یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: احمد نادعلیان،آشناترین نام در عرصه هنر محیطی ایرانی است و بیشتر برای کنده‌نگاری روی سنگ‌های رودخانه در یادها مانده است.

هنر

فعاليت‌هاي هنري او شامل حجاري، چيدمان، كارهاي چندرسانه‌اي و اينترنتي (نت‌آرت)، چيدمان ويدئويي، كارهاي تعاملي و اخيرا ساختن آهنديس‌هاست كه در ايران و جهان در معرض نگاه عموم مردم قرار گرفته است. نادعليان بيشتر در طبيعت زندگي مي‌كند و آثارش در بيش از 40كشور ديده شده است. پروژه‌ بين‌المللي هنر كوچ‌رو از 14آذر با حضور هنرمندان داخلي و خارجي به ميزباني ايران و دبيري نادعليان آغاز‌شده و خود او علاوه بر كارهاي اجرايي، كنار هنرمندان هم حضور دارد.

  • سفر هنرمندان از قشم تا كوير

نادعليان كه به واسطه فعاليت‌هاي هنري‌اش از چهره‌هاي مطرح بين‌المللي در عرصه هنر محيطي است، درباره پروژه بين‌المللي هنر كوچ‌رو به همشهري مي‌گويد: اين پروژه از نيمه آذر با حضور 20هنرمند بين‌المللي از روستاي سلخ قشم آغاز شده و هنرمندان در حال خلق آثار هنري با چيزهايي هستند كه اطراف آنها در طبيعت وجود دارد.

بعد از قشم نوبت به سفر به جزيره هرمز مي‌رسد و سپس به سمت زاينده‌رود در اصفهان مي‌رويم. ما به هنرمندان تأكيد كرده‌ايم كه موضوع كار در زاينده‌رود بحران بي‌آبي است، ادامه اين سفر هم تالاب گاو‌خوني، سپس كوير مرنجاب و كاشان است. قرار است پس از پايان پروژه، فيلم آثاري كه هنرمندان در اين 15روز خلق كرده‌اند روز 28آذر در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درآيد.

اين هنرمند كه علاوه بر دبيري پروژه، خودش هم چند اثر در اين سفر خلق مي‌كند، درباره سفر 2هفته‌اي‌اش يادآور مي‌شود: آثار هنر محيطي كوچ‌رو تحت‌تأثير يك رويكرد زيست‌محيطي و با دخالت كمتر در محيط خلق مي‌شود كه هنرمندان به‌صورت بداهه و با ابزاري كه طبيعت در اختيارشان مي‌گذارد، دست به خلق اثر هنري مي‌زنند. اين آثار ميرا هستند و در طول زمان در طبيعت حل مي‌شوند و به آن بازمي‌گردند. پيام اين هنرمندان محيطي پايداري و جلوگيري از تخريب، همچنين معرفي و شناساندن فرهنگ بومي در كنار زندگي معاصر است.

  • خلق هنري به شيوه كوچ‌رو‌ها

نادعليان با اشاره به زندگي كوچ‌روها تأكيد مي‌كند: وقتي كوچ‌روها محل زندگي خود را ترك مي‌كنند، هيچ آلاينده‌اي از خود در آن محيط جا نمي‌گذارند و اين تعامل فرهنگي با محيط اطراف در ميان كوچ‌روها بسيار بالاست. هنرمندان هم در اين سفر ايده‌هايي را براي خلق آثار ديگرمي‌گيرند. دليل اين شباهت هم نزديكي نحوه زيست كوچ‌روها و هنر محيطي است. در اين پروژه هنرمندان مانند كوچ‌روها يك نوع جابه‌جايي دارند؛ آنها به‌مدت حدود 2هفته به مناطق مختلف مي‌روند و با يافته‌هاي عناصر محيطي آثاري را خلق مي‌كنند.

  • حضور 9هنرمند خارجي در ايران

پروژه بين‌المللي هنر كوچ‌رو پيش از اين 6دوره برگزار شده است؛ سفري كه از كره‌جنوبي آغاز شد و پس از مشاركت كشورهايي چون آفريقاي جنوبي و هندوستان، حالا نوبت به ايران رسيده تا ميزبان هفتمين دوره آن باشد. احمد نادعليان درباره ويژگي‌هاي اين پروژه در ايران مي‌گويد: امسال در مجموع 20هنرمند در پروژه هنر كوچ‌رو مشاركت كرده‌اند كه 11هنرمند آن از ايران هستند.

9هنرمند هم از كشورهاي ليتواني، كره‌جنوبي، آلمان، فرانسه، سوئيس، هلند و اسلوواكي هنر كوچ‌رو را ثبت مي‌كنند. اين كار در سال‌هاي اخير به‌صورت ادواري شكل گرفته و در تمام اين دوره‌ها اتفاق‌هاي خوب هنري در طبيعت ثبت شده است.

کد خبر 355226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha