مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان دریافته‌اند سنگ فضایی حاوی الماسی که در سال ۲۰۰۸ در اتمسفر زمین منفجر شد، تکه‌ای از سیاره‌ای گم‌شده متعلق به اوایل شکل‌گیری سامانه خورشیدی بوده‌است.

سیاره

براساس گزارش BBC، اين پيش‌سياره پيش از آنكه در طي يك برخورد كيهاني متلاشي شود، ميليارد‌ها سال پيش جرمي به بزرگي سياره‌هاي عطارد و مريخ بوده‌است.

به گفته محققان، فشاري كه براي ايجاد چنين الماس‌هايي نياز است تنها در سياره‌هايي هم اندازه مريخ يا عطارد وجود دارد. با استفاده از ريزنگاري باوضوح بالا محققان تركيبات الماس‌هايي كه درون سنگ‌هاي كيهاني سقوط كرده در صحراي نابيان در شمال سودان به دام افتاده بودند را برسي كردند. اين سنگ‌ها پس از برخورد شهاب‌سنگي به نام 2008 TC3 با اتمسفر به سطح زمين سقوط كرده‌اند.

براساس اطلاعات به دست آمده از اين بررسي، محققان اولين سند متقاعد‌كننده از وجود چنين جرم بزرگي كه ناپديد شده‌است را به دست آوردند. يافته جديد همچنين از اين نظريه كه سياره‌هاي سامانه خورشيدي امروزي از تركيب بدنه ده‌ها پيش‌سياره تشكيل شده‌اند پشتيباني مي‌كند.

شهاب‌سنگ‌هاي به جا مانده از اين برخورد كيهاني در دسته سنگ‌هاي كيهاني به نام اوريليت‌ها قرار مي‌گيرند، كه كمتر از يك درصد از اجرامي را تشكيل مي‌دهند كه با زمين برخورد مي‌كنند. محققان احتمال مي‌دهند تمامي شهاب‌سنگ‌هاي اورليتي كه امروزه با زمين برخورد مي‌كنند بقاياي يك پيش‌سياره باشند.

کد خبر 403058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha