مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا و گوگل اعلام کردند با کمک گرفتن از سیستم هوش مصنوعی موفق به کشف سامانه خورشیدی جدیدی شده‌اند که احتمالا هشت سیاره دارد.

 

براساس گزارش اسپیس، این کشف به واسطه رصد سیاره‌ای جدید به نام کپلر-90i صورت گرفته‌است، سیاره‌ای سنگی و داغ که در مدار ستاره‌ای خورشید‌مانند به نام کپلر 90 در فاصله 2545 سال نوری از زمین در چرخش است.

این سیاره به کمک سیستم یادگیری ماشینی گوگل کشف شده است، سیستمی که از آن برای غربال و جستجو در میان داده‌های تلسکوپ کپلر ناسا استفاده شده‌است. فضاپیمای کپلر تلسکوپی فضایی است که زمین را در مدار خورشید تعقیب می‌کند و طی سال‌ها تلاش و جستجو برای یافتن زمینی دیگر، توانسته 145 هزار ستاره شبه‌خورشیدی را کشف کند.

اخترشناسان از وجود سامانه کپلر 90 آگاه بودند اما تاکنون نتوانسته بودند این سیاره را ردیابی کنند. به نظر می‌رسد این سیاره سومین سیاره در مدار ستاره شبه خورشیدی است و هر 14 روز یکبار یکبار به دور مدار این ستاره می‌چرخد. دمای سیاره کپلر 90i درحدود 980 درجه سانتیگراد تخمین زده شده‌است.

اندرو وندربرگ اخترشناس دانشگاه تگزاس آستین که در این کشف همکاری داشته می‌گوید کپلر 90i جایی نیست که علاقه‌ای به بازدید از آن داشته باشیم. وندربرگ در پروژه نرم‌افزار هوش مصنوعی گوگل با کریستوفر شالو مهندس هوش مصنوعی گوگل همکاری داشت. به گفته شالو این ابزار هوش مصنوعی به تاثیرگذاری بیشتر اخترشناسان کمک می‌کند.

این دو همچنین موفق به کشف سیاره جدیدی به نام کپلر 80g شده‌‌اند. برای رصد این دو جهان جدید، ماشین یادگیری گوگل چگونگی شناسایی سیگنال‌های سیاره‌های فراخورشیدی در میان داده‌های کپلر را فراگرفت. این سیستم 14 میلیارد نقطه داده از چهار سال تصویربرداری کپلر با استفاده از شبکه عصبی پیچشی، شبکه‌ای که از فرایند پردازش اطلاعات درون مغز انسان تقلید می‌کند را پردازش کرد.

ناسا و گوگل می‌گویند این فناوری جدید به دانشمندان به کشف تعداد بیشتری از سیاره‌های اینچنینی کمک خواهد کرد. در حقیقت وندربرگ معتقد است سامانه خورشیدی کپلر 90 از سیاره‌های بیشتری برخوردار است که هنوز ردیابی نشده‌اند.به گفته او اینکه این سامانه یک سیستم هشت سیاره‌ای مثل سامانه خورشیدی ما باشد به هیچ وجه عجیب نیست.

تا پیش از این کشف، بررسی‌های داده‌های کپلر توسط ناسا توانسته بود از میان 4000 کاندید وجود 219 سیاره جدید را تایید کند. ناسا درکل حضور 2525 سیاره را تایید کرده‌است که از این میان 10 سیاره به احتمال زیاد سیاره‌هایی سنگی و هم اندازه زمین هستند.

کد خبر 392570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha