علی مولوی: فقط 9 روز دیگر، یکی از نفس‌گیرترین دوره‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه «ومبلی» انگلیس به پایان می‌رسد؛ آن هم در یک فینال تمام آلمانی.

شاید حتی سرسخت‌ترین هواداران فوتبال آلمان هم در شروع پنجاه و هشتمین دوره‌ی لیگ قهرمانان صعود دو تیم از چهار تیم آلمانی را به فینال این دوره، تصور نمی‌کردند.

فوتبال آلمان بعد از قهرمانی در جام ملت‌های اروپای سال 1996 تا دوره‌ی بعدی جام ملت‌های اروپا، چهار سال بسیار بد و ضعیف را پشت سر گذاشت. ستاره‌های تکرار نشدنی جام جهانی 1990، با بالا رفتن سنشان از فوتبال آلمان خداحافظی کردند و آلمان‌ها با وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو شدند. در جام ملت‌های اروپای 2000، آن‌ها حتی از گروهشان هم صعود نکردند.

اما این پایان فوتبال آلمان نبود. آن‌ها این‌بار کار را از تیم‌های پایه شروع کردند، ستاره‌های جوانی را به فوتبال جهان معرفی کردند و کم‌کم مزد زحمت‌هایشان را گرفتند. آلمانی‌ها در جام جهانی 2002 نایب قهرمان، در جام جهانی 2006 سوم، در جام ملت‌های اروپای 2008 نایب قهرمان، در جام جهانی 2010 سوم شدند و در جام ملت‌های اروپای 2012 تا مرحله‌ی نیمه‌نهایی بالا آمدند. حالا در سال 2013 میلادی، دو تیم بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند تا اولین فینال تمام آلمانی را در این رقابت‌ها جشن بگیرند.

در مقابل، تیم‌های اسپانیایی که در این سال‌ها بهترین نتایج تاریخ فوتبالشان را گرفته بودند؛ از قهرمانی در جام جهانی 2010 و قهرمانی در جام ملت‌های اروپای 2008 و 2012 تا قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های 2006، 2009 و 2011، امسال ضعیف‌ترین فصلشان را سپری کردند و در مجموع بازی‌های رفت و برگشت مرحله‌ی نیمه‌نهایی در برابر تیم‌های آلمانی،  7 بر صفر و چهار بر سه مغلوب شدند. گویا حالا زمان آن رسیده که فوتبال اسپانیا هم به فکر ستاره‌هایی جوان و تازه‌نفس برای احیای فوتبالش باشد.

بایرن به دنبال پنجمین جام

تیم فوتبال بایرن مونیخ، همیشه از مدعی‌های لیگ قهرمانان اروپا بوده و سال‌هاست عنوان پرافتخارترین تیم آلمان را با اختلاف چشم‌گیر نسبت به سایر تیم‌های آلمانی یدک می‌کشد. آن‌ها پیش از این، 9 بار به فینال رسیده‌اند و چهاربار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند و از این نظر در اروپا، چهارم هستند.

این تیم در دوران طلایی‌اش در سال‌های 1974، 1975 و 1976 میلادی سه‌بار پشت سر هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و از این نظر بعد از رئال مادرید که در پنج دوره‌ی ابتدایی لیگ قهرمانان ‌به صورت پیوسته قهرمان شد، رکورددار است. آن‌ها بعد از این دوران هرگز موفقیت‌های گذشته‌شان را در لیگ قهرمانان تکرار نکردند و در سه‌باری که در سال‌های 1982، 1987 و 1999 به فینال این رقابت‌ها رسیدند، بازی آخر را باختند و نایب‌قهرمان شدند. بایرنی‌ها 25 سال بعد از آخرین قهرمانی‌شان در لیگ قهرمانان در سال 2001 در فینال، تیم والنسیای اسپانیا را شکست دادند و چهارمین قهرمانی‌شان را در این رقابت‌ها جشن گرفتند. آن‌ها در سال‌های 2010 و 2012 هم به فینال راه پیدا کردند، ولی بازی را به رقیب‌هایشان، اینتر میلان و چلسی واگذار کردند.

بایرن مونیخ، امسال در یکی از بهترین سال‌هایش با 9 پیروزی، یک تساوی، دو باخت، 29 گل زده و 10 گل خورده به فینال رسیدند و حالا در دهمین فینال، منتظر پنجمین جامش است.

دورتموند طلایی

تیم فوتبال دورتموند از سه سال پیش، روزهایی طلایی را با بازیکنان جوان و کم‌سن و سالش آغاز کرده است. این تیم دو سال پشت سر هم در سال‌های 2011 و 2012 در بوندس لیگا قهرمان شد و به قهرمانی‌های پی‌درپی بایرن مونیخ، خاتمه داد. دورتموندی‌ها با هشت قهرمانی در بوندس لیگا، بعد از بایرن مونیخ با 23 قهرمانی و نورنبرگ با 9 قهرمانی، سومین تیم پر افتخار بوندس‌لیگا محسوب می‌شوند.

دورتموند پیش از این تنها یک‌بار در سال 1997 با مربی‌گری «اوتمار هیتسفیلد»، مربی مشهور سوئیسی به فینال لیگ قهرمانان رسیده بودند و در همان یک فینال با پیروزی سه بر یک در برابر یوونتوس، قهرمان شدند.

امسال این تیم با بهترین و با کیفیت‌ترین بازیکنان سال‌های اخیرشان با هفت برد، چهار تساوی، یک باخت، 23 گل زده و 12 گل خورده به فینال رسیده است. با توجه به این‌که دورتموند به دست بایرن مونیخ از جام حذفی کنار گذاشته شد و با در نظر گرفتن این نکته که بوندس لیگا را هم با 20 امتیاز اختلاف نسبت به بایرن مونیخ از دست داده است. فینال لیگ قهرمانان تنها فرصت برای تلافی است.

از طرف دیگر، «ماریو گوتزه» بازیکن 20 ساله‌ و آینده‌دار دورتموند به تازگی با بایرن مونیخ قرارداد بسته و گل زدن یا نزدن او به بایرن مونیخ، زیر ذره‌بین هوادارهای هر دو تیم خواهد بود!

رو در رو

حالا که زمان زیادی تا فینال باقی نمانده، بد نیست از دریچه‌ی آمار دستاوردهای دو تیم بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند از 12 بازی این فصل لیگ قهرمانان بیندازیم:

* بایرن 104 و دورتموند 107 شوت در چهارچوب داشته‌اند.

* بایرن 84 و دورتموند 55 شوت خارج از چهارچوب داشته‌اند.

* بایرن 100 و دورتموند 56 کرنر زده‌اند.

* بایرن 27 و دورتموند 26بار در تله‌ی آفساید گیر افتاده‌اند.

* بایرن 166 و دورتموند 145 خطا مرتکب شده‌اند.

* بایرن 28 و دورتموند 13 کارت زرد گرفته‌اند.

* بایرن یک کارت قرمز گرفته، اما دورتموند هیچ کارت قرمزی نگرفته است.

ومبلی در برابر تاریخ

با این‌که دو سال پیش، فینال لیگ قهرمانان بین بارسلونای اسپانیا و منچستر انگلیس در ورزشگاه ومبلی برگزار شده بود، مسئولان یوفا به افتخار نودمین سالگرد تأسیس این ورزشگاه، امسال هم میزبانی فینال این رقابت‌ها را به این استادیوم واگذار کردند.

این استادیوم که 90 سال از تأسیس آن می‌گذرد در 28 آوریل 1923 میلادی در لندن تأسیس شد و با 90 هزار نفر گنجایش، دومین ورزشگاه اروپا بعد از نیوکمپ بارسلون با گنجایش 98787 نفر، به شمار می‌آید.

سال 2000، بعد از بازی آلمان و انگلیس در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی 2002، درهای این ورزشگاه برای بازسازی بسته شد. آن بازی با پیروزی یک بر صفر آلمان‌ها تمام شد. گل بازی را «دیتمار هامان» از روی ضربه‌ی آزاد به ثمر رساند.

ورزشگاه در وضعیت تازه‌اش‌ سال 2002 (که کار بازسازی آن به اتمام رسید)، هیچ شباهتی با شکل قدیمی خود ندارد، اما هم‌چنان افتخارهای آن را ادامه می‌دهد.

این ورزشگاه پیش از این، شاهد 78 فینال جام‌ حذفی انگلیس، 258 بازی ملی انگلیس، جام جهانی 1966، 40 فینال جام اتحادیه‌ی فوتبال انگلیس،‌ شش فینال اروپایی و جام ملت‌های اروپای 1996 بوده است و یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال جهان به حساب می‌آید.

ورزشگاه ومبلی، شنبه چهارم خرداد، در هفتمین میزبانی فینال رقابت‌های اروپایی، میزبان دو تیم آلمانی بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند است و برگ تازه‌ای از تاریخ این ورزشگاه، رقم خواهد خورد.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲