همشهری آنلاین: باارزش‌ترین جایزه علمی جهان، جوایز Breakthrough که ارزشی برابر ۲۲ میلیون دلار دارد، در مراسمی با حضور ستارگان بزرگ سینمای آمریکا و دانشمندان مطرح در کالیفرنیا برگزار شد.

فریمن

براياي گزارش نيوساينتيست،‌در اين مراسم كه مورگان فريمن هنرپيشه محبوب هاليوودي اجراي آن را به عهده داشت، هفت جايزه سه ميليون دلاري به 34 دانشمند و رياضيدان در سه حوزه فيزيك پايه، علوم زيستي و رياضيات اهدا شد.

برندگان جايزه Breakthrough امسال شامل پنج محقق بودند كه هريك به خاطر زيست‌شناسي سلولي، علوم گياهي و بيماري‌هاي تخريب عصبي به صورت جداگانه سه ميليون دلار دريافت كردند، دو رياضيدان و گروهي از 27 فيزيكدان كه از نور ازلي كه كمي پس از انفجار بزرگ بر جهان تابيد نقشه‌برداري كردند.

جایزه

جايزه سه ميليون دلاري فيزيك به گروهي 27 نفره از دانشمنداني رسيد كه نقشه دماي پس‌زمينه ريز‌امواج كيهاني را با استفاده از ماهواره WMAP تدوين كردند. الگوي نقاط گرم و سرد از اين بقاياي به جامانده از مهبانگ توانسته درك بشر را از منشا و روند تكامل جهان هستي افزايش داده و كيهان‌شناسي را به دانشي دقيق تبديل كند.

جايزه سه ميليون دلاري رياضي به خاطر تحقيقات در زمينه هندسه جبري به دو دانشمند از دانشگاه‌هاي يوتا و كاليفرنيا، سن‌ديه‌گو رسيد و جايزه ارزشمند Breakthrough در زمينه زيست‌شناسي به محققان موسسه سالك در سن‌ديه‌گو رسيد كه درباره برنامه ژنتيكي كه در زمان قرارگيري گياه در سايه فعال مي‌شود تحقيقاتي طولاني و دشوار انجام داده بودند.

اين مراسم كه امسال ششمين دور از آن برگزار مي‌شود، پشتيباناني نظير يوري ميلنر سرمايه‌گذار فناوري، مارك زاكربرگ بنيان‌گذار فيس‌بوك و همسرش پريسيلا چان، آنه وجچيچكي از شركت ژنتيكي 23andMe و سرگئي برين از گوگل دارد. هدف اين مراسم كه اجراي آن از سال 2012 آغاز شده‌است، پشتيباني از دانشمندان و بهبود جايگاه آنها در آگاهي عمومي است.

اين مراسم سالانه كه در مركز پژوهشي ايمز ناسا برگزار مي‌شود، فرصتي نادر را براي برخي از ذهن‌هاي برتر جهان فراهم مي‌كند تا با تعدادي از ستارگان سينما و موسيقي جهان همنشين شوند،‌ستارگاني مانند مورگان فريمن، اشتون كوچر، كري واشنگتن و ميلا كنيس در مراسم اخير حضور داشتند.

کد خبر 391585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha