نمایشگاه> فریبا خانی: «تابستان برای همه است» این عنوان یک نمایشگاه است که در گالری رف برگزار شده، یک نمایشگاه خاص.

تابستانی برای همه

جایتان خالی در این نمایشگاه آثاری از خاویر زابالا، گونزالو دیاز، لیندا ولفزگروبر، فرشید شفیعی، مرتضی زاهدی و... را می‌بینیم.

علیرضا لبشکاه، مدیر گالری رف می‌گوید: «تعدادی از هنرمندان نقاش این‌جا کارهایی را ارائه کرده‌اند که بیش‌تر آن‌ها سبک ناییف است.»

او در پاسخ به سؤال دوچرخه که این نماشگاه موضوعش تابستان است؟ می‌گوید: «نه، شاید این هم یک بازی باشد. همان‌طور که در این نقاشی‌ها هم به چشم می‌خورد، نوعی بازی با رنگ و خط می‌بینیم. در این سبک باید رنگ‌ها چشم‌نواز باشند و هنرمند خودش را محدود نکند، خب معلوم است برای نام‌گذاری هم همین بازی اتفاق افتاده است.»

در این نمایشگاه ما متوجه می‌شویم که امکانات هنر بسیار گسترده است و می‌توان با هر چیزی یک اثر هنری خلق کرد. ترکیب عجیب اسباب‌بازی‌های کوچک کنار هم می‌تواند یک تابلو باشد، یا حجم‌های ساده‌ از جعبه و توپ و یا بالش‌هایی شبیه قلب و سرهای اسکلتی... بازی با رنگ‌های شاد، شاید این چیزی باشد که ما را به تابستان ببرد. در این نمایشگاه رنگ‌ها تابستانی هستند.

شاید بپرسی سبک ناییف دیگر چیست؟ ناییف یک واژه فرانسوی است به معنی ساده و بی‌تکلف... هنر ناییف شاید یک هنر ساده و بی‌تکلف باشد. ناییف سبکی است که نقاش با چیزهای پیچیده ولی فاقد مهارت‌های تصویرسازی‌، اثری را خلق می‌کند. رنگ‌های این سبک خیلی مهم‌اند.

معمولاً در این آثا رنگ‌ها کاملاً روشن و غیرطبیعت‌گرایانه هستند. شاید در این سبک به پرسپکتیو هم کم محلی شود و به نظر غیرعلمی بیاید و دیدگاه  آن بچه‌گانه یا خیلی ساده به نظر برسد. بعضی‌ها هنر ناییف را به‌جای هنر بدوی به‌کار می‌برند. البته این گمراه کننده است، زیرا هنر بدوی به‌‌طور  آزاد برای نقاشی‌های دوره‌ی‌ پیش از رنسانس و نیز هنر جوامع غیرمتمدن به‌کار می‌رود. به‌علاوه هنرمند ناییف ضرورتاً تعلیم ندیده یا آماتور نیست. گاه ممکن است هنرمند ماهر و متخصص نیز آگاهانه از سبک ناییف بهره ببرد.

برخی از منتقد‌های هنری معتقدند نقاشی قهوه‌خانه‌ای یا نقاشی خیالی‌نگاری ایرانی هم به نوعی ناییف است. نمایشگاه تابستان برای همه است، تا 31 تیر برپاست. روزهای یک‌شنبه‌ تعطیل و ساعت بازدید از نمایشگاه از 16 تا 20 است.

شماره‌ی تلفن گالری رف: ۲۲۱۷۶۲۸۰

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 706

عکس: گالری رف

کد خبر 222967
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز