سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تولید سوخت هسته‌ای در ایران، روابط با چین و روسیه، نقش انگلیس در بحران یمن و دیگر مسائل خارجی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد این که چه پیشنهاداتی از سوی سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه به ایران شده است که روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی به آن اشاره کرد؟ خاطرنشان کرد: موضوع فعالیت هسته‌‌ای صلح‌آمیز روال طبیعی خود را دنبال می‌کند و با نظارت آژانس تولید اورانیوم غنی‌شده 20 درصد آغاز شد. اولین محصول آن تحویل داده شده و به‌کار خود نیز ادامه خواهد داد.

پیشنهادات مکتوب و شفاهی برای تامین سوخت راکتور تهران مطرح شده است 

وی افزود: در مورد تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران پیشنهادات مختلفی از سوی کشورهای مختلف بعضی به صورت شفاهی و بعضی دیگر به صورت نامه مطرح شده است. همه‌ آنها در دست بررسی است. اگر پیشنهادی تامین‌کننده‌ی نظرات کشور ما باشد به آن پاسخ مناسب داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که صالحی اعلام کرده است که فرانسه، روسیه و آمریکا پیشنهادات جدیدی برای انتقال اورانیوم ارایه کرده‌اند اما روسیه و فرانسه این مساله را تکذیب کرده‌اند؟ گفت: پیشنهادات مختلفی برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران داده می‌شود. شفاهی و مکتوب این پیشنهادات اعلام شده است. برای این که سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران تامین شود ما برنامه‌ تولید را در داخل در دستور کار داریم و هم‌چنان آماده خرید سوخت یا معاوضه‌ سوخت نیز هستیم. باید شروطی که مورد نظر ماست تامین شود که در صورت تامین آن‌ها حتما نسبت به انجام آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

او ادامه داد: ما برنامه‌های بلندمدتی برای آینده‌ی کشور و رشد و توسعه‌ آن در بخش‌های مختلف داریم. در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی و برق هسته‌‌ای نیاز به فعالیت صلح‌آمیز در کشورمان داریم. باید برای نیازهای وسیع آینده اقدام به تاسیسات مختلف هسته‌‌ای و نیروگاه کنیم و برای تامین نیاز سوخت این نیروگاه‌ها باید طراحی‌های لازم به عمل آید. یکی از اقدامات برای تامین سوخت این است که در داخل با تکیه بر دانش فنی جوانان‌مان این کار را انجام دهیم. مساله‌ تولید سوخت در داخل هیچ منافاتی با خرید یا معاوضه‌ سوخت ندارد. برای ما تامین نیازهای‌مان در اولویت است. چنان چه برای خرید سوخت یا معاوضه‌ی آن شرایطی که تامین‌کننده‌ی نظرات ماست ارایه شود آن را با دید مثبت بررسی می‌کنیم.

گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه درباره مباحث منطقه‌‌ای و بین‌المللی است

مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد سفر امروز احمد داوود اوغلو ـ وزیر امور خارجه ترکیه ـ به کشورمان و نیز مباحثی که قرار است در گفت‌وگوهایش با مقامات کشورمان انجام شود، گفت: این سفر در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه و رایزنی‌های مستمری که بین مقامات دو کشور وجود دارد است. مباحث مختلف مربوط به منطقه و مسایل بین‌المللی در این گفت‌وگوها مطرح می‌شود، این نشان دهنده‌ی نزدیکی و صمیمت دو کشور ایران و ترکیه است. وی امروز وارد کشورمان شد.

وی اضافه کرد: دو کشور از جایگاه مهم و موثری در منطقه برخوردار هستند و رابطه‌ بسیار خوب و نزدیکی با یکدیگر دارند. طبیعی است که تردد مقامات عالی دو کشور برای رایزنی، بسط و توسعه‌ی همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌یی و بین‌المللی انجام شود و ممکن است موضوعات زیادی را در بر بگیرد.

دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه‌ کشورمان، در مورد سفر وزیر امور خارجه‌ آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و این که آیا اهداف آمریکا در منطقه تامین می‌شود؟ گفت: اظهاراتی که مقامات کشور آمریکا در رابطه با نزدیکی و همکاری بیش‌تر با جهان اسلام مطرح کرده‌اند باید در عمل و واقعیت نشان دهد که چه مقدار قابل تحقق است. رویکردی که تاکنون دیده شده است رویکردی مبتنی بر واقعیت‌ها نیست و برای حل مشکلات مسیر درستی را دنبال نمی‌کنند.

وی افزود: تلاش می‌کنند با نشان دادن خطرات تصنعی و غیرواقعی مردم منطقه را نگران کنند و از این طریق به اهداف خود دست پیدا کنند. این سیاست‌ها کارآیی خود را از دست داده است. بحث ایران‌هراسی در منطقه برای فریب افکار عمومی و گمراه کردن آن‌ها از خطر اصلی رژیم نامشروع صهیونیستی در منطقه است. رژیمی که دائما به تجاوز و حملات خود در منطقه ادامه می‌دهد. ما رویکرد مسئولان اروپایی برای نزدیک شدن به جهان اسلام تا زمانی که بر مبنای واقعیت‌ها و دیدن حقایق استوار نباشد را مثبت تلقی نمی‌کنیم.

خبرنگار دیگری پرسید عکس‌العمل منطقه در مورد اقدامات کلینتون ـ وزیر خارجه‌ آمریکا ـ برای کسب نظر کشورهای عربی علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید که مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: رویکرد همکاری، هم‌گرایی و مشارکت برای از بین بردن تهدیدات واقعی و رسیدن به ثبات و امنیت و رشد و توسعه جزء محورهایی است که در دستور کار مذاکرات ما با همه‌ کشورهاست. رویکرد این کشورها در این مسیر می‌تواند به وضعیت منطقه‌ ما کمک کند و اصلا با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورهای منطقه و مردم منطقه وجود دارد باید این مسیر برای هم‌گرایی و همکاری بیش‌تر طی شود.

چین و روسیه واقع بین باشند

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آمریکا به چین و روسیه فشار می‌آورد تا علیه ایران قطعنامه‌ای تصویب کنند. توصیه‌ شما به کشورهای چین و روسیه چیست؟ اظهار کرد: توصیه‌ ما این است که واقع‌بین باشند و به خاطر دسترسی یک کشور مستقل و آزاد به حقوق اساسی خود نباید از روش‌های فشار، تهدید و تحریم استفاده کرد. هر چند که این روش‌ها جواب نمی‌دهد و نداده است اما این رویکرد و عملکرد کشورها در اذهان مردم پایدار و ثابت خواهد ماند و مردم نسبت به عملکرد کشورهای مختلف در طول تاریخ قضاوت خود را خواهند داشت.

رژیم صهیونیستی رسواتر از این است که بخواهد تاثیرگذار باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی برای ترغیب و یا تحت فشار قرار دادن کشورها برای کمک به تحریم ایران، گفت: این اقدامات جایی برای توجه ندارد. رژیم صهیونیستی رسواتر از این است که بخواهد تاثیرگذار باشد و روابط بین جمهوری اسلامی ایران و دنیای کنونی را تحت تاثیر قرار دهد. آن‌ها برای گمراه کردن افکار عمومی تلاش می‌کنند تا از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران چهره‌ی منفی ترسیم کند. در صورتی که خطر واقعی در منطقه‌ی ما رژیم صهیونیستی و جنایاتی که انجام می‌دهد و سلاح‌های هسته‌یی است که دائما بر ذخایر خود می‌افزاید، است.

از عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌‌ای کاملا حمایت می‌کنیم

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد این که سعود الفیصل در مصاحبه‌ مطبوعاتی مشترک خود با کلینتون گفته است بلندپروازی‌های اتمی ایران تهدیدی برای منطقه است، گفت: اطلاعاتی که ما از اظهارات ایشان بدست آورده‌ایم این است که تمرکز اظهارات وی در مورد لزوم عاری بودن منطقه‌ خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌‌ای است. این نقطه‌ توجه اصلی وی بوده است که اگر این مبنا محور کار کشورهای منطقه قرار گیرد کاملا رویکرد مثبتی است. ما از عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌‌ای کاملا حمایت می‌کنیم. جزء پیشگامان این طرح ما و مصر بوده‌ایم و از اولین کشورهایی بودیم که خاورمیانه‌ عاری از سلاح‌های هسته‌‌ای را پیشنهاد کردیم. خطر واقعی متوجه رژیم صهیونیستی و سلاح‌هایی که در اختیار دارد است. مطالبی که به عنوان تصنعی و جعلی به کشور ما و بعضی کشورهای دیگر نسبت داده می‌شود را صحیح تلقی نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان، هم‌چنین در مورد حمله موشکی اخیر به پاکستان نیز، خاطرنشان کرد: این حمله موشکی می‌تواند برای افکار عمومی مردم جهان بسیار روشن کننده باشد. اخیرا خانم کلینتون اظهاراتی داشته‌اند در مورد این که ایران به سمت دیکتاتوری نظامی پیش می‌رود که البته پاسخ لازم به وی داده شد اما باید اشاره کنم که حمله به مردم بی‌گناه و از بین بردن انسان‌هایی که غیرنظامی هستند در کشورهای مختلف مانند افغانستان، پاکستان و عراق نشان‌دهنده‌ رویکردی است که دیکتاتوری نظامی را تلقی می‌کند یا کشور ایران که در طول 31 سال گذشته بارها به اشکال مختلف با انتخابات و رفراندوم و حضور پرشکوه مردم با پشتوانه‌ مردم حرکت کرده است. این‌ها نشان‌دهنده‌ جنایاتی است که آمریکایی‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌دهند و کاملا محکوم است و افکار عمومی نسبت به آن‌ها به شدت ابراز انزجار می‌کنند.

اجلاس خلع سلاح اتمی 27 و 28 فروردین 89 در تهران برگزار می‌شود

مهمان‌پرست در ادامه از برگزاری اجلاس خلع سلاح اتمی در روزهای 27 و 28 فروردین 89 در تهران خبر داد و گفت: شخصیت‌های زیادی اعم از مقامات رسمی، اندیشمندان، دانشمندان و مراکز تحقیقاتی موسسات مطالعاتی برای این اجلاس دعوت شده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، افزود: توجه جهان امروز به مساله‌ خلع سلاح باید حتما به نتیجه‌ ملموسی برسد. آن چه که آینده‌ی بشریت نیاز دارد سلاح هسته‌‌ای نیست بلکه الزام و اجبار کشورهای دارنده‌ سلاح به از بین بردن این سلاح‌هاست. کشورهایی که مدعی برقراری صلح و امنیت به صورت یک‌جانبه در دنیا هستند باید در این که سلاح‌های هسته‌‌ای‌شان را از بین ببرند پیشگام باشند و بیش از این افکار عمومی را نسبت به خود حساس نکنند. این اجلاس با حضور مقامات مختلفی در تهران برگزار خواهد شد.

وی در مورد جزایر مصنوعی در خلیج فارس و تاثیر آن بر محیط زیست منطقه نیز، اظهار کرد: این جزایر در برهم زدن وضعیت محیط زیست منطقه نقش جدی و موثر دارد. کارشناسان مختلف محیط زیست و مقامات حقوقی کشورمان این مساله را در دستور کار مذاکره با کشورهای منطقه برای رسیدگی قرار داده‌اند.

استرداد باغ قلهک توسط مقامات قضایی در حال پیگیری است

دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه‌ی کشورمان، هم‌چنین در مورد استرداد باغ قلهک نیز، گفت: این بحث، بحثی حقوقی است و رسیدگی به آن توسط مقامات قضایی ادامه دارد. زمانی که به نتیجه‌ی مشخصی برسند آن نتیجه اعلام خواهد شد.

کمک آمریکا به مردم منطقه این است که سریع‌تر از منطقه خارج شود

مهمان‌پرست در ادامه در مورد رویکرد کشورهای منطقه به حضور وزیر امور خارجه‌ آمریکا در خاورمیانه، افزود: کشورهای منطقه هشیارتر و بیدارتر از این هستند که منافع جمعی منطقه‌ی خود را تحت‌الشعاع بعضی از اهداف سیاسی و تبلیغاتی کشورهای فرامنطقه‌‌ای قرار دهند و معتقدیم با روابط خوبی که میان کشورمان و کشورهای منطقه وجود دارد می‌توانیم راه‌حل‌های مثبت، سازنده و موثر در ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه پیش‌رو قرار دهیم. کاری که کشورهای فرامنطقه‌‌ای از جمله آمریکا می‌توانند انجام دهند تا کمکی به مردم منطقه باشد و لطفی در حق آن‌ها باشد این است که سریع‌تر از منطقه خارج شوند.

او در ادامه در واکنش به اقداماتی در اروپا در مورد هتاکی به قرآن به‌ خصوص در نروژ، گفت: اهانت به مقدسات مذهبی و ادیان مختلف را محکوم می‌کنیم. باید به ارزش‌ها و مقدسات احترام گذاشت. کشورهای اروپایی متاسفانه به بهانه‌ آزادی بیان اهانت به مقدسات را جایز شمرده‌اند. این خطای بزرگی است. اگر هر چه سریع‌تر مانع آن نشوند با عکس‌العمل جهان اسلام روبه‌رو خواهند شد. برای تحقق وعده‌هایی که کشورهای مدعی آزادی بیان و حقوق بشر می‌دهند بهتر است راه‌های درستی انتخاب شود. این اقدامات به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و تمام ادعاهای کشورها زیر سوال می‌برد. این مساله مغایرت جدی با مساله‌ی حقوق بشر، حقوق مذاهب و ادیان و به ویژه در نظر نگرفتن حساسیت‌های جهان اسلام دارد.

پروژه‌ ایران‌هراسی در منطقه کارآیی خود را از دست داده است

دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه‌ کشورمان، در ادامه در مورد ورود دو ناو اسرائیلی به خلیج‌فارس برای رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل در خلیج فارس اظهار کرد: اقداماتی که صورت می‌گیرد که پروژه‌ی ایران‌هراسی را در منطقه ترویج کنند کارآیی خود را از دست داده است.

 تمام تلاش کشورهای فرامنطقه‌‌ای از جمله کشورهای غربی برای نجات رژیم صهیونیستی از وضعیت بسیار بدی که در آن قرار گرفته فشارهای داخلی و مسائل بیرونی تلاش مذبوحانه‌ای است که اقتدار پوشالی این رژیم را به رخ مردم منطقه بکشد. مردم منطقه نسبت به این اقدامات هشیار هستند و به ویژه پس از شکست‌های مفتضحانه‌ای که رژیم صهیونیستی در جنگ لبنان و غزه متحمل شد این‌گونه اقدامات به نمایش اقتدار ظاهری رژیم صهیونیستی کمکی نخواهد کرد.

انگلیس در بحران‌های یمن نقش داشت

مهمان‌پرست در مورد نقش دولت انگلیس در رخدادهای اخیر یمن نیز ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگو و آتش‌بس، تصریح کرد: از ابتدا راه‌حل این مساله را برخورد نظامی نمی‌دانستیم اما باید به نقش کشورهایی که در پشت صحنه به این بحران دامن زده‌اند و سعی کرده‌اند برای این که چهره‌شان فاش نشود کشور دیگری را به مداخله در این بحران متهم کنند اشاره کنیم. آن چه که به نظر می‌رسد این است که یکی از کشورهایی که در بحران یمن نقش داشت کشور انگلیس بوده است و برای این که چهره‌ی واقعی خود در این بحران نشان داده نشود تلاش می‌کردند با تبلیغات کشورهای دیگر و کشور ما را به دخالت و مداخله در این مساله متهم کنند اما باید بدانند این‌گونه اقدامات و مداخلات از دید افکار عمومی پنهان نخواهد ماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که سفیر ایران در مسکو گفته است جاسوس فرانسوی در ایران دستگیر شده است، این جاسوس و هویت وی کیست؟ گفت: شاید منظور وی خانم کلوتید ریس بوده است. خبرنگار پرسید گفته شده است وی در زندان است که مهمان پرست پاسخ داد باید از خود سفیر بپرسید.

کد خبر 101671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز