همشهری آنلاین: گرمایش زمین از سال 1998 تاکنون متوقف شده است و این رویه تا سال 2017 ادامه می‌یابد

 

به گزارش مهر، کارشناسان دفتر هواشناسی بریتانیا تصدیق کردند که پیش بینی‌های قبلی نادرست بوده است.

براساس یک بیانیه مطبوعاتی که اخیرا منتشر شده، طی پنج سال آینده دمای هوا 0.43 درجه بالای متوسط دمای سال‌های 1971 تا 2000 خواهد بود این درحالی است که پیشتر پیش بینی شده بود این افزایش دما به 0.54 می‌رسد.

این افزایش دما تنها اندکی بیشتر از افزایش دمایی است که در سال 1998 ثبت شده، همین افزایش 19 سال پیش توسط کارشناسان هواشناسی در نوع خود یک پدیده هوایی استثنائی است.

درحال حاضر پیش بینی می‌شود که دمای سیاره زمین ظرف چند سال آینده افزایش چشمگیری نداشته باشد.

این آمارها و ارقام به واسطه تغییرات جوی با عامل انسانی بالا رفته است و گرمایش زمین نیز به رغم افزایش قابل توجه گازهای گلخانه‌ای در دهه‌های اخیر روند ثابتی را طی می‌کند

دکتر دیوید وایتهاوس، دانشمند مشاور بنیاد سیاست گرمایش زمین اظهار داشت: توقف دمای جهانی هوا دست کم تا سال 2017 ادامه خواهد داشت. به این معنا که دمای هوا ظرف 20 سال افزایش چشمگیری نداشته است. چنین دوره‌ای مشکلات بنیادینی برای مدل‌های جوی ایجاد می‌کند.

این درحالی است که دکتر ریچارت آلن از دانشگاه ریدینگ گفت: گرمایش جهانی متوقف نشده است بلکه به نظر م‌ رسد از سال 2000 تاکنون در مقایسه با دهه 1970 روند کندتری دارد.

دفتر هواشناسی بریتانیا اعلام کرده است که این پیش بینی‌های 5 ساله در نتیجه مدل سازی‌های رایانه‌ای جدید است که تغییرات دمای سطح اقیانوس‌ها را مدنظر قرار داده است.

گفته می‌شود که کند شدن روند افزایش دما پس از یک افزایش شدید در دهه 1990 بوده است و می‌توان علت آن را به ناپایداری‌های طبیعی، تغییرات در فعالیت‌های خورشیدی و حرکت اقیانوس‌ها نسبت داد.

پیش بینی‌های گرمایش مستمر زمین تاحد زیادی در نتیجه افزاش سطح گازهای گلخانه‌ای است، کارشناسان هشدار داده‌اند که بدون انجام تلاش‌های بشری برای کاهش این گازها، جهان در قرن آینده در معرض افزایش دمای خطرناکی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷