سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص هواپیمای توقیف شده در تایلند، توانمندی موشکی ایران، روابط با آلمان و انگلیس، معاوضه کلوتید ریس و دیگر موضوعات مهم بین‌المللی با خبرنگاران سخن گفت.

به گزارش مهر، نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد و مهمانپرست در آغاز فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تبریک و تهنیت گفت.

مهمانپرست در این نشست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به پایان ضرب الاجل ایران به گروه وین، برای تامین سوخت رآکتور تهران آیا ایران به غنی سازی 20 درصدی اورانیوم اقدام خواهد کرد، یادآور شد: در رابطه با رآکتور تحقیقاتی تهران با توجه به اینکه این راکتور در جهت اهداف انسانی و حل مشکلات بیماران فعالیت می‌کند تامین سوختش در دستور کار قرار دارد.

850 هزار بیمار محتاج رآکتور تهــران

وی با اشاره به اینکه 850 هزار بیماری محتاج تولیدات دارویی رآکتور تهران هستند، خاطر نشان کرد: اساسا نباید این رآکتور ابزار فشاری به ایران قرار گیرد و امیدواریم برخی کشورها عملکرد اشتباه خود را اصلاح کنند.

سوخت 20 درصد جزء حقوق اساسی ایران

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تولید سوخت 20 درصد جزء حقوق اساسی ایران است و اساس سوخت 20 درصدی ارتباطی با اهداف غیر صلح آمیز ندارد و جزء حقوق ماست.

وی ابراز امیدواری کرد با رویکرد واقع بینانه در جهت تامین سوخت مورد نیاز ایران اقدام شود و یک تعامل سازنده منجر به تامین نیاز ایران شود.

مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که آیا سوخت 20 درصدی در ایران تولید خواهد شد، گفت: قرار شد خبرهای خوش از طریق آقای رئیس جمهور اعلام شود.

توانمندی موشکی ایران در جهت صلح و ثبات

یکی از خبرنگاران به بیانیه وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تهدید قلمداد شدن توانمندی موشکی ایران اشاره کرد که مهمانپرست در پاسخ به این سئوال تاکید کرد: توانمندی موشکی ایران عاملی بازدارنده در جهت ایجاد صلح و ثبات و امنیت برای ایران و کشورهای منطقه است و تصور برخی در این باره اشتباه است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره گفت: ایران هراسی در منطقه ناکارآمد است و تاریخ نشان داده که حضور قدرتمند ایران همواره موجب صلح و آرامش در منطقه بوده است.

تشریح مذاکرات متکی در داووس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات متکی با وزیر خارجه برزیل درباره تامین سوخت رآکتور تهران مذاکره شده است، خاطر نشان کرد: گفتگوهای مستمری ما با دوستان خود انجام می دهیم که همه نشان دهنده علاقه کشورها برای حل مشکل تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است و امیدواریم این تحرکات و رایزنی ها به نتایج مثبتی برسد و حقوق هسته ای ایران به نحو مثبت تامین شود.

آژانس، جایگاه قانونی موضوع هسته‌ای ایران

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر مذاکرات گروه 1+5 برای بررسی موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت مسئله هسته‌ای صلح آمیز ایران باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال شود و فکر می‌کنیم جایگاه قانونی آن آژانس است و رویکردهای مطرح شده را صحیح نمی‌دانیم.

واکنش به بازداشت دو دیپلمات آلمانی

یکی از خبرنگاران از مهمانپرست در خصوص آخرین اخبار پیرامون بازداشت 2 دیپلمات آلمانی در جریان حوادث روز عاشورای تهران سئوال کرد که وی در پاسخ یادآور شد: در مسائلی که بعد از عاشورا رخ داد برخی افراد بازداشت شده بودند که رسیدگی‌های لازم به این موضوع صورت گرفته و برخی که از پوشش دیپلماتیک برخوردار بودند نسبت به احراز هویت آنان رسیدگی در دست انجام است.

واکنش به سپر موشکی امریکا در منطقه

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکا با موافقت برخی کشورهای منطقه قصد ایجاد سامانه سپر دفاع موشکی علیه ایران دارد و موضع وزارت خارجه در خصوص این خبر چیست، تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه نزدیک، راهبردی و دارای زمینه‌های تاریخی مشترک است و ما رویکرد همگرایی منطقه‌ای را برای صلح وثبات و پیشرفت منطقه، رویکردی واقع بینانه می‌دانیم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: هر نوع اقدامات کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را ناکارآمد می‌دانیم و نتایج این اقدامات را قبلا مشاهده کرده ایم.

استقبال از نشست‌های مثبت

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون برگزاری اجلاسی در مانیل در رابطه با کشور‌های فعال در حوزه غنی سازی اورانیوم خاطر نشان کرد: هر نوع اجلاسی که به تامین حقوق هسته‌ای کشورها منجر شود را مثبت می‌دانیم و همه کشورها باید در جهت تامین منافع ملی خود و در چارچوب توانایی‌ها و امکاناتشان اقدام کنند.

پاسخ به سئوالی درباره تقلیل روابط با آلمان

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار درباره احتمال تقلیل رابطه با آلمان با توجه به اقدامات دولت این کشور در حوادث بعد از انتخابات بیان داشت: تنظیم مناسبات،کاهش یا افزایش روابط با کشورها جزء سیاست‌های اصلی دستگاه خارجی است و این موضوع دائما در حال بررسی است و اگر در مواردی نیاز به تغییر جهت باشد با مشورت با ارگان‌های مختلف اقدام لازم صورت می گیرد.

خبرنگاری از مهمانپرست پرسید آیا موضوع کاهش روابط با انگلیس به نتیجه مشخصی رسیده است که وی در پاسخ گفت: در دست بررسی است.

تهدید و فشار ناکارآمد است

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون اعمال فشار آمریکا به چین برا یجلب موافقت این کشور در خصوص تشدید تحریم‌ها علیه ایران، یادآور شد: این موضوع مسئله جدیدی نیست باید توجه داشت که دانش هسته ای بومی شده و به عنوان یک عضو آژانس در چارچوب حقوق ما است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع تحریم نیز گفت: تحریم برای مردم ما شناخته شده است و بهانه آن را نیز همه می‌دانند و در 30 سال گذشته ایران همواره باتحریم مواجه بوده در حالیکه بحث هسته‌ای مطرح نبوده است و ما تحریم را ابزاری برای فشار سیاسی علیه ایران است.

لغو روادید گامی در جهت تسهیل رفت و آمد اتباع

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که با توجه به لغو روادید بین ایران و آذربایجان چرا این موضوع به صورت یکجانبه از سوی ایران صورت گرفته است، گفت: فکر می‌کنیم برای تسهیل رفت و آمد در کشورهای نزدیک و همسایه که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌ها دارند باید مقدمات فراهم شود ویکی از این تسهیلات رفت و آمد اتباع است و ما از دیروز با حضور جناب آقای قشقاوی معاون وزیر خارجه رسما لغو روادید اتباع آذربایجان در ایران را اعلام کردیم و امیدواریم با این سیاست مردم منطقه راحت تر رفت و آمد کنند.

ولیعهد قطر امروز در تهران

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خبر داد که ولیعهد قطر امروز وارد تهران شده است.

وی افزود: سفر مقامات قطر با توجه به روابط صمیمی و رایزنی‌های مستمر صورت می‌گیرد و طبق برنامه ایشان ملاقاتی با مسئولان کشورمان خواهد داشت.

تروئیکای عدم تعهد فعال می‌شوند

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با مذاکرات وزیر امور خارجه در اتیوپی گفت: در این نشست تروئیکای عدم تعهد شامل ایران، مصر و کوبا مذاکراتی داشتند و امیدوایم با فعال‌تر شدن این تروئیکا موضوعات مشترک و قدم‌های موثر صورت بگیرد.

اجلاس سران آفریقا در تهران

وی در رابطه با سفر اخیر متکی به آدیس آبابا خاطر نشان کرد: برگزاری اجلاس سران آفریقا در اتیوپی فرصت خوبی برای توسعه روابط دو جانبه در خصوص مسائل بین‌المللی و مسائل مشترک بین ایران و کشورهای آفریقایی بود و یکی از بحث‌های این اجلاس برگزاری اجلاس مشترک ایران و آفریقا درتهران است که بررسی کارشناسی آن در دستور کار قرار دارد و امیدواریم نیمه دوم سال 2010 این اجلاس برگزار شود.

اصل خبر بی‌اساس است

خبرنگار خبرگزاری AP از مهمانپرست در رابطه با انتشار برخی اخبار در رابطه با توقیف هواپیمایی در تایلند که گفته می‌شود حامل سلاح به مقصد ایران بوده سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: هیچ گونه ارتباطی بین این هواپیما و ایران وجود ندارد و مقامات تایلند هیچ اظهار نظری در این باره نداشته‌اند و با توجه به پیشرفتی که ما در بحث نظامی داشته‌ایم نیازی به این چیزها نداریم و این اخبار را فضاسازی و جنگ نرم تلقی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره گفت: اصل مسئله بی‌اساس است و هیچ کس مدرک و سند دال بر این ادعا ارائه نکرده است و مقامات تایلند نیز چنین چیزی نگفته‌اند و فقط منشاء آمدن هواپیما که کشور دیگری بوده اعلام شده و مقصد آن نیز قطعا جمهوری اسلامی ایران نبوده و ما نه نیازی به این مسائل نداریم و نه در دستور کار ما قرار دارد.

رد معاوضه کلوتید ریس با اتباع ایرانی

خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه کلوتید ریس تبعه فرانسوی بازداشت شده در مسائل بعد از انتخابات و درباره احتمال معاوضه وی با برخی ایرانیان زندانی در فرانسه سئوال کرد که مهمانپرست با رد این فرضیه، تصریح کرد: مسئله خانم رایس قضایی است و موضوع وی توسط مسئولان قضایی در دست رسیدگی است و در موعد خود نتیجه آن اعلام می‌شود.

مهمانپرست تاکید کرد: بحث های معاوضه با چارچوب حقوقی و قضایی منطبق نیست و رویکرد درستی نیز نخواهد بود و حق اتباع ما باید شناخته شود و افراد بی‌گناهی که توسط توطئه آمریکایی زندانی شده‌اند می‌بایست آزاد شوند و ما بیگناهی آنان را با قوت تمام دنبال و آنها را آزاد خواهیم کرد که این موضوع ربطی به معاوضه و مبادله ندارد.

غنی سازی جزء حقوق اساسی ایران

یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضع گیری اخیر روسیه مبنی بر اینکه غنی سازی در داخل ایران مانعی در توافقات هسته‌ای است، سئوال کرد و گفت آیا این مواضع در روابط ایران با روسیه تاثیر گذار نیست که مهمانپرست در پاسخ گفت: غنی سازی در ایران جزء حقوق اساسی ماست و ما به عنوان یک عضو آژانس از این حق برخورداریم و این حق حداقل مورد تایید 118 عضو جنبش عدم تعهد و بسیاری دیگر از کشورهای دیگر است و همین اصرار بر حق باعث شده که کشورهای دیگرنیز برای دسترسی به این سوخت انسانی قدم هایی بردارند.

پیشنهاد یک راه حل سریع به 1+5

مهمانپرست یادآور شد: کشورهای 1+5 باید رویکردهای واقع بینانه داشته باشند و واقع بینی آنان سریع‌ترین راه برای خروج این کشورها از بن بست خواهد بود و امیدواریم با بحث‌های در دست انجام حق مسلم برای ایران به رسمیت شناخته شود.

یک هشدار در رابطه با رژیم صهیونیستی

خبرنگاری از مهمانپرست در خصوص ترور یکی از مسئولان حماس در دبی سئوال کرد که وی در این رابطه گفت: این اقدام نشانه دیگری از وجود تروریسم دولتی توسط رژیم صهیونیستی و نقض حقوق حاکمیت کشورهاست و سکوت مجامع بین‌المللی در این خصوص جای سئوال و تعجب دارد.

وی هشدار داد کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند باید بدانند که این اقدام نتایج اینچنینی خواهد داشت و کشورهای اسلامی باید با هوشیاری در رابطه با خطرات این رژیم نامشروع برنامه ریزی کنند.

به مبادله سوخت خوشبین هستیم

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با مبادله سوخت گفت: ما همچنان آمادگی این معاوضه را داریم اما در رابطه با شرایط مورد نظر ما و نحوه احراز شرایط ما مباحثی مطرح است و امیدواریم این شرایط تامین شود که ما نسبت به این قضیه خوشبین هستیم.

اقدام دیپلمات آرژانتینی در دست بررسی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران گفت: خروج اشیاء قیمتی توسط دیپلمات آرژانتینی در دست پیگیری است و اگر خلاف و جرمی توسط هر فردی صورت گیرد به آن رسیدگی می شود.

وی در پایان با اشاره به اجلاس لندن با انتقاد از مذاکرات صورت گرفته در این اجلاس مبنی بر گفتگو با تروریست‌های طالبان گفت: رویکردهایی که توسط کشورهای فرامنطقه‌ای در مورد افغانستان صورت گرفته واقع بینانه نبوده است.

کد خبر 100851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز