ورزش > علی مولوی: هفدهمین دوره‌ی جام‌جهانی فوتبال زیر ۱۷سال، از جمعه ۱۴مهر۹۶ به میزبانی هند و با حضور ۲۴ تیم آغاز شده است.

نوجوانان كشورهاي آلمان، آمريكا، اسپانيا، انگليس، ايران، برزيل، پاراگوئه، تركيه، ژاپن، شيلي، فرانسه، عراق، غنا، كاستاريكا، کالدونياي جديد، كره‌ي شمالي، كلمبيا، گينه، مالي، مكزيك، نيجر، نيوزيلند، هند و هندوراس، تيم‌هاي راه‌يافته به اين دوره‌ي جام‌جهاني زير 17سال را تشكيل مي‌دهند.

گفتني است جام‌جهاني نوجوانان از سال 1985 ميلادي هردوسال يك‌بار برگزار مي‌شود كه در سه دوره‌ي نخست آن به‌عنوان جام‌جهاني زير 16سال برگزار مي‌شد و از سال 1991 با نام جام‌جهاني زير 17سال به كار خود ادامه داد.

تيم ملي نوجوانان نيجريه با پنج قهرماني پرافتخارترين تيم اين رقابت‌هاست و پس از آن برزيل با سه قهرماني و غنا و مكزيك با دو قهرماني در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

تيم ملي نوجوانان ايران پيش از اين سه‌بار در سال‌هاي 2001، 2009 و 2013 ميلادي در اين رقابت‌ها حاضر شده بود. سال 2001 تيم ايران در ترينيداد و توباگو با تيم‌هاي كاستاريكا، مالي و پاراگوئه هم‌گروه شد كه در هر سه بازي شكست خورد.

سال 2009 در نيجريه، نوجوانان ايران توانستند با پيروزي در برابر تيم‌هاي هلند و گامبيا و تساوي با كلمبيا به‌عنوان تيم اول از گروه خودشان صعود كنند. البته در مرحله‌ي يك‌شانزدهم نهايي با شكست در وقت‌اضافه در برابر اروگوئه از صعود به مراحل بعد باز ماندند.

سال 2013 در امارات، نوجوانان ايران با دو تساوي با نوجوانان آرژانتين و كانادا و پيروزي در برابر اتريش، به‌عنوان تيم دوم گروه به مرحله‌ي يك‌شانزدهم نهايي صعود كردند. اين‌بار نيز تيم ما از اين مرحله بالاتر نرفت و بازي اين مرحله را به نيجريه واگذار كرد.

با اين حساب تيم ملي نوجوانان ايران در سه‌دوره‌ي حضورش در اين رقابت‌ها 11 بازي انجام داده كه سه پيروزي، سه تساوي و پنج باخت، 10 گل زده و 14 گل خورده حاصل تلاش نوجوان‌هاي آن‌سال‌هاي تيم ملي ايران بوده است.

اما در اين دوره‌ي جام‌جهاني زير 17سال، تيم ملي نوجوانان ايران كه در گروه سوم اين رقابت‌ها با تيم‌هاي آلمان، كاستاريكا و گينه هم‌گروه است.

ايران در گام نخست موفق شد با نتيجه‌ي سه بر يك تيم ملي گينه را شكست دهد و در صدر گروه قرار بگيرد. در اين بازي الله‌يار صيادمنش در دقيقه‌ي 59، محمد شريفي در دقيقه‌ي 70 (از روي نقطه‌ي پنالتي) و سعيد کريمي در دقيقه‌ي 90 براي ايران گل‌زني کردند و تک گل تيم ملي نوجوانان گينه را نيز فانژه توره در دقيقه‌ي 91 به ثمر رساند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha