نمایشگاه> فریبا خانى: تا تابستان فقط یک قدم باقی است. خودت می‌دانی، تابستان است و روزهای طولانی، می‌دانم کلی برنامه‌ریزی کرده‌ای اما می‌توانی گاهی به دیدن آثار هنری بپردازی...


یکی از جاهایی که شاید بتوانی تابستان سری به آن‌‌جا بزنی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران است.

من که به آن‌جا می‌روم علاوه بر دیدن  نمایشگاه‌هایی که در آن‌جا برگزار می‌شود، عاشق باغ مجسمه هستم. در محوطه بیرونی موزه، یک عالمه کارهای حجمی زیبا از هنرمندان به‌نام دنیا دیده می‌شود.مجسمه‌ی «درمانگر» اثر «رنه مارگریت» هنرمندی که آثار سورئال زیبایی خلق کرده است. انسانی  با بدنی از قفس پرنده. این اثر خیلی زیباست. می‌توانم مدت‌ها به آن نگاه کنم و سیر نشوم. یا مجسمه‌ی از «پرویز تناولی» به نام «تقدیس».

پرویز تناولی هم یکی از برجسته‌ترین مجسمه سازان کشور ماست. مجسمه‌ای از  «ماکس بیل» با نام «ریتم در هوا» که یک اثر مدرن زیباست. می‌دانی دیدن کارهای هنری خوب  چه قدر خلاقیت ما را افزایش خواهند داد؟ به  هر حال هروقت برای دیدن یک نمایشگاه آمدی حتماً نگاهی به مجسمه‌ها در محوطه‌ی موزه بینداز. البته برخی از آن‌ها در درسترس هستند و برخی دیگر نه  از راه دور می‌توانی آن را ببینی.

 

نمایشگاه فصل تأمل

موزه‌ی هنرهای معاصر  این روزها  نمایشگاه سه سال فعالیت مرکز هنرهای تجسمی  حوزه‌ی هنری را  برگزار کرده است. این آثار طی سه سال گذشته جمع‌آوری شده است و در گنجینه‌ی حوزه‌ی هنری نگه‌داری می‌شده‌اند و اکنون برای نمایش در موزه‌ی‌ هنرهای معاصر به نمایش در آمده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ی هنری دکتر مرتضی گودرزی به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:« تعدادی از هنرمندان حوزه‌ی هنری آثار خود را در رشته‌های نقاشی، کارهای حجمی، خوشنویسی، پوستر، نگارگری با مضمون‌های انسانی، دینی و اجتماعی خلق کرده‌اند. تعداد آثار در بخش نقاشی ۶۷ اثر، در خوش‌نویسی ۱۰۰ اثر، نگارگری ۱۵ اثر، پوستر ۷۰ اثر، کاریکاتور ۱۰۰ اثر و حجم و مجسمه ۲۶ اثر در موزه هنرهای معاصر به نمایش در آمده است.» 

او می‌گوید: «به هر حال شرایط اجتماعی و سیاسی در این کارها مشهود است. چون هنرمند نمی‌تواند نسبت به اتفاقات محیط خود بی‌تفاوت باشد.»

گودرزی درباره‌ی ادامه‌ی این نمایشگاه می‌گوید: «به احتمال قوی بعد از این نمایشگاه این آثار در شهرهای مختلف کشور نیز به نمایش در خواهد آمد.»

گودرزی درباره‌ی کوچک بودن کارهای حجمی ساخته شده می‌گوید: «این آثار در اندازه‌ی کوچک به شکل ماکت کار  شده است. هنرمندان این کارها را در اندازه‌ی کوچک می‌سازند و بعد در اندازه‌ی بزرگ‌ در مکان‌های عمومی اجرا خواهد شد.»

در این نمایشگاه، آثاری از  محمدحسین نیرومند، مسعود شجاعی‌طباطبایی، مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، احمد قلی‌زاده، علی وزیریان، ایرج اسکندری، غلامعلی طاهری، مسعود نجابتی، احمد خلیلی و... را می‌بینیم.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز