گروه ادب و هنر: بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه3بهمن در برج میلاد رسما آغاز می‌شود.

این آغاز البته ربطی به نمایش فیلم ندارد و تنها افتتاحیه‌ای است به رسم معمول برای راه‌انداختن سروصدای کافی که همه، فکر و ذکرشان را خوب معطوف سیمرغ کنند و یک وقت یادشان نرود که جشنواره شروع شده است و این حرف‌ها.

وگرنه نمایش فیلم، آن هم تنها برای اهل رسانه، از4بهمن با نمایش «به رنگ ارغوان» آغاز می‌شود. در روز اول یعنی چهارم بهمن  5 فیلم سینمایی ایرانی برای اهالی رسانه‌ها به نمایش درمی‌آید.

نمایش سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد با فیلم به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از ساعت 10 صبح آغاز می‌شود و به‌ترتیب در سئانس‌های دوم (ساعت 13) فیلم تسویه حساب ساخته تهمینه میلانی، سئانس سوم (ساعت 15:45 دقیقه) فیلم صبح روز هفتم به کارگردانی مسعود اطیابی، سئانس چهارم (ساعت 18:45 دقیقه) فیلم دیگری ساخته مهدی رحمانی و سئانس پنجم (21:30 دقیقه) فیلم خاله سوسکه ساخته نادره ترکمانی به‌نمایش درمی‌آید.

اما این هم شروع واقعی جشنواره نیست. افتتاحیه واقعی، یعنی برای مردم و در سینماهای مخصوص و همان حال و هوای همیشگی حاکم بر خیابان‌های ولیعصر و طالقانی و میدان انقلاب و... تازه پس‌فرداست؛یعنی پنجم بهمن .

ولی از آنجایی که خون اهالی رسانه ظاهرا رنگین‌تر از مردم است، نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه‌ها یک روز قبل از نمایش مردمی آغاز می‌شود تا زمینه اطلاع‌رسانی بهتر درخصوص این آثار فراهم شود. برای استفاده میهمانان جشنواره و اهالی رسانه‌ها، امکان نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره و بخش‌های مختلف این رویداد در سینماهای دیگر مرکز همایش‌های برج میلاد فراهم شده است و این آثار در 6 سئانس (ساعت‌های 16، 17، 18، 19، 20 و 21 ) به نمایش در می‌آیند.

در این سالن‌ها فیلم‌هایی از بخش‌های آثار مستند ایرانی، آثار ویدئو سینما، آثار مستند خارجی و آثار برگزیده بخش بین‌الملل نمایش داده می‌شود.اینکه چیزی نیست. اهالی رسانه امسال سرویس هم دارند. یعنی در 4 مسیر مخصوص، می‌توانند سوار اتومبیل‌های مخصوص جشنواره شوند و یکراست بروند برج میلاد و...  یک خبر جالب‌تر؛  امروز باز هم رفع توقیف داریم!

آن طور که روابط عمومی معاونت سینمایی ارشاد اعلام کرده است، «شاعر زباله‌ها» به کارگردانی محمد احمدی با همین اسم جالب توجه، «پس از انجام برخی اصلاحات بعد از 4 سال موفق به دریافت پروانه نمایش عمومی شد».فیلم سینمایی شاعر زباله‌ها نخستین تجربه کارگردانی محمد احمدی با بازی لیلا حاتمی و فرزین محدث است.

پیام و پیام‌خوانی

جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز به استقبال جشنواره رفت و پیامش را زودتر صادر کرد. شمقدری نوشت: مردم را دوست داریم، پس سینمایی مردمی که بتواند با 70 میلیون مخاطب ایرانی ارتباط برقرار کند را خواهانیم.

به ایران عزیز عشق می‌ورزیم، پس سینمای ایرانی که هویت فرهنگ، تمدن و زبان ایرانی را پاس بدارد آرزومندیم. به مسلمانی خود می‌بالیم پس برای سینمایی که زیر چتر معارف و فرهنگ اسلامی و با تکیه بر باور و ایمان اسلامی قوام بگیرد تلاش خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این پیام آمده: انقلاب اسلامی مسیر آینده ماست، پس سینمایی که به ارزش‌ها و آرمان‌های بلند و بزرگ انقلاب و راه شهیدان آن وفادار بماند و راه امام و خط ولایت را منشا عشق، امید، خودباوری، عزت‌طلبی و استقلال‌خواهی بداند پاس خواهیم داشت.

جهانی می‌اندیشیم پس سینمای ایران باید بتواند مرزهای جغرافیایی را در همه حوزه‌ها درنوردد و به انبوه مشتاقان تشنه در جهان پاسخی نیکو بدهد. مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره امسال هم اینطور نوشت: در سالروز میلاد پیشوای هفتم، امام موسی‌بن‌جعفر(ع) به پیشواز نور می‌رویم و به نظاره می‌نشینیم مصداق بارز نور علی نور را.

دل که سیمرغ را شکار کند/ چرخ زالش چگونه خوار کند/ شاهد دل که نامش ایمان است/ در پس هفت پرده پنهان است. سینما در مفهوم فرهنگی‌اش آیینه تمام عیاری است برای نظاره کردن خود. این چنین به تماشا نشستنی، عزمی راسخ می‌طلبد چرا که تماشای خود در آیینه پذیرش شکلی از تغییر است و هر تغییری شکلی از نو شدن.

به همین جهت جشنواره فیلم فجر را بهار سینمای ایران می‌دانند؛ بهاری که در آن همه به استقبال تازه شدن می‌روند. بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حاصل کار جمعی خانواده بزرگ سینماست؛کوششی برای ساختن بزرگ‌ترین آیینه‌ها که مسبب تجلی وجود ما می‌شود.

به یاری خداوند متعال به تماشای حاصل هنرنمایی‌ها می‌نشینیم تا لحظه‌های انسانی را عمیقا احساس کنیم و در راستای متعالی‌ترین ارزش‌ها، خویش را تغییر دهیم. من به نوبه‌خود سپاسگزار تمام عزیزان، همراهان و همچنین اهالی خانواده بزرگ سینمای ایران هستم.

کد خبر 100031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز