همشهری آنلاین: ژاپن یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان سیگار در دنیا، قصد دارد ممنوعیت ملی سیگار کشیدن در کافه‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌های عمومی را خواستار شود.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت بهداشت ژاپن قصد دارد تا پایان ماه فوریه توصیه‌هایی برای دولت‌های محلی بفرستد و از آنها بخواهد که از ابتکار عمل ملی برای مقابله با استنشاق دود سیگار محیطی پیروی کنند.

در حال حاضر دولت مرکزی ژاپن از مقامات محلی خواسته است که در مکان‌های عمومی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، ایستگاه‌های قطار و بانک‌ها، محل‌های مجزا برای سیگار کشیدن ایجاد کنند.

 اکنون وزارت بهداشت ژاپن قصد دارد که از این مرحله محل‌های جداگانه برای سیگاری‌ها، به سوی ممنوعیت کامل سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی حرکت کند.

 این توصیه دولت اجباری نیست، و مقامات محلی می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا مقررات محلی برای جریمه تخطی‌کنندگان وضع کنند یا نه.

سیگار کشیدن بر خلاف  اغلب سایر کشورهای توسعه‌یافته هنوز در کافه‌ها و رستوران‌های ژاپن رایج است. البته خیابان‌ها، قطارها، ایستگاه‌های قطار دارند به طور فزاینده‌ای عاری از دود سیگار می‌شوند.

بر اساس آمار شرکت دخانیات ژاپن، میزان سیگار کشیدن در ژاپن در سال 2009، به هجدمین سال متوالی کاهش یافت و به  24.9 درصد رسید، اما میزان هنوز در مفایسه با کشورهای توسعه‌یافته دیگر بالا است.

کد خبر 102140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز