مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

ترجمه-مرتضی اسلام‌زاده: بسیار اتفاق افتاده هنگامی که به آسمان‌ها نگاه می‌کنیم و یا کتاب‌هایی را که عکس‌هایی از کرات دیگر را نمایش می‌دهند می‌بینیم، این پرسش در افکار ما نقش می‌بندد که آیا در کرات دیگر و نقاط دوردست دیگر نیز حیات وجود دارد؟

 آیا موجودات دیگری نیز در این دنیای لایتناهی وجود دارد؟ تمامی این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر، شاید همگی طی 10 سال آینده روشن شود.


موزه علوم لندن این بار با عنوان: «Search of alien life» باز هم نوآوری جدیدی را برای همگان ارائه کرده‌است. موزه علوم لندن، دانشمندان و فیلمسازان تخیلی را گردهم آورده تا تمام داده‌هایی که وجود دارد و تمام تصاویری که به دست آمده است را به مردم ارائه دهند.

 وقتی وارد موزه علوم لندن می‌شوید، یک موجود بسیار عجیب که در دو طرف سر خود، چشم‌های عجیبی دارد از شما استقبال می‌کند و به شما می‌گوید: «به نمایشگاه موجودات ناشناخته و دنیای مرموز آنان خوش آمدید...».
علم شناخت موجودات ناشناخته همواره بحث‌برانگیز بوده است. این نمایشگاه‌ داستان‌های علمی- تخیلی را با تازه‌ترین تحقیقات علمی درمورد این موجودات ترکیب کرده و در معرض دید بازدیدکنندگان کنجکاو قرار داده است.


به‌جای تمرکز روی آنچه که واضح است، برپاکنندگان این نمایشگاه، پژوهش‌ها و مطالعات نوآورانه از چهار گوشه جهان را که گهگاه توسط دانشمندان مشهور انجام شده است، جمع‌آوری کرده‌اند.

پروفسور «کانوی موریس» از دانشمندان کمبریج به همراه گروهی از پژوهشگران، پس از مشورت، دو سیاره مصنوعی را در این نمایشگاه پدید آورده‌اند.
آنها سپس تکامل موجودات این دو سیاره را تصور کرده و آنها را ساخته‌اند و در معرض دید همگان گذارده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند از چهار بخش دیدن کنند.


علاقه‌مندان همچنین می‌توانند از دو سالن که آخرین تحقیقات پژوهشگران در مورد سیاره‌ها و موجودات ناشناخته را به صحنه آورده دیدن کنند. این ترکیب واقعیت و زاییده خیال انسان است که نمایشگاه موزه علوم لندن را منحصر به فرد کرده است.


یکی از قسمت‌های جالب توجه این نمایشگاه، بخش موجودات عجیب ساکن زمین است که نشان می‌دهد موجودات ناشناخته و یا به ظاهر ناشناخته تنها موجودات تخیلی سیاره‌های دیگر نیستند و در کره خاکی ما هم وجود دارند. قسمتی دیگر، بخش‌هایی از فیلم‌های علمی- تخیلی و نیز عکس‌ها و نقاشی‌های گرفته شده و کشیده شده در مورد این موجودات را به نمایش گذاشته است.آنچه که این نمایشگاه در صدد ارائه آن است، چنین است: «آنچه ما می‌دانیم- آنچه ما گمان می‌کنیم می‌دانیم و آنچه شاید روزی به واقعیت تبدیل شود.»


نمایشگاه موجودات ناشناخته قرار است به زودی در بسیاری از کشورهای جهان برپا شود.
حال سؤال این است که موجودات بیگانه  چه هستند؟ آقای موریس می‌گوید: «تفاوت عمده‌ای بین موجوداتی که در فیلم‌هاست و آنچه دانشمندان در مورد آن صحبت می‌کنند، وجود دارد.

در فیلم‌ها، موجوداتی با سر و مغزهای بزرگ دیده می‌شوند که نشانگر باهوش بودن آنها است و چشم‌های بزرگ که مبین تیزبین بودن آنهاست و نیز دست و پای نازک و لب‌های بسیار باریک. اینها چیزهایی است که ما در فیلم‌ها دیده‌ایم و ماموریتشان هم آمدن به زمین است تا آدم‌ربایی کنند و تحقیقات عجیبی روی انسان انجام دهند.

 واژه «Alien» یعنی «موجود بیگانه» و یا «موجود ناشناخته»؛ اما تعریفی که پژوهشگران از این موجودات دارند، تنها بر ناشناخته و یا بیگانه‌بودن آنها تأکید نمی‌کند، بلکه آنها روی «فرازمینی» بودن این موجودات تکیه دارند.

به عبارت دیگر،  پژوهشگران می‌گویند: «آنها وجود دارند، اما در زمین نیستند؛ ولی در آن سوی زمین قرار دارند.» بسیاری از دانشمندان، به ویژه ستاره‌شناسان به این نکته اذعان دارند که «این کمال خودخواهی است ما بگوییم تنها موجودات دنیای آفرینش هستیم.»

پژوهشگران می‌گویند به احتمال بسیار زیاد، موجودات دیگری هم در دوردست‌ها وجود دارند‌ که  ما آنها را نمی‌شناسیم. به‌تازگی دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که تا حدود پانزده سال دیگر کره‌ای همچون کره زمین را خواهند یافت که البته احتمال دارد چندین میلیون سال نوری از زمین دور باشد، اما حیات در آنها وجود خواهد داشت و به احتمال قوی، شاید به عنوان منبع تنفسی از اکسیژن استفاده نکنند اما به هر حال وجود دارند. اینها تعاریفی است که پژوهشگران از Alienها دارند.


پرسش دیگری وجود دارد و آن اینکه، آیا موجودات بیگانه همواره بوده‌اند؟ پروفسور «موریس» برای این پرسش هم جواب جالبی دارد. وی می‌گوید: «این سوال هم توضیح علمی دارد و هم توضیح تخیلی؛ بخش علمی آن،  این است که حدوداً  سال‌های شش و هفت قبل از میلاد مسیح، فیلسوف‌های یونان اعلام کردند که اگر ما دنیایی بی‌انتها داشته باشیم لازمه‌اش این است که موجودات بی‌نهایتی هم در این دنیا  وجود داشته باشند و گفته‌اند که اگر باور داشته باشیم دنیا بی‌نهایت است، موجوداتی هم در آن سوی دنیا‌‌ وجود خواهند داشت،  اما در آن هنگام به علت اینکه می‌گفتند کره زمین مرکز دنیاست، مخالفت‌هایی را نیز در پی داشت.

  از سوی  دیگر،  در سال‌های حدود یکصد و بیست میلادی، که رمان‌نویسی رومانیایی‌تبار که به زبان یونانی مطلب می‌نوشت، برای اولین‌بار از موجودات فرازمینی در داستان‌های خودش استفاده کرد. بنابراین، می‌توان گفت که صحبت از موجودات فرازمینی از قرن‌ها پیش در زندگی ما وجود داشته ‌است.»


سؤال دیگری که در اینجا بسیار خودنمایی می‌کند، در مورد بشقاب پرنده‌هاست. پروفسور «موریس» می‌گوید: «بشقاب پرنده‌ها یا یوفوها (UFO) که شکل‌های نعلبکی‌مانند نیز داشته‌اند درحقیقت [مخفف (unidentified flying object) یعنی شیء پروازکننده‌ ناشناخته] در مدارک بسیاری ذکر شده است که وجود دارند،  در سال1947 برای اولین بار به‌طور رسمی دیده شده‌اند.

یک تاجر بسیار معتبر گزارش داد که آنها را دیده است و سپس یکی از کارکنان سازمان فضایی ایالات متحده «ناسا» اعلام کرد که آنها را دیده است و در پی آن، پلیس فدرال ایالات متحده به‌طور رسمی شروع به فعالیت و تحقیق در این زمینه کرد؛ چرا که گزارش در این زمینه زیاد شده بود و یک سال بعد هم گزارشی را منتشر کردند که چنین اجسامی وجود دارند، ولی هیچ‌گاه جزئیات بیشتری فاش نشد.

در سال 1954 تعریف اشیاء ناشناخته پروازکننده عوض شد و گفتند اشیایی که ما می‌بینیم و با هیچ شیء پروازکننده در دنیا درست نشده و مطابقت ندارد. از این رو، آن را به‌عنوان شیء ناشناخته اعلام کردند که احتمال وجود داشتن دارد، ولی جزئیاتش در دسترس نیست.

منبع:بی.بی.سی

کد خبر 13264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز