همشهری آنلاین: فضاپیمای یک میلیارد دلاری جونو توانست دهمین پرواز پرسرعتش به دور سیاره مشتری را تکمیل کند و تصاویری خیره‌کننده از این سیاره را برای زمین ارسال کند.

 

 

براساس گزارش اسپيس، اين فضاپيماي روباتيك فاصله خود تا سياره غول‌پيكر گازي را تا حد قابل توجهي كاهش داده و هز 53 روز يكبار با استفاده از دوربين ويژه‌اش تصاويري از سياره ثبت مي‌كند درحالي كه با سرعت 209 هزار كيلومتر بر ساعت در مدار آن در گردش است.

دريافت اين عكس‌ها ممكن است روزها يا هفته‌ها طول بكشد،‌اما اين انتظاري ارزشمند است. جديد‌ترين بسته عكس‌هاي خام دريافتي از جونو به تازگي توسط محققان موسسه پژوهشي ساوث‌وست و ناسا منتشر شده‌است.

جونو در سال 2011 سفر خود را آغاز كرد و براي رسيدن به مدار مشتري پنج سال در راه بود. مدار حركت جونو اين فضاپيما را در دوره‌هايي مشخص به سياره دور يا نزديك مي‌كند تا ميزان قرارگيري فضاپيما در ميدان تشعشعات مخرب سياره به حداقل برسد.

جونو‌ كم، دوربين مخصوص جونو هر 53.5 روز يكبار تعدادي عكس از سياره ثبت مي‌كند و در اين مدت تنها يكبار از بالاي دو قطب سياره عبور كرده‌است. دانشمندان در تلاشند با كمك اين فضاپيما از اسرار متعدد اين سياره، به ويژه طوفان‌هاي بزرگ و گروه‌هاي ابري سياره سردرآورند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱