جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه درپی شناسایی کشتار ارامنه در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان "نسل کشی" در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، سفیر خود را در اعتراض به این امر از واشنگتن فراخواند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، ترکیه شامگاه پنجشنبه ضمن محکوم کردن کشتار ارامنه در زمان امپراطوری عثمانی و در اعتراض به مصوبه کنگره آمریکا که بر اساس آن ترکیه را متهم به نسل کشی کرده است، سفیر خود را از واشنگتن فرا خواند.

آنکارا در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: ما این مصوبه را محکوم می کنیم زیرا دولت ترکیه را به جنایتی که آن را مرتکب نشده است، متهم می کند.

در این بیانیه دولت ترکیه آمده است: در پی تصویب این قطعنامه، "نامیک تان" سفیر خود را از آمریکا به منظور مشورت با وی به کشور فرا می خوانیم.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته مصوبه ای را با 23 رای موافق و 22 رای مخالف به تصویب رساند که در آن کشتار ارامنه در زمان جنگ جهانی دوم توسط دولت عثمانی را "نسل کشی" خوانده است. قرار است این مصوبه در صحن مجلس نمایندگان به رای گیری گذاشته شود.

این در حالی است که "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به "هاوارد برمن" رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که اقدامات بیشتر کنگره به روابط میان ترکیه و ارمنستان خدشه وارد می کند.

استقبال ارمنستان از اقدام آمریکا 

در همین حال ارمنستان روز جمعه با استقبال از تصویب قطعنامه‌ای در خصوص کشتار ارامنه در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا آن را پیروزی در راه مبارزه برای احقاق حقوق بشر دانست.

به گزارش و احد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از ایروان (ارمنستان) ، در بیانیه ادوارد نعلبدنیان وزیر امور خارجه ارمنستان آمده است ما از این قطعنامه بشدت استقبال می‌کنیم.

نعلبندیان افزود تصویب این قطعنامه دلیل دیگری بر پایبندی ملت امریکا به ارزشهای والای انسانی بوده و گام مهمی در راه جلوگیری از جنایت علیه بشریت است.

کد خبر 102753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز