معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند منظور از 6 پایه اول ابتدایی پیش‌دبستانی و 5 پایه ابتدایی است، اینگونه نیست بلکه پیش‌دبستانی جزء 6 پایه اول ابتدایی به شمار نمی‌آید

فاطمه قربان در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به تغییر ساختار آموزش و پرورش و تبدیل نظام آموزشی به دو 6 سال ابتدایی و متوسطه افزود: پیش‌دبستانی جزء آموزش به شمار نمی‌آید و پایه‌ای برای آمادگی ورود به دبستان است.

وی با بیان اینکه یک پایه دیگر به 5 سال ابتدایی افزوده می‌شود، ادامه داد: با تشکیل کمیته و کارگروه پژوهشی متشکل از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش محتوای دروس تغییر خواهد کرد.

قربان با اشاره به اینکه هر نوع تغییری باید به مرور انجام شود، گفت: با بررسی‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود، به‌تدریج پایه ششم ابتدایی وارد نظام آموزشی کشور خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص پیش‌دبستانی‌ها نیز بیان کرد: براساس برآورد انجام شده حدود یک میلیون دانش‌آموز که5 سال تمام دارند در سال تحصیلی آینده به پیش‌دبستانی وارد می‌شوند.

قربان تصریح کرد: البته ورود این تعداد به نظام آموزشی کشور نیازمند فراهم کردن فضا، امکانات آموزشی، اعتبارات خاص و نیروی انسانی است.وی درخصوص اجباری شدن پیش‌دبستانی در نظام آموزشی کشور، گفت: ورودی‌های اول ابتدایی کم نشده و فضایی هم اضافه نشده است، در نتیجه اگر پیش‌دبستانی اجباری شود با مشکلاتی ازجمله کمبود فضا، اعتبار و نیروی انسانی مواجه می‌شویم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته با وجود بازنشستگی پیش از موعد، در مقطع ابتدایی با 20هزار نفر کمبود نیروی انسانی مواجه شدیم با وجود این چنانچه پیش‌دبستانی نیز به مقطع ابتدایی اضافه شود، مشکلات این مقطع مضاعف و کیفیت آموزشی کاهش می‌یابد.

قربان با بیان اینکه امسال ورود پیش‌دبستانی به‌صورت رسمی و اجباری نخواهد بود، گفت: امسال 50 درصد از دانش‌آموزان در پیش‌دبستانی تحت پوشش قرار گرفتند و سال آینده نیز همین تعداد از دانش‌آموزان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گفته وی، تعیین محتوای کتب پیش‌دبستانی و صدور مجوز تاسیس مراکز پیش‌دبستانی توسط مراکز خصوصی به‌عهده وزارت آموزش و پرورش است.

کد خبر 103264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز