همشهری‌آنلاین: در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس سینمایی‌ها نیز حضور داشتند. چهره‌هایی چون رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، امین تارخ،‌ رضا میرکریمی، مریلا زارعی، علی دهکردی، غزل شاکری، شایسته ایرانی، مازیار میری، رضا ناجی، آتیلا پسیانی، آتش تقی پور، حسن پورشیرازی، فرشته طائرپور، یدالله صمدی، محمد رضا شریفی نیا، سامان مقدم، فریبرز عرب‌نیا و ...

گفتگو با اهالی هنر در مسیر راهپیمایی

کمال تبریزی، کارگردان سینمای ایران درباره انگیزه‌اش از حضور در مراسم راهپیمایی روز قدس به خبرنگار مهر گفت: هر انسانی اگر تصاویر کشتار در غزه را ببیند و سکوت کند از دایره انسانیت خارج است. این شرایط، یک شرایط اسفناک است و ما امروز اینجا گرد هم آمدیم تا به همگان ثابت کنیم که هنرمندان هم همانند اقشار دیگر جامعه نسبت به جنایات و فجایع هولناکی که در غزه اتفاق افتاده است، سکوت نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این که چرا برخی از هنرمندان در مراسم این چنینی شرکت نمی‌کنند؟ تصریح کرد: این چنین نیست، اگر هم تا پیش از این چنین بوده حتما دلایل خاصی وجود داشته است. اگر شرایط متعادل وجود داشته باشد، هنرمندان همیشه در صحنه خواهند بود و نسبت به این وقایع واکنش نشان خواهند داد.

مریلا زارعی بازیگر سینما و تلویزیون درباره انگیزهاش از حضور در راهپیمایی روز قدس گفت: مگر می‌شود انسان باشی و عاطفه داشته باشی و این صحنه های غم انگیز و جنایت هایی را که در غزه اتفاق می‌افتد، ببینی و سکوت کنی. مگر می شود کشتار زنان و کودکان را ببینی و هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق نداشته باشی.

بازیگر برنده سیمرغ بلورین از سی و دومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: این کوچکترین و کمترین حرکتی است که می توان نسبت به این واقعه داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر با حضور من یک صدا هم به صداهای معترض دیگر اضافه شود و باعث شود که این کسانی که سردمدار سازمان ملل هستند از خواب خود بیدار شوند، من به هدفم رسیده ام.

زارعی در پاسخ به اینکه عده ای می گویند هنرمندان در مراسم این چنینی حاضر نمی شوند، گفت: این امر مشخص است که هنرمندان همیشه همراه و در کنار مردم بوده اند و اگر گاهی این اتفاق ها نیفتاده به دلیل مسائل کاری و گرفتاریهای مختلف است. من معتقدم هنرمندان باید با حضور در فیلم هایی که با این موضوعات ساخته می شود، حمایت اصلی خود را نسبت به این وقایع اعلام و دِین خود را ادا کنند.

سیدضیاءالدین دری، کارگردان مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» نیز در این راهپیمایی درباره اهمیت روز قدس و حضورش در راهپیمایی امروز به خبرنگار مهر گفت: ما امروز آمده‌ایم تا در کنار مردم مظلوم فلسطین باشیم و انزجار و تنفر خود را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کنیم.

وی ادامه داد: امروز جنایت های این رژیم غاصب حالت نسل‌کشی پیدا کرده است و آنها زنان و کودکان بی‌گناه را می‌کشند و هر سال هم به بهانه ای این جنایات را انجام می دهند.

دری یادآور شد: ما با مردم فلسطین نسبت خونی داریم و نمی توانیم نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت باشیم. ما باید در صحنه حضور پیدا کنیم و انزجار خود را نسبت به این وقایع اعلام کنیم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» در پایان بیان کرد: امیدوارم حضورهای این چنینی موثر باشد و گوش و چشم جهانیان نسبت به این واقعه باز شود.

همچنین اسدالله نیک‌نژاد، کارگردان فیلم «لاله» که در راهپیمایی روز قدس حضور یافته است درباره اهمیت روز قدس و راهپیمایی امروز به خبرنگار مهر گفت: حرکت های این چنینی باعث می شود که همه مردم جهان نسبت به همیت موضوع آگاه شوند. این روزها فاجعه انسانی در غزه اتفاق می افتد و در هر 48 ساعت بیش از 50 کودک کشته می شوند.

وی ادامه داد: این نسل‌کشی اتفاق بسیار دردناکی است و اعتراض آحاد مردم منجر به این خواهد شد که آیندگان متوجه شوند که چه اتفاقات وحشتناکی در این برهه از تاریخ رخ داده است.

کارگردان فیلم «لاله» عنوان کرد: مساله مهم اینجاست که با وجود اطلاع‌رسانی‌هایی که می‌شود ولی باز هم خبررسانی‌ها به گونه‌ای است که اطلاعات کامل به گوش مردم جهان نمی‌رسد و آنها نمی‌توانند از جزئیات و بلای عظیمی که بر سر این مردمان مظلوم می آید، باخبر شوند.

وی درباره حضور سینماگران و اهالی هنر در راهپیمایی امروز توضیح داد: حضور در مراسم‌های این چنینی می تواند مثمرثمر باشد و نشان می‌دهد هنرمندان ایران نسبت به موضوع بی‌تفاوت نیستند.

نیک‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: خوشحال هستم که امروز به عنوان عضوی از جامعه سینمای ایران در این مراسم حضور دارم و امیدوارم حضور من موثر باشد.

رسول صدرعاملی کارگردان سینما نیز درباره حضورش در راهپیمایی روز قدس به خبرنگار مهر گفت: در طول مدتی که جنگ جدید در غزه آغاز شده و اخباری را که از غزه به ما می رسد، دنبال کرده ام از دیدن این تصاویر قلبم به درد آمد. همیشه به دنبال این بوده‌ام که به نحوی با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدردی کنم و به همین دلیل امروز به عنوان یک سینماگر در این مراسم حاضر شدم و امیدوارم این حضور من مثمرثمر باشد.

وی ادامه داد: جنایت هولناکی که امروز در غزه اتفاق می‌افتد دل هر انسانی را به درد می آورد. اگر قرار است حضور آدم هایی همانند من این درد را تسلی دهد من در هر صحنه‌ای حاضر خواهم شد.

صدر عاملی در پایان تاکید کرد: سینماگران همیشه در صحنه حاضر بوده و انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند و شرکت تعداد قابل توجهی از اهالی سینما در راهپیمایی روز قدس نمونه‌ای از این حضور است.

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینمای ایران که همراه با جمعی از سینماگران از مقابل خانه سینما به راهپیمایی روز قدس پیوسته است به خبرنگار مهر گفت: انگیزه‌ حضور در چنین مراسمی در قالب حرف نمی‌گنجد. من فکر می کنم هر انسانی جدای از مسئله انسانیت اگر مادر باشد با دیدن تصاویری که از کودکان غزه و مادران نگران آن سرزمین منتشر شده است، نمی تواند بی تفاوت بماند.

وی ادامه داد: امروز ما اینجا دور هم جمع شده ایم تا اعتراض خود را نسبت به جنایات وحشیانه اسرائیلی ها اعلام کنیم.

طائرپور در پایان تاکید کرد: دلم می خواهد از تمام خبرنگاران و عکاسان شجاعی که این روزها در غزه هستند و این تصاویر را منتشر می کنند تا دنیا را آگاه کنند، تشکر کنم. آنها به وظیفه انسانی خود عمل کرده اند و جایگاه ویژه ای در میان مردم خواهند داشت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶