چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در‌ حالی‌که تنها 3 روز تا آغاز جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، هنوز برخی از فیلم‌ها آماده نمایش نشده‌اند.

جالب اینکه حتی فیلمی چون تسویه حساب که نزدیک به 3 سال پیش ساخته شده، همچنان آخرین مراحل فنی‌اش را سپری می‌کند.

جشنواره شنبه 3 بهمن در برج میلاد افتتاح می‌شود ولی به‌نظر می‌رسد برخی از آثار مهم جشنواره در روزهای آخر این رخداد برسند، جشنواره‌ای که از نظر پذیرش فیلم‌ها در بخش مسابقه سینمای ایران رکورد تازه‌ای زده ولی با وجود راهیابی نزدیک به 30 فیلم، همچنان برخی از کارگردانان نسبت به راه نیافتن فیلم شان به این بخش معترضند.

جالب اینکه اعتراض‌های یکی دو فیلمساز نتیجه هم داد. مثلا وقتی لطفا مزاحم نشوید به جای بخش مسابقه، به بخش فیلم‌های اول و دوم رفت، عبدالوهاب اعلام کرد که فیلمش را به جشنواره نمی‌دهد.نتیجه این اعتراض، راه یافتن لطفا مزاحم نشوید به بخش مسابقه بود و جالب اینکه مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی30دی در گفت‌وگویی به ستایش از این فیلم نیز پرداخت.

این در حالی است که هنوز فیلم‌های «هیچ»،«آتشکار»و«زم هریر» دچار مشکل هستند. هر چند به گفته کاهانی هیچ با انجام اصلاحاتی پروانه گرفته ولی وضعیت نمایش این فیلم در جشنواره تغییری نکرده است. آتشکار ساخته محسن امیر یوسفی و زم هریر به کارگردانی علی روئین تن هم همچنان باید به همان نمایش محدود در جشنواره دلخوش باشند.

همچنین درحالی‌که برخی سایت‌ها از نمایش برخی فیلم‌های مشکل دار برای رئیس‌جمهور و برخی اعضای دفتر ریاست‌جمهوری خبر داده بودند، مشایی دیروز هر گونه دخالت احمدی‌نژاد در این زمینه را تکذیب کرد.

درباره فیلم‌ها اظهارنظری نشده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه برخی فیلم‌های جشنواره فجر با نظر وی و رئیس‌جمهور به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، گفت: من هیچ فیلم‌ جشنواره‌ای را ندیده‌ام که در مورد آنها بخواهم نظر بدهم؛ این کار ما نیست.

اسفندیار رحیم‌مشایی در پاسخ به این پرسش که همان طور که مشکل فیلم درباره الی با نظر مساعد رئیس‌جمهور حل شد، گفته شده، برخی فیلم‌های جشنواره اخیر نیز به این شیوه مشکل‌شان حل شده است، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم رئیس‌جمهور فقط در مورد فیلم درباره الی اظهارنظری داشتند و دستوری دادند و در مورد فیلم‌های اخیر جشنواره دستوری نداده‌اند.

نشستی با آقای شمقدری داشتیم و من سؤالی نیز در مورد جشنواره پرسیدم که ایشان توضیحاتی داد. تا آنجا که من اطلاع دارم رئیس‌جمهور در مورد فیلم‌های اخیر جشنواره دستور یا اظهارنظری نداشته‌اند و بعید می‌دانم که این اتفاق افتاده باشد.

هیچ، پروانه گرفت

فیلم سینمایی «هیچ» به‌کارگردانی عبدالرضا کاهانی برای نمایش در جشنواره فیلم فجر از شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد پروانه نمایش دریافت کرد.این فیلم که پس از اعلام فهرست نهایی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران از حضور در این بخش باز مانده بود پس از رایزنی‌های متعدد و گرفتن مجوز نمایش در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود.

کارگردان فیلم سینمایی هیچ با ابراز خوشحالی از صادر شدن پروانه نمایش این فیلم، عنوان کرد: امیدوار م  این فیلم با کمترین میزان ممیزی اکران عمومی شود.

عبدالرضا کاهانی به مهر گفت: روز دوشنبه 28 دی‌ماه این فیلم در شورای پروانه نمایش بازبینی شد و همان شب مطلع شدم فیلم چند اصلاحیه دارد که عملا انجام برخی از آنها برایم غیرممکن بود.

30دی با آقای سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد در همین ارتباط جلسه داشتم و این موضوع را مطرح کردم که انجام این اصلاحات برایم امکان‌پذیر نیست. با توجه به این موضوع معنای پایان فیلم تغییر می‌کرد و نیاز به فیلمبرداری مجدد بود.

کاهانی ادامه داد: ایشان نیز این موضوع را پذیرفت و قرار شد پروانه نمایش فیلم صادر شود تا طبق گفت‌وگوهای قبلی من هیچ با داشتن این مجوز در جشنواره فیلم فجر اکران شود. با توافقات انجام شده، این فیلم در جشنواره فجر بدون ممیزی و بعد از این رویداد با حداقل ممیزی به نمایش درمی‌آید. هنوز یک سؤال بزرگ برای من باقی است که چطور این فیلم با داشتن پروانه نمایش قرار نیست در جشنواره فجر برای مردم نمایش داده شود و فقط منتقدان و اهالی سینما آن را ببینند؟

چهل سالگی آماده نمایش می‌شود

با پایان مراحل فنی، فیلم سینمایی چهل سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسیان به‌زودی آماده نمایش می‌شود.علیرضا رئیسیان گفت: مراحل فنی فیلم سینمایی چهل‌سالگی همچنان ادامه دارد. این فیلم هم‌اکنون در مرحله قطع نگاتیو است و نسخه نهایی فیلم سینمایی چهل سالگی تا چند روز آینده به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل داده می‌شود.

چهل سالگی براساس فیلمنامه‌ای نوشته مصطفی رستگاری ساخته شده که اقتباسی آزاد از داستانی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی است. عزت‌الله انتظامی، لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن بازیگران این فیلم هستند.

فضایی برای تعامل سینماگران و مدیران

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ایجاد فضایی برای تعامل میان سینماگران و مدیران فرهنگی را یکی از اهداف برگزارکنندگان جشنواره دانست.

علیرضا سجادپور به مهر گفت: فیلم‌هایی که در فهرست بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند، شایستگی شرکت در جشنواره را داشتند اما بعضی فیلم‌ها به لحاظ فنی دچار مشکل بودند، بعضی به نسخه 35 میلی‌متری تبدیل نشده بودند و بعضی دیگر آماده نمایش نبودند. به همین دلیل قرار دادن آنها در فهرست فیلم‌های بخش مسابقه ریسک بود و شاید در زمان مقرر آماده نمایش نشوند.

وی افزود: فیلم سینمایی لطفا مزاحم نشوید به کارگردانی محسن عبدالوهاب فیلم قابل‌قبولی است که ارزش‌های فراوانی دارد،  این فیلم قرار بود در بخش فیلم‌های اول و دوم داوری شود اما کارگردان گفت که لطفا مزاحم نشوید سومین تجربه کارگردانی اوست، اگرچه ایشان منتقد به این ماجرا بودند اما تمهیدی اندیشیده شد که این فیلم فرصت اکران در جشنواره را پیدا کند.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی و عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: هدف ما ایجاد تعامل و همگرایی میان سینماگران و هنرمندان است و بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم در این راستا برگزار می‌شود و هدف من و دوستانم در حوزه‌های مختلف مسئولیتی در جشنواره ایجاد تعامل میان سینماگران و تبدیل جشنواره به جشنی ملی است.

او ادامه داد: مذاکره برای روشن شدن وضعیت نمایش بعضی فیلم‌ها در جشنواره امسال ادامه دارد و نتیجه اتفاق‌هایی که قرار است بیفتد از طریق روابط عمومی جشنواره اعلام می‌شود.

ترجیح می‌دهم درباره هیچ فیلمی به‌طور مجزا و مستقل صحبت نکنم. سجادپور گفت: در این جشنواره تلاش کردیم با بالا بردن ظرفیت‌ها قدرت جذب سینماگران را بیشتر کنیم و فضایی فراهم کنیم تا سینماگران طیف‌های مختلف که تجربه‌های متنوعی در سینمای ایران داشته‌اند در فضای سالم رقابتی قرار بگیرند. جشنواره بیست‌و‌هشتم آیینه‌ای از همدلی سینماگران است.

علت نیامدن فرزند صبح تحریم نیست

محمدرضا شرف‌الدین گفت: از اداره نظارت و ارزشیابی‌ به‌صورت غیررسمی به ما قول داده شده است، بعد ازجشنواره‌ مشکل مالی فرزند صبح را حل کنند. این تهیه‌کننده با بیان اینکه تا هفته آخر دی منتظر حل مشکل مالی فیلم شدیم، اما اتفاقی نیفتاد، اظهار داشت: به ما اعلام شد این کمک به فیلم‌های دیگری که احتیاج مالی کمتری دارند،

انجام می‌شود و بعد از جشنواره، مشکل مالی فرزند صبح را حل خواهند کرد. وی ادامه داد: هنوز شایعات اینکه علت نیامدن این فیلم به جشنواره تحریم آن است، مطرح می‌شود که این واقعیت ندارد و فرزند صبح هنوز آماده نمایش نشده و اگر آماده بود صد‌درصد آن ‌را به جشنواره می‌دادیم. اما یک واقعیت تاسف‌بار وجود دارد ؛ این فیلم فاخر و با اهمیت، اکنون روی دست سینمای ایران مانده است.

کد خبر 99952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز