گروه بورس: سکوت طولانی‌مدت وزیر اقتصاد با انتشار اخبار گوناگون درباره آخرین وضعیت عرضه سهام دولتی در بورس و اجرای طرح سهام عدالت شکست.

داود دانش‌جعفری که پاییز را به کم‌حرفی و سکوت گذرانده، گفت: تا 6ماه آینده، 18هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی در قالب سهام عدالت و عرضه در بورس به مردم واگذار می‌شود.
دانش‌جعفری  در حاشیه دومین جشنواره کارآفرینان برتر در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه، قرار است 80 درصد سهام شرکت‌های دولتی مشمول اصل 44 قانون اساسی واگذار شود و فقط 20درصد  سهام این‌گونه از شرکت‌ها در اختیار دولت باقی بماند. بر همین اساس،40درصد سهام این‌گونه شرکت‌ها در قالب سهام عدالت و 40درصد نیز به‌ صورت عرضه در بورس به بخش خصوصی واگذار   می‌شود.
به گزارش مهر، دانش‌جعفری از تدوین لایحه‌ای در دولت ،  برای ایجاد سازوکارهای قانونی مناسب سیاست‌های اصل44 قانون اساسی خبر داد و افزود: برخی شرکت‌های دولتی هنوز آماده واگذاری نیستند و به محض فراهم‌شدن بسترهای مناسب برای آنها به بخش خصوصی واگذار   می‌شوند.
سهام عدالت
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به توزیع سهام عدالت پیش از تشکیل و فعالیت کمیسیون ویژه اصل44 گفت: آنچه که در کمیسیون اصل 44 بررسی می‌شود، مواردی است که نیازمند تدوین قانون است و این امر منافاتی با توزیع سهام عدالت ندارد.
داود دانش‌جعفری در گفت‌وگو با فارس گفت: توزیع سهام در قالب طرح سهام عدالت تفاوتی با توزیع سهام در بورس اوراق بهادار ندارد و سهام عدالت به همان قیمت عرضه سهام در بورس عرضه می‌شود و تنها فرق سهام عدالت با سهام بورس این است که این سهام در اقساط بلندمدت توزیع می‌شود. وی با اشاره به توزیع سهام عدالت پیش از تشکیل و فعالیت کمیسیون ویژه اجرای سیاست‌های اصل44 قانون اساسی گفت: آنچه در کمیسیون اصل44 بررسی می‌شود، مواردی است که نیازمند تدوین قانون است و این امر منافاتی با توزیع سهام عدالت ندارد.
اجرای شتابزده
به گزارش ایسنا‌ دانش‌جعفری درباره ایرادات وارد بر طرح سهام عدالت مبنی بر شتابزده‌بودن اجرای آن تأکید کرد: هر طرحی در کنار مزایایی که دارد، انتقاداتی نیز بر آن وارد می‌شود. اجرای سریع طرح یک امتیاز است. برخی مواردی که مورد نظر مجلس در مورد سهام عدالت است، باید در قالب لایحه تنظیم و به مجلس ارائه شود.
وی تصریح کرد: ما نیز در حال ارائه لایحه‌ای در زمینه نیازهای قانونی سیاست‌های اصل44 به مجلس هستیم اما معنای ارائه لایحه آن نیست که آنچه قبلا اجرا نشده، رعایت قانون در آن صورت نگرفته است، بلکه نیازهای جدیدی به وجود آمده که قوانین موجود پاسخگوی آن نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به لزوم تشکیل نوع جدیدی از تعاونی‌ها بر اساس اصل44 گفت: نحوه مالکیت این تعاونی‌ها باید از سوی مجلس تعریف شود. همچنین در زمینه تشکیل با‌نک‌های غیردولتی سازوکارهایی تعریف شده که این امر نیازمند مصوبه مجلس است. وی افزود: هر سهام دولتی که آماده واگذاری ‌شود، بلافاصله عرضه خواهد شد که بخشی از آن در قالب سهام عدالت و بخش دیگر آن در بورس عرضه می‌شود و شرکت‌های دولتی برای عرضه سهام خود باید مراحل آماده‌سازی را طی کنند.
کد خبر 10023

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز