همشهری آنلاین: قهرمانی طولانی‌مدت امارات برسر داشتن ترین‌های جهان به‌زودی به پایان خود خواهد رسید، یا دست کم توسط عربستان سعودی به زودی به چالش کشیده خواهدشد.

براساس گزارش CNN، برج خلیفه مشهور دبی که مرتفع‌ترین ساختمان ساخته شده در جهان است، به‌زودی و در صورتی که عربستان در بنای برج پادشاهی خود در جده موفق شود، جایگاه خود را در لیست رکورد‌داران گینس از دست خواهد داد.

قرار است پروژه ساخت این برج عظیم در جده عربستان از هفته آینده آغاز شود و براساس گزارش‌های موجود، آزمایش مواد سازنده این برج یک کیلومتری به‌پایان رسیده‌است. ارتفاع برج خلیفه 827 متر است.

ساخت برج کینگدام ( Kingdom ) یا پادشاهی هزینه‌ای برابر 1.23 میلیارد دلار خواهد داشت. این آسمانخراش از 200 طبقه برخوردار بوده و چشم‌انداز آن دریای سرخ خواهد بود. ساخت این برج به 5.7 میلیون فوت مربع آسفالت و 80 هزار تن فولاد نیاز خواهد داشت.

ساخت چنین بنای مرتفعی نزدیک به دریا،‌ جایی که ممکن است نمک آب دریا پی ساختمان را فرسوده می‌سازد، کاری بسیار دشوار است. پی این برج که عمقی برابر 60 متر دارد، باید از قابلیت مقاومت در برابر آب شور دریا برخوردار باشد و از این رو مواد سازنده آن توسط شرکتی به نام Advanced Construction Technology کنترل و ارزیابی می‌شود.

از دیگر دشواری‌های بنای این برج،‌ نیروی باد است که در ساخت‌و‌ساز در ارتفاع همواره دردسرساز خواهد بود. برای مقابله با این دشواری، برج به صورت منظم تغییر شکل می‌دهد. به گفته گوردون گیل از طراحان این پروژه، از آنجایی که این برج هر دو طبقه درمیان از قابلیت تغییر شکل برخوردار است، فشار جریان باد روی این ساختمان به شدت یک ساختمان ثابت و ساکن نخواهد بود.

ازدیگر موانع ساخت این آسمان‌خراش، حمل آسفالت به طبقات بالای برج است که به احتمال زیاد برای انجام این‌کار از شیوه‌های به‌کارگرفته شده در ساخت برج خلیفه استفاده خواهدشد: 6 میلیون فوت مربع آسفالت از طریق پمپی بزرگ و در هنگام شب که درجه حرارت کمتر است،‌به بالا منتقل خواهند شد. به گفته سانگ دای کیم مدیر مجمع ساختمان‌های مرتفع ساخت این برج شاید بلند‌پروازانه به نظر بیاید،‌اما عملی است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷