرضه گوجه  فرنگی جیرفت و کهنوج، تا چند روز آینده قیمت‌ها در میادین به 200 تومان نیز کاهش خواهد یافت.

وی در زمینه قیمت سیب‌‌زمینی در میادین، گفت: تولید سالانه سیب زمینی در کشور 3میلیون و800 هزار تن و مصرف سرانه با احتساب 150 گرم برای هر نفر 3 میلیون تن می‌باشد که با این روند 800 هزار تن مازاد تولید داریم. با در نظر گرفتن صادرات 200 هزار تنی به عراق و 300 هزار تن سیب زمینی مناطق سردسیر استان اصفهان که هنوز به بازار عرضه نشده، باز هم 300 هزار تن افزایش تولید نسبت به مصرف داریم. 

وی قیمت روز گذشته سیب زمینی پاکستانی در میادین را 420  و سیب زمینی دماوندی را 520 تومان دانست و گفت: اکنون قیمت‌ها حدود 100 تومان کاهش یافته و از هفته آینده با واردات سیب زمینی از ترکیه و پاکستان و عرضه محصولات تولید داخل، قیمت این محصول به کمتر از 300 تومان کاهش می‌یابد.

وی قیمت انواع پیاز قرمز و سفید در میادین را متعادل دانست و گفت: قیمت این محصول از ابتدا مشکلی نداشته است. همچنین اکنون سیب درختی و پرتقال در میادین به قیمت 610 تومان  عرضه و به قیمت 700 تومان به فروش می‌رسد که در واقع آزمایش کنترل قیمت ها برای شب عید است.

کاهش 10 درصدی قیمت‌ها در مراکز عرضه مستقیم

از سوی دیگر قیمت سیب زمینی و انواع پیاز و گوجه فرنگی در مراکز عرضه مستقیم شهرداری نیز 10 در صد کاهش یافته است.

روابط عمومی سازمان میادین میوه و تر ه بار  قیمت روز شنبه سیب زمینی در جه یک سرت و بسته بندی شده و درجه 2 را به ترتیب هر کیلو 400 و 180 تومان،  پیاز قرمز درجه یک 290و درجه دو 180 تومان،  پیاز سفید درجه یک330 و درجه دو200 تومان و قیمت هر کیلو گوجه فرنگی درجه یک در این مراکز را 640و درجه دو را 540 تومان اعلام کرده و افزود: قیمت گوجه فرنگی از 790 به 640 تومان کاهش یافته که نشانگر کاهش 10 درصدی قیمت این محصول است. 

توزیع گوجه فرنگی ارزان در میادین

همچنین شاهپور علایی مقدم مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با مهر خبر از عرضه گوجه‌فرنگی با نرخ هر کیلو 360 تومان در میادین مرکزی تهران داده است.

لازم به ذکر است مسئولین ذیربط از اظهار نظر در زمینه صحت و سقم این خبر خود‌داری می‌کنند.

کد خبر 14410

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز