گروه اقتصادی: با نزدیک شدن زمستان و افزایش تقاضادوباره روند افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز آغاز شده است.

به گزارش همشهری قیمت هر شانه تخم‌مرغ که در پایان ماه مبارک رمضان 1700 تومان بود در روزهای اخیر به 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 500 تومان رسیده است.

همچنین قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز در بازارهای سطح شهر با 300 تا 500 تومان افزایش در هر کیلو مواجه شده است.

افزایش تقاضا عامل افزایش قیمت‌ها

قائم‌مقام معاونت شرکت پشتیبانی امور دام افزایش تقاضا به دلیل نزدیکی به فصول سرد سال را عامل افزایش قیمت تخم‌مرغ دانسته و معتقد است عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند وقتی عرضه تخم‌مرغ به دلیل گرانی‌ نهادها و ضرر چند ماه گذشته مرغداران تخم‌گذار کاهش یافته، قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود.

نعمت بهنود در زمینه سیاست تنظیم بازار این فرآورده می‌گوید: برای تنظیم بازار تخم‌مرغ 5هزار تن ذخیره‌سازی گردشی  انجام شده بود که حدود 4 هزار تن در ماه مبارک رمضان توزیع  شد و با بهبود قیمت‌ها تولیدکنندگان تمایلی به عرضه تخم‌مرغ از طریق سیستم ذخیره‌سازی گردشی نداشته و به صورت مستقیم این فرآورده را عرضه می‌کنند. کمبودی در زمینه تولید تخم‌مرغ وجود نداشته و اتحادیه میهن برای تنظیم بازار تخم‌مرغ اعلام آمادگی کرده است.

از سوی دیگر در حالی که برخی معتقدند حدود 100 تن تخم‌مرغ در چارچوب طرح تنظیم بازار به دلیل پایان تاریخ انقضاء با ایراد سازمان دامپزشکی مواجه شده وی معتقد است حدود 110 کارتن تخم‌مرغ که به صورت امانی در چارچوب تنظیم بازار خریداری شده بود با مشکل شکستگی و نزدیکی پایان مهلت انقضاء مواجه شده که با بررسی‌های سازمان دامپزشکی مشکل مرتفع و تخم‌مرغ‌ها توسط اتحادیه به بازار عرضه شده است.

ذخیره‌ای برای عرضه به بازار وجود ندارد

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه میهن که دستگاه مباشر طرح تنظیم بازار تخم‌مرغ است،‌می‌گوید: افزایش 15 درصدی قیمت تخم‌مرغ را تأیید می‌کنم آنچه مسلم است مشکلاتی در سیستم توزیع مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد که از عوامل مؤثر در نوسان قیمت‌ها است تاکنون هیچ اقدام اصولی برای رفع مشکلات توزیع صورت نگرفته و وظیفه اتحادیه مرغداران تولید است.

محمد مختاری با اشاره به اینکه همه ذخیره‌ گردشی تخم‌مرغ عرضه شده می‌گوید: تخم‌مرغ ذخیره‌سازی شده با قیمت 680 تومان عرضه شده و اکنون ذخیره‌ دیگری نداریم و اجرای طرح تنظیم بازار تخم‌‌مرغ نیز پیرو مصوبه شورای اقتصاد و با مسئولیت وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی صورت گرفت اما با اجرای این طرح تعزیرات به عنوان احتکار تخم‌مرغ، ما را متخلف دانسته و جریمه شده ایم.

وی در زمینه عرضه تخم‌‌مرغ تاریخ گذشته به بازار می‌گوید: تخم‌مرغ ذخیره‌سازی شده طبق قرارداد با شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته و پس از احتمال فساد در 100 تن ذخیره انجام شده و توقیف آن پس از انجام معاینات دامپزشکی در دو نوبت و دریافت مجوز این تخم‌مرغ‌ها در مدت 3روز در بازار توزیع شد و اکنون تخم‌مرغ ذخیره‌ای برای عرضه نداریم. با این روند حاضر به اجرای طرح ذخیره‌سازی گردشی تخم‌مرغ نیستیم.

کد خبر 8468

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز