پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست‌و هشتمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزیدگان خود را شناخت

«به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و سیمرغ مردمی بیست‌و هشتمین دوره‌  جشنواره‌ فیلم فجر را دریافت کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که شامگاه  14 بهمن ماه ـ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد و تا پایان مراسم خبرنگاران به دلیل نداشتن جایگاه نتوانستند به سالن بروند، سیمرغ‌ها و دیپلم‌های افتخار جشنواره‌ فیلم فجر به برگزیدگان اهدا شد.

طبق اعلام سایت جشنواره؛ سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این مراسم‌ گفت:«بحمدالله والمنه هدهد خوش خبر حسن انجام، به «ملک سلیمان» رسید و جامی به «رنگ ارغوان» از شراباً طهورای توفیق سر کشید.

«نفوذی» به اعتبار در دل مخاطب کرد و «طلا و مس» را بر محک ارزیابی آورد. که البته طلائیهایش با عیار بالا بود و مس هایش مطلا بود!

تقاضای شرکت 79 فیلم و تنوع آنها در این جشنواره گرچه قابل اعتناست اما حضور 7 فیلم در حوزه کودک و نوجوان به تنهایی اعتبار افزاست.

98 فیلم سینمایی از 48 کشور با حضور میهمانان ارجمندی از 61 کشور، جایزه جشنواره را جلوه گر ساخت.

انصاف را که در این شرایط سخت و جنگ نرم این استقبال از جشنواره «بیداری رویاها» بود که برای نقش آفرینی در سینمای جهانی باید «خوابهای دنباله‌دار» دید تا برای تعبیرش از «پسران آدم و دختران حوای» این «خاک‌کیمیا» کمک بگیریم. گرچه «عصر روز دهم» انعکاس «یک گزارش واقعی» از «شب واقعه» است اما «ناسپاسی» است اگر به «شکارچی شنبه‌ها» اقتدار فیلمساز ایرانی مسلمان را نچشانیم.

همراه با «پرواز مرغابی‌ها» از کنار معبد «آناهیتا» گذر کنیم تا درودی از همگتانه افسانه به شهر قصه‌های هزار و یکشب بفرستیم و از اینجا «بدرود بغداد» را زمزمه کنیم.

«راه انبیاء» اگر مسیر تحقق آرمانهای سینمای ملی گردد که بی گمان نشان از «راه فیروزه» خواهد داشت، هویت «بیرق طلایی» ما را در «جام جهان نما» به نمایش خواهد گذاشت؛ تا از سیمرغ ما «ققنوس طلایی» سر برآورد.

ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ کیان نظام و صیانت از ارزش‌ها در بعد فرهنگی است که هنر و ادب را نیز شامل است.

بیش از هر انتظاری از کارگزاران این وزارتخانه، توقع رعایت حق الناس و حرمت و کرامت ارباب ادب و هنر را دارم. به وعده، دقت بیشتری شود تا ماجرای جایزه سال گذشته تکرار نگردد؛ که «المسئول حر حتی یعد» مسئول تا قول نداده است آزاد است و چون قول داد در بند خواهد بود.

از سینماگران نیز انتظار می‌رود پاشنه‌ها را برای حضور بیشتر در صحنه جهانی بالا کشند و آستین‌ها را بالا زنند که برای سرعت گرفتن در دولت دهم همه چیز مهیاست خصوصا آنگاه که منشور دولت از زبان رئیس جمهوری مردمی، فرهنگ و فرهنگ و فرهنگ اعلام گشته است. به همین منظور دفتر حمایت از حقوق معنوی آثار هنرمندان ایرانی با رویکرد اقتصاد هنر و عرضه فیلمهای ارزشمند شده را در رایزنی‌های فرهنگی ایجاد خواهیم کرد.

تنوع مضامین و سوژه‌های نو خصوصاً با حضور پررنگ جوانان، وادارم می‌سازد که از برادر عزیزم آقای جواد شمقدری قدردانی کنم.

از یکایک همکاران، دست اندرکاران، فیلمسازان، خبرنگاران و شرکت‌کنندگان، سپاسگزارم و شما را به ایزدمنان می‌سپارم.

توفیق رفیق طریق عزت و اعتبارتان باد.»

در این مراسم که اجرای آن را علی معلم برعهده داشت؛ تیزر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره به روی صحنه آمد.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: در آستانه اربعین سالار شهیدان به نظاره می‌نشینیم پیوند سینمای ملی ایران با انقلاب بزرگ اسلامی این ملت نجیب و این پیوند با شکوه انقلاب با هنرمندان فرهیخته این سرزمین را ارج می‌نهیم و قدردان آن هستیم.

مهدی مسعودشاهی افزود: بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رنگین‌کمان زیبایی از آثار سینماگران این مرز و بوم بود که تنوع آثار گوناگون حاضر در جشنواره گواهی‌دهنده این موضوع است و حضور چند نسل از سینماگران در بهار انقلاب از جلوه‌های زیبای این جشنواره می‌باشد.

وی ادامه داد: تمام تلاش دست‌اندرکاران این جشنواره در راستای این همدلی بوده است که به فرموده آن شاعر بزرگ،یا سبو یا خُمِ می یا قدح باده کنند / یک کف خاک در این میکده ضایع نشود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان افزود: امید است این کوشش‌ها و تلاش‌ها مورد پسند خدای بزرگ قرار گیرد و هنرمندان ایران عزیز نیز در پرتو عنایات‌الهی سربلند و پیروز باشند.

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت:در واپسین ساعات پایانی بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هستیم، این روزها فرصتی بود که با هم در سالن‌های سینما گرد هم جمع شویم، در تجربه‌هایی با هم شریک شدیم لحظاتی بود که گریستیم، خندیدیم، نگران شدیم، شادمان گشتیم، قضاوت کردیم، قضاوت شدیم....

وی افزود: این‌ها همه بهانه بود که به هم نزدیک شویم، همدیگر را از نزدیک ببینیم... و این مقدمه‌ای بود که به همدلی برسیم.. این یک تجربه بود که می‌تواند در همه جا تکرار شود... رمز این همدلی در ویژگی و ذات فرهنگ است... می‌توان با فرهنگ به همزبانی و همدلی دست یافت فرهنگ و هنر نقطه اتصال است نه افتراق...

وی تصریح کرد: ما در پیگیری سیاست‌هایمان جدی هستیم... تفسیر و تحلیل‌های حاشیه‌ای نشود، تفسیر آن را از خودمان بخواهید... من در اینجا می‌گویم هدف فقط اعتلای سینمای ایران، اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اعتلای انقلاب اسلامی و ایران عزیز است. و در این راه از اندک سرزنش‌ها و بعضی شبهه‌افکنی‌ها خوف نداریم...

البته هر توصیه، موعظه و نصیحتی را که خالصانه و دلسوزانه باشد را با طیب خاطر می‌پذیریم و به آن عمل خواهیم کرد.

شمقدری در پایان سخنانش گفت: قبل از پایان سال جاری جلسه‌ای خواهیم داشت و تشریح سیاست‌های آینده را مفصل اعلام خواهیم کرد و اولین جلسه شورای عالی سینما به ریاست رئیس جمهور محترم در اسفندماه برگزار خواهد شد و تصمیمات کلان در خصوص سینما اخذ خواهد شد و استانداردسازی یکی از ابزارهای کلیدی ترسیم این سیاست‌ها خواهد بود. چشم‌انداز و افق سینمای ایران متکی بر باورهای ایرانی اسلامی و صلح و دوستی و محبت و عدالت رقم می‌خورد... ما در سینمای ایران در جستجوی مخاطب جهانی با تکیه بر فطرت آدمی خواهیم بود.

راه آینده سینمای ایران را مخاطبین هوشمند و فهیم رقم خواهند زد و این راه از علائق انگیزه‌ها اندیشه‌ها و باورها و ذوق فیلمساز ایرانی محقق خواهد شد. از همه یاری می‌طلبیم.

و تشکر از همه دست‌اندرکاران و مدیران... اصحاب رسانه، فیلمسازان، لابراتوار، استودیوها، کارمندان و مخاطبین و صاحبان سالن‌های سینما...

ما امروز اینجا ایستاده‌ایم مدیون شهداء، امام و انقلاب اسلامی هستیم و انقلاب اسلامی نیز فرزند فرهنگ عاشورایی است و از همین جا به روح بلند امام و همه شهدای درود می‌فرستیم و با آنان عهد می‌بندیم سینمای ایران را در مسیر زیبایی‌های عاشورا و فرهنگ حسینی جاری و ساری سازیم.»

در ادامه مراسم در دو پرده ویدئو آرت عاشورا پخش شد و با اعلام مجری و پخش یک میان برنامه یک دقیقه‌ای مراسم اهداء جوایز آغاز شد.

هیات داوران بخش نقش خیال - مسابقه آثار پویانمایی به روی صحنه آمدند و پس از اعلام نامزدها توسط مجری، این گروه از داوران جوایز خود را به این شرح اعلام کردند:

جایزه سیمرغ بلورین بخش مسابقه آثار پویانمایی به «شهر خاموش» ساخته امیر مهران

دیپلم افتخار این بخش به اثر «نوازنده» ساخته کیانوش عابدی

سعید توکلیان، امیرمحمد دهستانی و رضا تقدسی داوران این بخش از جشنواره بودند.

در ادامه مراسم هیات داوران بخش چشم واقعیت به دعوت مجری به روی صحنه آمدند.

این داوران شامل مهدی همایونفر، حبیب احمدزاده، سعید صادقی و رضا برجی جوایز خود را به این شرح اعلام کردند:

سیمرغ بلورین بهترین مستند بلند به فیما امامی و رضا دریانوش کارگردانان فیلم «جای خالی آقا یا خانم «ب»

سیمرغ بلورین بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند به رضا فرهمند کارگردان فیلم «اتاق صعود».

دیپلم افتخار این بخش به فتح‌اله امیری کارگردان فیلم «زندگی در کسوف».

دیپلم افتخار دیگر این بخش به سیدحامد نوبری کارگردان فیلم «فقط کمی نور».

در ادامه مراسم چند قطعه موسیقی توسط علیرضا قربانی بصورت زنده اجرا شد و سپس هیات داوران بخش ویدئو سینما به روی صحنه آمدند.

هیات داوران این بخش (مسابقه آثار ویدئویی) شامل مهناز مظاهری، قاسم قلی‌پور، محمدرضا اعلامی،جهانگیر الماسی و حبیب‌اله بهمنی جوایز خود را به این شرح اعلام کردند:

در بخش مسابقه آثار ویدئویی بلند دو دیپلم افتخار به احسان عبدی‌پور کارگردان فیلم افسانه 98 و امین فرج‌پور نویسنده فیلمنامه «دویدن در میان ابرها» اهداء شد.

در بخش مسابقه آثار ویدئویی کوتاه نیز یک سیمرغ بلورین به فرشید اخلاقی‌پور کارگردان فیلم «تالار عروسی بوف کور» اهداء شد و یک دیپلم افتخار به طوفان نهان قدرتی نویسنده و کارگردان فیلم «ترانه‌ای برای لوبا» اختصاص یافت.

همچنین جوایز بخش نگاه نو - مسابقه فیلم‌های اول و دوم در ادامه اهدا شد:

در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم 4 دیپلم افتخار اهداء شد.

دیپلم افتخار بهترین نویسنده به جلیل سامان برای فیلم «زندگی».

دیپلم افتخار بهترین نویسنده به احمد کاوری و داود امیریان برای فیلم «نفوذی».

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به تورج اصلانی برای فیلم‌های «زمزمه با باد» و «بدرود بغداد».

دیپلم افتخار بازیگر نقش اول به رضا خدادبیگی برای فیلم «زندگی».

همچنین در بخش بهترین کارگردانی یک دیپلم افتخار به احمد کاوری و مهدی فیوضی برای فیلم «نفوذی» اهداء شد و سیمرغ بلورین این بخش از جشنواره به بهرام توکلی کارگردان فیلم «پرسه در مه» رسید.

در ادامه جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «زندگی» به تهیه‌کنندگی همایون رضا عطاردی اهداء شد و دبیرخانه جشنواره از فیلم «راز دشت تاران» به کارگردانی هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی به خاطر بهره‌گیری خاص از جلوه‌های ویژه اهداء کرد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم به فیلم «نفوذی» به تهیه‌کنندگی جمال شورجه و حسن علیمردانی اختصاص یافت.

در ادامه مراسم سیروس الوند کارگردان سینما به دعوت مجری مراسم به روی صحنه آمد.

الوند جایزه ویژه‌ای را از سوی جشنواره فیلم فجر به همسر نادر ابراهیمی نویسنده فقید اهداء کرد.

سیروس الوند در این مراسم گفت: دهه چهل دهه‌ی مهمی برای سینما و ادبیات است و ابراهیمی فعالیت خود را از این دهه آغاز کرد و آثار تاثیرگذاری را برای مخاطبان به نگارش درآورد.

در ادامه مراسم جوایز بخش‌های چهره‌پردازی و جلوه‌های ویژه و طراحی لباس و صحنه اهداء شد.

مجری مراسم از داوران این بخش دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابند و همچنین جواد شمقدری و مهدی مسعودشاهی نیز برای اهداء این جوایز روی صحنه آمدند.

ابوالقاسم طالبی، اسفندیار شهیدی، دکتر ابراهیم فیاض، محسن علی اکبری و سیدناصر هاشم‌زاده به روی صحنه آمدند و جوایز این بخش را به این شرح اعلام کردند:

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم ملک سلیمان اختصاص یافت و در بخش جلوه‌های ویژه دو سیمرغ بلورین به شرح ذیل اهداء شد:

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «شب‌واقعه»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به هدیش بیگدلی شاملو برای فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» و سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به لئولو برای فیلم «ملک سلیمان».

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس و صحنه به عباس بلوندی برای فیلم «شب واقعه» اهداء شد.

در ادامه مراسم هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران جوایز بخش‌های صدای فیلم و موسیقی جشنواره فیلم فجر را اهداء کردند.

در بخش صدای فیلم سه سیمرغ بلورین به این شرح اهداء شد:

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به وحید مقدسی برای فیلم «بیداری رویاها»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علیدی برای فیلم «آل»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به «کیسون چانگ» برای فیلم «ملک سلیمان»

همچنین در بخش موسیقی دو سیمرغ بلورین به ترتیب به بهزاد عبدی برای فیلم «آل» و چان کونگ وین برای فیلم «ملک سلیمان» اختصاص یافت.

در ادامه مراسم با حضور هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران جوایز بازیگران نقش مکمل به برگزیدگان اهداء شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر بخش مکمل مرد به مهدی فقیه برای فیلم «ملک سلیمان» اهداء شد. در این بخش 5 بازیگر نامزد دریافت جایزه بودند.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به شیرین یزدان‌بخش برای بازی در فیلم «لطفاً مزاحم نشوید» اهداء شد.

در ادامه نیز سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسین غضنفری برای فیلم «شب‌واقعه» اهداء شد و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حسن کریمی برای فیلم «به‌رنگ ارغوان» اختصاص یافت.

در ادامه مراسم با حضور هیات داوران سیمرغ‌های بلورین بهترین بازیگران نقش اول مرد و زن و فیلمبرداری به برگزیدگان اهداء شد.

در این بخش جواد شمقدری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی نصیریان برای اهداء جوایز دعوت به‌عمل آورد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به هدایت هاشمی برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید اهداء شد و سیمرغ بلورین این بخش به محسن طنابنده برای بازی در دو فیلم سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز اختصاص یافت.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای فیلم کیفر رسید و سیمرغ بلورین این بخش به نگار جواهریان برای فیلم طلا و مس اهداء شد.

در بخش فیلمنامه دو جایزه به این شرح اهداء شد:

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به مصطفی رستگاری برای فیلم چهل سالگی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به همایون شهنواز و شهرام اسدی برای فیلم شب واقعه

در ادامه مراسم با حضور هیات داوران سیمرغ های بلورین بهترین بازیگران نقش اول مرد و زن و فیلمبرداری به برگزیدگان اهداء شد.

در این بخش جواد شمقدری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی نصیریان برای اهداء جوایز دعوت به عمل آورد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به هدایت هاشمی برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید» اهداء شد و سیمرغ بلورین این بخش به محسن طنابنده برای بازی در دو فیلم «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پاییز» اختصاص یافت.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای فیلم «کیفر» رسید و سیمرغ بلورین این بخش به نگار جواهریان برای فیلم «طلا و مس» اهداء شد.

در بخش فیلمنامه دو جایزه به این شرح اهداء شد:

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به مصطفی رستگاری برای فیلم «چهل سالگی»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به همایون شهنواز و شهرام اسدی برای فیلم «شب واقعه».

در بخش کارگردانی نیز ابراهیم حاتمی‌کیا سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد و در این بخش به علیرضا امینی، همایون اسعدیان، علیرضا رییسیان دیپلم افتخار دادند.

سپس فیلم «به رنگ ارغوان» به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان از سوی هیات داوری سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را گرفت.

ساداتیان در هنگام دریافت جایزه از تلاشهای شمقدری برای نمایش این فیلم تقدیر کرد.

در ادامه مراسم در بخش جوایز ویژه از نگاه ملی، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (ایرانی اسلامی) به فیلم «عصر روز دهم» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی اهداء شد.

پلاک زرین این بخش نیز به فیلم «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی اهداء شد.

در هنگام اهدای جوایز بخش نگاه ملی همچنین یکی از سرداران دوران دفاع مقدس حضور داشت.

و سیمرغ مردمی نیز با 68 درصد آرای مثبت به فیلم «به رنگ ارغوان» اهدا شد.

طبق آنچه روابط عمومی جشنواره منتشر کرده است،دکتر محمد علی رامین معاون امور تبلیغاتی،پرویز کرمی مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا سجادپور مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه‌ای، حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، بهمن حبشی مدیر دفتر مجامع و جشنواره های وزارت ارشاد، شفیع محمدیان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این مراسم حضور دارند و هنرمندانی چون ابراهیم حاتمی کیا، مهدی فقیه، سیروس الوند، حمیده خیرآّبادی، حسن زاهدی، محمدرضا شرف الدین، محسن علی اکبری، حبیب اله کاسه ساز، حبیب اللهیاری، حبیب اله بهمنی، امیر جعفری، بهرام عظیمی، لادن مستوفی، شهرام اسدی، جهانگیر الماسی، جعفر دهقان، مجتبی فرآورده، ابوالقاسم طالبی، سعید صادقی، علی غفاری، داریوش بابائیان، حمید قدیریان، امیرحسین شریفی، اسحاق خانزادی، اسماعیل سلطانیان، حبیب احمدزاده، حسین طلابیگی، ابراهیم فروزش، بهرام توکلی، علی اکبر قاضی نظام، محسن قاضی مرادی، منوچهر شاهسواری، انسیه شاه حسینی، سیدسعید سیدزاده و همایون اسعدیان در این برنامه حضور دارند.

کد خبر 100997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز