خانه فیروزه‌ای > نیلوفر شهسواریان: چند نفر در حال رنگ‌کردن سر در ورودی بخش کودک و نوجوان هستند تا فضا برای مخاطبان این بخش شادتر شود.

اين‌جا، پر سر و صداتر و صميمي‌تر از ديگر بخش‌هاي نمايشگاه است و حتي پدر و مادر‌ها هم، سرگرم گوش‌دادن به قصه‌ي پيامبران و عکس‌گرفتن از فرزندانشان هستند. ردپاي کتاب آسماني‌مان را در غرفه‌هاي تذهيب، پتينه، خوش‌نويسي، تايپوگرافي، اتاق قصه‌ها و... مي‌بينم.

کودکان و نوجوانان دست در دست خانواده‌هايشان به نمايشگاه قرآن‌کريم آمده‌اند تا علاوه بر آشنايي با مفاهيم و داستان‌هاي قرآني، در بخش مخصوص به خودشان با هنر‌هاي گوناگون آشنا شوند و لحظات مفرحي را بگذرانند. اين نمايشگاه، هرروز از ساعت 17 تا 23 و تا تاريخ دوشنبه چهاردهم خرداد پذيراي بازديدكنندگان است.

 

  • صداي خنده و شادي

جليل صادقي‌زاده، مدير کميته‌ي کودک و نوجوان نمايشگاه، در گفت‌وگوي كوتاهي با هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «امسال بخش كودك و نوجوان در فضايي به مساحت 2000 متر فعاليت مي‌كند. فضاي اين بخش نسبت به پارسال وسيع‌تر است. فعاليت‌ها و نحوه‌ي ارائه‌شان از نظر محتوايي تغيير کرده است. مثلاً غرفه‌هاي جدول و معما و معرق جديد هستند. امسال دو مؤسسه‌ي «حافظان وحي کوثر» و «بنياد مهدويت» هم حضور دارند و فعاليت‌هايي براي کودکان و نوجوانان ارائه مي‌دهند.»

صادقي‌زاده درباره‌ي بازخورد دريافتي از بازديد‌کنندگان و راه‌هاي جذب‌ آن‌ها به نمايشگاه مي‌گويد: «شما خنده و شادي بچه‌ها را مي‌بينيد و اين‌که يک كودك يا نوجوان هم ناراحت از سالن بيرون نمي‌رود. سعي کرده‌ايم در برنامه‌هايمان به بيش‌تر آن‌ها هدايايي بدهيم. عمو‌مهربان و خاله‌رؤيا هم هر‌شب بعد از افطار تا ساعت يازده و نيم شب برنامه دارند و برنامه‌شان به مدت بيست دقيقه از شبکه‌ي دو سيما پخش مي‌شود.»

 

  • بهتر از سال‌هاي قبل

به غرفه‌ي معرق مي‌روم. اين‌جا بوي خوب چوب مي‌آيد. ايليا عامريان 14ساله، «يا‌حسين» را با اره‌مويي و چوب مي‌تراشد. او مي‌گويد دوسالي مي‌شود که معرق كار مي‌كند و سرگرمي خوبي است. ايليا چند تا از کارهايش را در بازارچه‌ي مدرسه‌شان فروخته است.

ياسمين 14ساله همراه با دوستانش در غرفه‌ي رنگ‌آميزي آيات قرآني نشسته است و با آبرنگ، مشغول رنگ كردن طرحي است كه آماده شده است. ياسمين در خانه با رنگ اکلريک نقاشي مي‌کند. او که در سال‌هاي گذشته هم به نمايشگاه آمده مي‌گويد: «نمايشگاهِ امسال از سال‌هاي قبل بهتر است.»

 

  • ارتباطي تازه

مسئولان بسياري از غرفه‌ها، روحانيون هستند. طاهري، مسئول غرفه‌ي «گچ و آيينه» مي‌گويد: «ما مجموعه‌ا‌ي تبليغاتي هستيم که مفاهيم ديني را در قالب بازي و هنر‌هاي دستي ارائه مي‌کنيم. مي‌خواهيم ارتباط خوبي بين نسل جديد و روحانيت شکل بگيرد تا بر خلاف تبليغ منفي انجام شده عليه روحانيت که تصويري خشك از روحانيت ارائه مي‌دهد، نشان بدهيم كه روحانيون مي‌توانند  محل رجوع کودکان و نوجوانان براي حل مشکلات و رفع شبهه‌ها باشند.»

او در مورد نوع فعاليت غرفه مي‌گويد: «ما قالب‌هاي گچي را به‌صورت آماده در اختيار بازديد‌کنندگان قرار مي‌دهيم و آينه‌کاري و رنگ‌آميزي آن‌ها با خود نوجوانان است. اين فعاليت براي اولين‌بار در نمايشگاه قرآن كريم ارائه مي‌شود.»

نزديک اذان مغرب مي‌شود. حاضران نمايشگاه کم‌کم براي نماز و افطار آماده مي‌شوند. بسياري از خانواده‌ها در محوطه‌ي مصلي زير‌انداز پهن کرده‌اند و روزه‌شان را در نمايشگاه قرآن باز مي‌کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha