سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه سازمان سنجش سالیانه برای 4 میلیون و 500 هزار داوطلب به صورت سالانه و در تخصص‌های مختلف آزمون برگزار می‌کند، گفت:

جدا کردن آزمون‌ها برخلاف نظر داوطلبان است زیرا براساس نتایج نظرسنجی که از داوطلبان انجام شده، بیش از 80 درصد آنها علاقمند به تمرکز پذیرش دانشجو هستند. دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو گفت: در زمینه پذیرش دانشجو باید دو پارامتر سنجش استعداد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه آزمون‌هایی که نوعا در کشور انجام می‌شود سنجش پیشرفت تحصیلی را مدنظر دارد، اظهار کرد: استعداد تحصیلی مربوط به این بخش است که آیا داوطلب به رشته موردنظر علاقمند است یا نه که این موضوع در کشور مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و رشته‌های پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: البته نکته‌ای که مورد توجه است این است که مشکل آزمون و کنکور فقط این بحث‌ها نیست و بحث این است که وزارت بهداشت چگونه می‌خواهد از 460 هزار داوطلب ورود به رشته‌های دکترای حرفه‌ای مصاحبه کند و یکی از مشکلاتی که نمی‌توان در پذیرش دانشجو به صورت خیلی قوی عمل کرد سنجش استعداد تحصیلی است که البته این توانایی در سازمان سنجش وجود دارد ولی باید راهکارهای آن طراحی شود.

وی با بیان اینکه از نظر عملی و اجرایی نمی‌توان رشته‌های پزشکی را از پذیرش دیگر رشته‌ها جدا کرد تصریح کرد: برای اینکه پذیرش دانشجوی پزشکی بخواهد از دیگر رشته‌ها جدا شود باید قانون پذیرش دانشجو را اصلاح کرد.

خدایی با بیان اینکه پذیرش دانشجو، پذیرش یکپارچه‌ایست، اظهار کرد: جدا کردن آزمون‌ها بر خلاف نظر داوطلبان است چرا که طی نظرسنجی که از داوطلبان انجام شده بیش از 80 درصد آنها علاقمند به تمرکز پذیرش دانشجو هستند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان سنجش و با بیان اینکه سازمان سالانه از 4 میلیون و 500 هزار نفر آزمون‌های مختلف می‌گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان حتی آزمونهایی برگزار می‌کند در آن زمینه تخصص ندارد ولی با همکاری دانشگاه‌ها و سازمانهای آزمونهای تخصصی را برگزار می‌کند، بنابرین برگزاری آزمون دستیاری هم از این امر مستثنی نیست می‌توان با کمک خود وزارت بهداشت این آمادگی از نظر اجرایی وجود دارد.

معاون سازمان سنجش در خاتمه گفت‌وگوباایسنا خاطرنشان کرد: اینکه قرار باشد هر دستگاهی بخواهد آزمون خودش برگزار کند فقط مشکلات مردم را زیاد می‌کند، چرا که در کل همه آزمون‌ها، آزمون پیشرفت تحصیلی است که برگزاری این چنین آزمون‌ها در تخصص سازمان سنجش است.

کد خبر 101678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز