سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: غول اینترنتی جهان که نامش در لغتنامه‌ها به عنوان فعل جستجو کردن مطرح شده‌است، ظاهراً قصد ورود به فعالیت‌های desktop و نرم‌افزارهای کاربردی را دارد تا دامنه فعالیت‌هایش را افزایش دهد.

در همین راستا و از چندی پیش مسئولان این سایت تصمیم به راه‌اندازی قسمت آموزش گرفتند که در آن بتوانند نرم‌افزارهای Word Processor و Spreadsheet خود را بیشتر به جوانان معرفی کنند.

گوگل در ابتدا با تولید نرم‌افزارهای مشابه Office شرکت مایکروسافت قصد رقابت با مایکروسافت را داشت که به  دلیل محبوبیت و فراگیری همگانی این نرم‌افزارها عملاً موفق نخواهد بود.

به همین دلیل طی یک اقدام جالب تصمیم به قرار دادن این نرم‌افزارها بر روی سایت و به صورت آن‌لاین گرفته شد تا کاربران از آن به صورت رایگان استفاده کنند.

از ماه اکتبر سال جاری طرح آموزشی برای نوجوانان در مقطع ابتدایی ارائه شد که آنها میتوانند با کمک معلم خود از ابتدا با word و Excel آشنا شوند و با آن مانوس شوند.

این طرح که از ابتدا به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد با کمک تعداد زیادی از معلمان مورد تست قرار گرفت و خطاهای آن برطرف گردید.

گوگل با این طرح قصد دارد تمرکز خود را برروی نسل آینده و کاربران آینده اینترنت و نرم‌افزارهای Desktop انجام دهد تا طی سالهای آینده بتواند سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص دهد.

ضمناً رایگان بودن این سرویس نیز میتواند دلیلی برای استفاده بیشتر آن باشد. تنها نگرانی کارشناسان از این است که اطلاعات و فایلهای کاربران بر روی سایت گوگل باقی مانده و امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد.

هرچند شرکت گوگل بارها تعهد کرده اطلاعات تخصصی کاربران نزد آنها امانت بوده و به هیچوجه آن را در اختیار دیگران قرار نخواهد داد ولی همواره احتمال شیطنت از طرف این شرگت یا هکرها وجود دارد.

مسئولان گوگل در اقدامی نمادین این سرویس را تقدیم به افراد کم درآمد کرده‌اند که توانایی خرید نرم‌افزارهای گران مایکروسافت را ندارند کرده‌ است و هیچگونه تبلیغی را نیز در کنار این نرم‌افزارها قرار نمی‌دهد تا به همه ثابت کند قصد این شرکت کمک به رشد تکنولوژی در بین مردم کم‌درآمد است.

گوگل برای همگانی کردن این سرویس تمرکز خود را بر روی معلمان قرار داده است تا با تشویق آنها به استفاده از این سرویس، به صورت خودکار و از طریق آنها دانش‌آموزان را وادار به استفاده از سرویس کند.

برای همین منظور ابتدا 50 معلم را در شمال آمریکا دعوت کرده و به آنها آموزش‌های لازم را داده تا علاوه بر تست سیستم، نظر آنها را جلب کند.

قرار است در مناطق دیگر نیز به همین شکل عمل کرده و با دوره‌های کوتاه مدت رایگان ، نظر آنها را به این سرویس جلب کند.

شرکت گوگل که در سال‌های اخیر با انجام فعالیت‌های اینچنینی محبوبیت خود را در بین کاربران افزایش داده است، هر ساله با اختصاص بودجه خاص به امور عام‌المنفعه محبوبیت خود را بیشتر و بیشتر می‌کند و بسیاری اعتقاد دارند در سال‌های آینده توانایی رقابت کامل با مایکروسافت را دارا خواهد بود.

این شرکت در سال جاری 2 میلیارد دلار صرف راه‌اندازی مرکز اطلاعات بزرگی به وسعت 50 مایل در شرق پورتلند کرده است تا بتواند سرویس‌های جدید خود را در آن متمرکز کند.

مایکروسافت و متخصصان آن نیز در واکنش به این فعالیت گوگل اعلام کرده‌اند که موردی برای نگرانی وجود ندارد.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 10245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز