شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه شیعه حوثی در شمال یمن10بهمن از نقض آتش‌بس موقت در این منطقه از سوی نظامیان عربستانی خبر داد.

این گروه در سایت اینترنتی خود اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش عربستان 21 بار مناطقی از شمال یمن را بمباران کردند.نیروهای سعودی همچنین بیش از 700 گلوله توپخانه به طرف مناطق شمال یمن شلیک کردند.

رهبران حوثی هفته گذشته اعلام کردند که به خاطر حفظ جان غیرنظامیان که بیشترین قربانیان حملات نظامی ماه‌های اخیر عربستان بوده‌اند، پیشنهاد آتش بس داده‌اند و از مناطق مورد مناقشه مرزی خارج می‌شوند.

نظامیان عربستان هم روز چهارشنبه پایان عملیات نظامی در شمال یمن را اعلام کردند. با این حال به‌نظر می‌رسد عربستان بعد از خروج حوثی‌ها از مناطق مورد مناقشه، قصد دارد به این جنگ ادامه دهد تا به اهداف اعلام نشده‌ خود دست یابد.

عربستان از گروه حوثی خواست برای نشان دادن حسن‌نیت خود تک تیراندازانش را از مناطق مرزی خارج کند، 6 نظامی ناپدید شده سعودی را آزاد کند و نیروهای این گروه از مناطق مرزی با عربستان دور شوند تا منطقه حائلی به عمق 10 کیلومتر در داخل خاک یمن ایجاد شود.

اینها شروط تازه‌ای است که بعد از اعلام آتش بس هفته گذشته از سوی عربستان اعلام شده‌است.  نظامیان عربستان از اواخر سال میلادی گذشته حملات زمینی و هوایی به خاک یمن و به مواضع شیعیان حوثی این منطقه را آغاز کردند.

در این عملیات نظامی، تا‌کنون ده‌ها زن و کودک و غیرنظامی کشته شده‌اند. عربستان با ایجاد فضا علیه شیعیان حوثی در منطقه، چند کشور عربی را نیز در این راه با خود همراه کرده‌است. اما اکنون که حوثی‌ها از آتش بس سخن گفته‌اند و عربستان همچنان بر ادامه جنگ تاکید دارد، باید دید واکنش جامعه جهانی به این اقدام عربستان چه خواهد بود.

کد خبر 100604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز