چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

این روزها افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ به معضل اصلی تنظیم بازار مواد پروتئینی تبدیل شده است.

 افزایش قیمت گوشت قرمز که پیش از این با فرارسیدن برخی مراسم و اعیاد مذهبی روند صعودی به‌خود گرفته همچنان ادامه دارد.

با این وجود مسئولان تنظیم بازار از افزایش عرضه گوشت تازه گوسفندی و گوساله با نرخ مصوب خبر دادند اما این اقدامات نه‌تنها تأثیری بر کاهش قیمت این فراورده‌ها در بازار نداشته بلکه زمینه‌های زیان بیشتر تولید‌کنندگان را فراهم ساخته است.

با وجود این اقدامات اکنون قیمت گوشت ران گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به حدود 17 هزار تومان در هر کیلو و گوشت گوساله بدون استخوان به 12هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر افزایش قیمت گوشت مرغ به بیش از 3 هزار تومان و افزایش قیمت تخم مرغ تا 3هزار و 150 تومان موجب شده تا با وجود وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت گوشت مرغ به 2هزارو 450 تا 2هزارو 750 تومان هنوز هم قیمت این فراورده‌ها روند صعودی خود را حفظ کند.

همچنین تکیه بر واردات برای تأمین نیاز بازار داخلی به اقلام پروتئینی در شرایطی که دست‌اندرکاران بخش تولید از کفایت تولید این محصولات برای تأمین نیاز بازار داخلی خبر می‌دهند گلایه‌های دست‌اندرکاران بخش تولید را به‌دنبال داشته است.

یک عضو هیأت مدیره مرکز همکاری‌های امور دام گفت: متأسفانه دولت به جای اینکه سیستم توزیع گوشت قرمز در کشور را کنترل کند به واردات می‌پردازد. احمد مقدسی با بیان اینکه مسئولان نمی‌توانند سیستم توزیع گوشت قرمز را کنترل کنند، گفت: درمان کنترل قیمت گوشت، واردات نیست چرا که با وجود تمام وارداتی که صورت گرفته هنوز هم قیمت گوشت قرمز متعادل نیست.

وی، گفت: وزارت بازرگانی به هیچ‌وجه درباره واردات گوشت قرمز با وزارت جهاد کشاورزی مشورت یا نظر‌خواهی نمی‌کند و متأسفانه با این وارداتی که انجام می‌دهند نه تنها قیمت گوشت در داخل کشور پایین نیامد بلکه قیمت‌ها به شکل سرسام‌آوری نیز افزایش یافته است.

این عضو هیأت مدیره مرکز همکاری‌های امور دام، تولید سالانه گوشت قرمز در کشور را870 هزار تن عنوان کرد و گفت: سالانه در کشور به‌ازای هر نفر 12 کیلوگرم گوشت قرمز تولید می‌شود در حالی که استاندارد جهانی مصرف سرانه هر نفر 7 کیلوگرم است که به این ترتیب در کشور ما 5کیلوگرم بیشتر از استاندارد جهانی گوشت قرمز تولید می‌شود، حال این پرسش مطرح است که این میزان واردات به چه دلیل انجام می‌شود؟!

کد خبر 102253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز