مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: دانشمندان با استفاده از یک تلسکوپ سازمان هوانوردی و فضانوردی آمریکا، ناسا، که در فضا در حال گردش است، صحنه‌ای را در فضا ثبت کردند که نشان می‌دهد یک سیاهچاله بسیار عظیم، ستاره‌ای را در کهکشانی در فاصله چهار میلیارد سال نوری، می‌بلعد.

به گزارش رویترز، دانشمندان در طول دو سال گذشته که یک سیاهچاله سرگرم از هم‌پاشیدن ستاره‌ای از کهکشان بوتس بوده است، صحنه‌های شگفت‌انگیزی را شاهد بوده‌اند.

دانشمندان برای ردیابی زبانه‌های عظیمی از امواج ماوراءبنفش که از مرکز یک کهکشان بیضی شکل بسیار دور می‌رسید، از یک تلسکوپ به نام «جست‌وجوگر تکامل کیهان» که در فضا در حال گردش است و نسبت به دو باند طول موج ماوراءبنفش حساس است، استفاده کردند.

سووی‌گزاری، از موسسه فناوری کالیفرنیا و مؤلف ارشد مقاله مربوط به این مشاهدات پژوهشی در نشریه فیزیک آسمان، در مصاحبه‌ای گفت: «این نخستین باری است که دانشمندان قادر بوده‌اند شعله‌ کشیدن تشعشعات ناشی از چنین رویدادی را عملاً مشاهده و ثبت کنند. هر ده‌هزار سال یک‌بار، یک ستاره به‌اندازه‌ای به سیاهچاله مرکزی یک کهکشان نزدیک می‌شود که به این شکل توسط آن، از هم پاشیده و بلعیده شود.»

دانشمندان امیدوارند که این یافته‌ها به آنان در درک بهتر سیاهچاله‌ها کمک کند.

کد خبر 10290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز