مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

امشب ‌ماه در آسمان شب درخشنده‌تر از همیشه خواهد بود. هر چند در کشورهای دیگر این ابرماه یا سوپرمون آخرین فرصت در پایان سال ۲۰۱۷ است، اما در کشور ما برای نخستین‌بار در سال ۹۶ همه می‌توانند از دیدن ماهی که نزدیک‌تر از همیشه به زمین است، لذت ببرند.

ماه امشب نزدیک‌تر از همیشه

دوازدهم آذر در ساعت ۱۹:۱۷ دقيقه‌ماه به وضيت بدر يا قرص كامل مي‌رسد. ‌ماه بدر آذر كه‌ماه سرد هم مشهور است در فاصله ۳۵۷ هزار و ۹۸۷ كيلومتري از زمين قرار مي‌گيرد كه حدود ۲۷ هزار كيلومتر از حالت معمول به زمين نزديك‌تر به‌حساب مي‌آيد. اين نزديكي به زمين باعث مي‌شود تا‌ماه براي ساكنان زمين بزرگ‌تر و درخشنده‌تر به‌نظر برسد. به گزارش همشهري، امشب به همين‌خاطر مي‌توانيد‌ ماه را ۱۴درصد بزرگ‌تر و ۳۰درصد روشن‌تر از حالت معمول در آسمان شب ببينيد. پديده ابرماه در طول يك سال چندبار رخ مي‌دهد و به حالتي گفته مي‌شود كه ‌ماه به فاصله مداري‌ نزديك‌تر از فاصله معمولش از زمين مي‌رسد.

براي سال ۹۶ دو ابرماه ديگر وجود خواهد داشت. مدار‌ماه به دور زمين بيضوي است و اين مسئله باعث مي‌شود تا نوعي نادر از‌ماه كامل از زمين ديده شود. وقتي‌ماه در حالت بدر به نزديك‌ترين فاصله خود از زمين مي‌رسد و درخشان‌تر و بزرگ‌تر از هميشه ديده مي‌شود، ماه‌افروختگي يا اَبَرماه (سوپرمون) روي مي‌دهد. چرخش كامل‌ماه به دور زمين 27.32روز طول مي‌كشد. طي اين گردش، ‌ماه از 2نقطه عبور مي‌كند؛ اوج و حضيض. اوج به‌معناي دورترين نقطه‌ در مدار بيضوي نسبت به زمين و حضيض به‌معناي نزديك‌ترين نقطه در مدار بيضوي نسبت به اين سياره است.

در حالتي كه ‌ماه در نقطه حضيض قرار داشته باشد، فاصله آن تا زمين 50هزار كيلومتر نسبت به نقطه اوج نزديك‌تر است. اگرچه‌ماه هر 4هفته يك‌بار به حضيض مداري مي‌رسد و به زمين نزديك مي‌شود اما هميشه در حالت بدر نيست كه ‌ماه افروختگي يا ابرماه رخ دهد. پديده ابرماه زماني رخ مي‌دهد كه‌ماه كامل به‌طور همزمان در نقطه حضيض قرار داشته باشد. براي رصد ابرماه به وسيله و ابزار خاصي نياز نداريد. ولي براي رصد بهتر بايد از نور شهرها فاصله بگيريد و به منطقه‌اي با هواي پاك و به دور از آلودگي نوري برويد. يك دوربين دوچشمي مناسب مي‌تواند لذت رصد‌ماه را در آسمان‌شب بيشتر كند.

کد خبر 391257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha