همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که غرب در موضوع تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران در پی حراج مواد غنی شده ایران بود، رفتار غرب را در این زمینه یک نوع کلاهبرداری سیاسی خواند.

به گزارش مهر، علی لاریجانی صبح روز شنبه 17 بهمن در جشنواره ابن سینا در محل دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: ابن سینا شخصیتی زوجانبین داشت و مایه افتخار تمدن ایران اسلامی است و حق است که در بخش پزشکی به عنوان یک نماد مورد توجه باشد هر چند که او در حوزه ریاضیات، فلسفه، موسیقی و حکمت قرائت‌های منبسط و بازی از خود به جای گذاشته است.

وی یکی از اقدامات ابن سینا را ایجاد طراوت عقل و دین در آثار خود عنوان کرد و گفت: آثار ابن سینا به عنوان یک چهره مطرح ایرانی در غرب نیز تدریس و مورد توجه قرار گرفت ولی ارتباط مقوله علم و دین از آثار او به درستی درک نشده است.

لاریجانی افزود: ما از سنت ابن سینا برخورداریم که از قلمرو دین به شناخت درستی رسیده بود و انسان را موجودی می‌دانست که مقداری در علم حصولی باید تلاش کند و برای اشراف به علم مقداری نیز باید در اشراق زبده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنی از امام حسین (ع) مبنی بر اینکه عقل در پناه حق و دین به کمال می رسد، گفت: به راستی عقل در پناه دین می تواند قلمروهای بیشتری را کشف کند البته غرب خود را از این عامل محروم کرده است ولی وقتی آدمی عقل را با دین می آمیزد، استعدادهای بیشتری از او شکوفا می شود.

وی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: اگر شخصیتی مثل ابن سینا را الگو قرار می‌دهیم باید همه جوانب آن را بشناسیم علی الخصوص بحث هایی که او در زمینه علوم میان رشته ای دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به خیزش علمی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بستر مناسب باشد دانشمندان ایرانی می توانند در قلمروهای بسیاری پیشرفت داشته باشند و اگر می‌خواهیم این دستاوردها گسترش یافته و حفظ شود، باید در مسیر سازماندهی بسترها گام برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظارت بر دانشگاه‌ها نباید از جنس نظارت بر مدارس و دبیرستان‌ها باشد، گفت: دانشگاه‌ها به لحاظ تصمیم گیری باید اختیاراتی داشته باشند و برای هر چیز کوچکی نباید آن‌ها را معطل نگه داریم.

وی افزود: ما نباید تصمیمات مدیران دانشگاهی را گره بزنیم بلکه باید بگذاریم ذهن آن‌ها برای تحرک آزاد باشد.

لاریجانی گفت: در زمینه بودجه نیز باید به سمتی برویم که اولویت ما با تولید اندیشه باشد و دانشمندان و صاحبنظران بتوانند با فراق بال بیشتری به امور پژوهشی خود برسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به فضای کشور اشاره کرد و گفت: فضای کشور باید آرام باشد تا دانشمندان بیشتر برای زیست در کشور رقبت داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما با گفتگو و شفافیت مخالف نیستیم گفت: ولی این گفتگوها باید از منهج خردمندانه برخوردار باشد و از جدال و گرد و غبار کردن جامعه بپرهیزیم.

لاریجانی در ادامه سخنی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه جبرئیل هر زمانی که نازل می‌شد در آخر سخنان خود بر پرهیز از جدال تاکید کرده و می‌گفت که جدال باعث عیان شدن عیوب می‌شود و اگر جامعه از ظرفیت لازم برخوردار نباشد به دروغ گرایش پیدا می‌کند، نقل کرد و گفت: جدال از جنس حقیقت نیست بلکه از جنس کینه است و موجب می‌شود که عیب‌های یکدیگر را به رخ همدیگر بکشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به سخنی دیگر از امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: باید خود را نقد کرده و اسرار و گفته دیگران را بیابیم و از جدال پرهیز کنیم حتی اگر حق با ما باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید بر روی دانش و پژوهش در داخل کشور تمرکز داشته باشیم، گفت: شرایط کشور ما اقتضا می‌کند که بیشتر به سمت تولید علم برویم زیرا غرب علاقه ندارد ایرانی‌ها از یک سطحی بالاتر بروند.

لاریجانی افزود: غرب به ایران کینه ورزانه نگاه می کند و بهانه تراشی می کند و نمونه آن موضوع هسته‌ای است که آن‌ها خود می‌دانند ما بمب اتم نداریم اما جلوی پای ایران سنگ اندازی می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان یکی از سناتورهای آمریکایی گفت: ایران وقتی ماهواره امید را به فضا پرتاب کرد یکی از سناتورهای آمریکایی گفته بود که ما احساس خطر می کنیم ولی باید از آنها سئوال کرد که مگر خود شما موشک‌های قاره پیما و بمب اتمی ندارید پس از چه چیز ایران احساس خطر می‌کنید.

وی افزود: وقتی به سخنانشان توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها نمی‌خواهند ایران از سطح کشورهای دوم و سوم بالاتر بیاید و این فقط منحصر به ایران نیست بلکه آن‌ها نمی‌خواهند هیچ کشور اسلامی  از سطح دو و سه بالاتر برود تا رژیم صهیونیستی در منطقه تکتازی کند.

لاریجانی گفت: آن‌ها می‌گویند ایران توازن منطقه را به هم زده است ولی باید از آن ها پرسید که آیا این جدولی ثابت است که شما طراحی کرده‌اید و نباید تغییر پیدا کند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آن‌ها می‌خواهند در روند جهانی سازی این جدول را ثابت نگه داشته و نگذارند کشورهایی مثل ایران تغییر جایگاه دهند.

وی گفت: کسب دانش یک فراز و فرودهایی دارد ولی اگر با سنگ اندازی نیز مواجه شود، موانع سخت تر می‌شود و نمونه آن تامین سوخت رآکتور تهران بود که ظاهرا آن‌ها دنبال این بودند که مواد غنی شده ایران را حراج کنند.

لاریجانی اضافه کرد: آنها چرا نگران رآکتور تحقیقاتی تهران هستند، ما خود بهتر می‌دانیم که چگونه سوخت مورد نیاز این رآکتور را تامین کنیم ولی آن‌ها به دنبال موضوع مجادلات جدیدی بودند زیرا جنس مجادلات آن‌ها در گذشته سمت دیگری داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدیداتی که آن‌ها در مذاکرات اخیر داشتند، گفت: آن‌ها می‌گویند باید با همان مسیری که ما تعیین می‌کنیم شما سوخت رآکتور تهران را تامین کنید و اگر این مسیر را دنبال نکنید شما را مجازات می‌کنیم ولی خود آن‌ها بهتر می‌دانند که این یک نوع کلاهبرداری سیاسی است و به دنبال گرفتن مواد غنی شده ایران هستند.

وی در ادامه گفت: باید بدانیم که در چه فضایی هستیم و باید درک کنیم آمریکا نیز با ادبیات دیگری خواسته‌های گذشته خود را مطرح می‌کند باید دانست که آمریکا برای ما دلسوز نبوده و علی رغم سخنان اوباما باید دانست که آمریکا هنوز همان روحیه سابق را دارد.

لاریجانی با طرح این سئوال که اوباما چه گام‌هایی درباره فلسطین برداشته است، گفت: آمریکا ازیک طرف می‌گوید که ما اهل گفتگو و مذاکره هستیم  و از سوی دیگر سنای آمریکا تحریم بنزین ایران را تصویب می‌کند، بنابراین اگر آن‌ها دنبال حل و فصل بودند چرا با سیاست تهدید وارد می‌شوند این نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌خواهند حالت استکباری خود را فراموش کنند منتهی رئیس جمهور قبلی عامیانه تر سخن می‌گفت و امروز رفتار آمریکایی‌ها پیچیده تر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه تحلیل شرایط به ما می گوید که باید به پژوهش بیشتر توجه شود خطاب به دانشمندان ایرانی گفت: امیدواریم با صلابت فکر و پایداری جمهوری اسلامی را در پس این خون‌ها سربلند کنید.

کد خبر 101080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز