فریبا خانی: در نمایشگاه پنجمین دوسالانه‌ مجسمه‌های شهری در مؤسسه‌ فرهنگی‌هنری صبا هستم.

این دوسالانه را سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار کرده است. من در اين نمايشگاه هستم و دارم از حجم‌هايي ديدن مي‌كنم كه شايد روزي هركدامشان را در نقطه‌اي از شهر در اندازه‌ي بزرگ ببينم. گوزن زرد ايراني كاري از حميد صادقي، رخش اثر صادق ادهم، مجسمه‌اي فلزي به رنگ آبي و رنگ برنزي، خيام مغموم با كوزه‌اي، نمادي با جمجمه‌اي در كنار و گلداني، مرغي ماهي‌خوار كه قرار است در ميان حوض بزرگي در شهر جانمايي شود و ماهي‌هاي ته حوض را شكار كند.

پرنده‌اي فلزي با شكم پر از ماهي در گوشه‌اي ديگر. مجسمه شاعرانه‌ي دو فرشته با بال‌هايي كه شبيه ريه هستند و در حال تعارف سيب، با عنوان «آغاز يك علاقه‌مندي» كاري از فرزانه وزيري‌تبار... 

با آدم‌هايي پا بلند از بين ماشين‌هايي كه در ترافيكي سنگين گير كرده‌اند، به مأموريتي غير ضروري مي‌رويم. ديدن اين حجم‌ها حس خوبي دارد اگر با مواد خوب و در جايي خوب نصب شوند، حس خوبي به ساكنان شهر مي‌دهند. چيزي كه توجه بيننده را برمي‌انگيزد اين است كه مجسمه‌ساز امروز چه‌قدر از مواد متنوعي استفاده مي‌كند.

كارها با نگاهي كاريكاتوري ارائه شده‌اند و البته گاهي مدرن و انتزاعي. استفاده از رنگ‌هاي متنوع از ويژگي‌هاي اين آثار است. نگاه فلسفي پنهان در كارها عابران را به فكر فرو خواهد برد. اين نويد خوبي است. تازه مي‌توانيم در بخش پيشكسوتان مجسمه‌ساز با مجسمه‌هايي آشنا شويم كه از كودكي آن‌ها را ديده‌ايم و از آن‌هاخاطره داريم.

مثلاً مجسمه‌ي فردوسي در ميدان فرودسي اثر ابوالحسن‌خان صديقي است. اين بخش هم حسابي ديدني است و اطلاعات خوبي به ما مي‌دهد. سيد مجتبي موسوي، دبير دوسالانه‌ي مجسمه‌هاي شهري درباره‌ي اين دوسالانه مي‌گويد: «امسال 500 مجسمه‌ساز در مرحله‌ي اول كار خود را آغاز كردند و در بخش اصلي نمايشگاه كه بخش مسابقه است 81 هنرمند مجسمه‌ساز حضور دارند. در اين بخش  100 اثر به دو سالانه راه پيدا كرده است.

اين دوسالانه چند بخش جنبي هم دارد؛ اولين بخش جنبي دو سالانه، گرامي‌داشت ياد و خاطره‌ي هنرمندان پيشكسوت كشورمان است. در اين بخش از 15 هنرمند مجمسه‌ساز آثاري به نمايش درآمده است؛ هنرمنداني كه ديگر در بين ما نيستند، اما از مؤثرترين مجسمه‌سازان معاصر كشور بودند.

علاوه بر اين 20 اثر از ديگر هنرمندان مجسمه‌ساز در معرض ديد عموم قرار گرفته و در بخش سوم، مروري بر آثار برگزيده‌ي  دوسالانه‌هاي اول تا چهارم است كه در آن  25 اثر در معرض ديد عموم قرار گرفته است.»

گفتني است اين نمايشگاه از 18آبان آغاز به‌كار كرده و تا 5 دي 95 داير خواهد بود.


عكس‌ها: محمود اعتمادي

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha