سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: وزارت اطلاعات از دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروه جندالله و نفر دوم این گروه در بامداد4اسفندخبر داد.

گروهک تروریستی‌جندالله که ریگی سرکردگی آن را برعهده دارد، علاوه بر جنایات بی‌شمار از جمله جنایات تاسوکی، عامل شهادت سردار نورعلی شوشتری فرمانده قرارگاه شرق و معاون فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار محمد‌زاده فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان و شماری از سران قبایل بلوچ بوده است.

پس از عملیات گروهک تروریستی جندالله در مهر سال‌جاری که به شهادت سردار شوشتری منجر شد، تلاش نیروهای امنیتی ایران برای دستگیری ریگی شدت بیشتری یافت. همین امر سبب شد تا وی مراقبت‌های امنیتی خود را افزایش دهد؛ به‌طوری که گفته می‌شود ریگی هرگز یک‌شب بیشتر در مکانی اقامت نمی‌کرد.

به گزارش فارس و به نقل از منابع آگاه امنیتی، عبدالمالک ریگی پس از آن دستگیر شد که بامداد دیروز قصد داشت با چهره مبدل و همچنین اسم و اسناد جعلی با هواپیما از دوبی عازم قرقیزستان شود که پس از اطمینان نیروهای امنیتی ایران از حضور وی در هواپیما و شناسایی مسیر پرواز،

به محض ورود هواپیما به خاک ایران جنگنده‌های نیروی هوایی ازیکی از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش برخاستند و هواپیما را برای فرود در یکی از فرودگاه‌های داخل‌کشور هدایت کردند و پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، این هواپیما پرواز خود را به سمت مقصد ادامه داد.

یک عمر شرارت

عبدالمالک ریگی متولد سال 1358 شمسی است. عبدالمالک تحصیلات کلاسیک ندارد و تنها چند سال در یکی از حوزه‌های علمیه اهل سنت مشغول به تحصیل بوده که البته از آنجا نیز اخراج شده بود. وی خود را خادم جندالله می‌خواند. ریگی دارای سابقه شرارت و
چاقوکشی به‌خاطر مسائل قبیله‌ای در داخل شهر زاهدان است.

عبدالمالک ریگی در مصاحبه‌های متعدد خود با شبکه‌های خارجی گفته بود که از سن 19 سالگی اسلحه به‌دست گرفته است. وی در سال 1382 گروهک تروریستی‌جندالله را تشکیل داد.

نزدیکان ریگی که پیش از این توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده‌اند در اعترافات خود گفته‌اند که عبدالمالک دوست داشت تا در میان افراد خود به‌عنوان شخصی دانا شناخته شود.

ریگی بارها با شبکه العربیه عربستان، رادیو فردا و بخش فارسی صدای آمریکا گفت‌وگو کرده‌است. العربیه همچنین در برنامه‌ای مفصل از نحوه زندگی ریگی و اعضای گروهک تحت امر وی گزارش تهیه و پخش کرده است.

در سال گذشته میلادی شبکه‌ ای‌بی‌سی نیوز آمریکا گزارشی را درباره ریگی منتشر کرد که در این گزارش منابع اطلاعاتی پاکستانی و آمریکایی به این شبکه گفتند یک گروهک قبایلی مسلح ( اشاره به جندالله) که مسئول یکسری از حملات چریکی در داخل ایران است، از سال 2005 به‌طور مخفیانه از سوی مقامات آمریکایی مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

براساس آنچه تا‌کنون به دست آمده، محل آموزش نیروهای تروریست جندالله در پاکستان‌بوده است.

هشدار وزیر اطلاعات به غربی‌ها

در پی دستگیری عبدالمالک ریگی، پیش از ظهر4اسفندحجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات به تشریح جزئیات دستگیری وی پرداخت. وزیر اطلاعات گفت: اقدامی که در دستگیری سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور صورت گرفته به وضوح نشان‌دهنده ماهیت تروریستی برخی کشورها و آمریکاست که آنان درصدد هستند تا منطقه ما را به محلی برای اهداف خود تبدیل کنند.

مصلحی همچنین اسناد و مدارکی را نشان داد ؛ از جمله عکس حضور عبدالمالک ریگی در 24 ساعت پیش از دستگیری در یکی از مقرهای آمریکایی‌ها در افغانستان، کارت شناسایی به‌منظور تردد در پاکستان و گذرنامه افغانی که آمریکایی‌ها برای او تهیه کرده بودند و ویزایی که در دوبی برای شرور دومی که همراه ریگی بود صادر شده بود.

وی گفت: ما هشدارهای قابل توجهی را به سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا و برخی کشورها در این رابطه داده بودیم تا با ما همراهی کنند و ما بتوانیم ریگی را دستگیر کنیم اما دستگیری ریگی بدون کمک سرویس‌های اطلاعاتی سایر کشورها توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) صورت گرفت؛ زیرا آنان در یک اقدام ارزشمند و دقیق با مدیریت اطلاعاتی، این شرور را در فضای جمهوری اسلامی ایران دستگیر کردند.

وزیر اطلاعات گفت: یکی از سرویس‌های اطلاعاتی منطقه که جمهوری اسلامی با آن مذاکراتی را درخصوص گروهک ریگی داشته، به ما اعلام کرد که این شرور با برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا رابطه داشته و به تعدادی از این کشورها سفر کرده و در آوریل 2008 با فرمانده ناتو در افغانستان مذاکره کرده که فرمانده مذکور علاقه‌ زیادی به ایده بلوچستان بزرگ نشان داده بود.

مصلحی افزود: آمریکایی‌ها کمپ القاعده در کوه سرباز را به ریگی نشان داده و از او خواسته بودند سلسله عملیاتی را علیه ایران انجام دهد و در ژوئن 2008 نیز نامبرده از طریق تنگه جبل‌الطارق به یک کشور اروپایی منتقل و از وی خواسته شده بود به عملیات‌ خرابکارانه علیه کشورمان مبادرت کند که این سفر نیز با هماهنگی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها صورت گرفته بود.

وی تاکید کرد که در فرصت مناسب اسناد دیگری درخصوص دستگیری ریگی به اطلاع مردم خواهد رسید.

تبریک دستگیری ریگی

208 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری، دستگیری عبدالمالک ریگی را به ایشان و ملت ایران تبریک گفتند.

در بخشی از بیانیه نمایندگان آمده است: خبر مسرت بخش و غرورآفرین دستگیری عبدالمالک ریگی از سرسپردگان استکبار که انجام جنایات متعدد و ایجاد نا‌امنی در مناطق مرزهای شرقی کشور را از سوی دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و بعضی کشورهای منطقه  برعهده داشت، مایه مباهات و سرافرازی دستگاه‌های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی کشور در مقابله با تهاجم و توطئه دشمنان ایران اسلامی است.

کارنامه سیاه گروهک تروریستی جندالله

 

کد خبر 102215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز